آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 5748 1393/06/02  


عامل مشترک 67 درصد مبتلا به ایدز


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیکاری و بی‌خانمانی را عامل اصلی بازگشت مجدد معتادان به چرخه اعتیاد عنوان کرد و گفت: عامل آلودگی 67 درصد از بیماران مبتلا به ایدز، استفاده از سرنگ مشترک بوده است.

به گزارش شمال امروز ، علیرضا جزینی در نشست خبری اظهار داشت: پیگیری و اجرای سیاست کلی مصوب مقام معظم رهبری، اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر و نیز اجرای مصوبات ستاد هیئت وزیران، یکی از برنامه‌های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری است.

وی در همین راستا از پیش‌بینی‌های انجام شده برای برگزاری چهار همایش سراسری دبیران شورای هماهنگی ستادهای مبارزه با مواد مخدر استان‌ها خبر داد و افزود: دومین همایش مربوطه در آذربایجان غربی تشکیل شده است.

جزینی تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه پیشگیری، درمان، توانمندسازی و صیانت، کاهش آسیب و مقابله دارای راهبردی متوازن بوده و اهداف خود را در این زمینه‌ها پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به انجام اقدامات مناسب در زمینه پیشگیری گفت: در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و نیز سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی و سایر اقشار نقش‌پذیر در دستور کار ستاد قرار گرفته است.

وی به تدوین برنامه‌های مناسب با رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: امسال برنامه‌های مناسبی در این زمینه با هنرمندان، ورزشکاران، مددکاران اجتماعی و اقشار ذی‌نفوذ جامعه به اجرا در می‌آید.

مصرف مواد مخدر در میان دانش‌آموزان به یک درصد رسیده است

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه حوزه دانشجویی و دانش‌آموزی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های پیشگیری این ستاد محسوب می‌شود، گفت: در سال گذشته و برابر آمار استخراج شده، مواد مخدری که توسط دانش‌آموزان مقطع تحصیلی متوسط به بالا مصرف می‌شود به یک درصد رسیده است.

جزینی با اشاره به اینکه این آمار در حوزه دانشجویی 1.6 درصد گزارش شده است، بر لزوم ارتقای سطح برنامه‌ریزی‌ها در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی تأکید کرد و افزود: در همین راستا برنامه شیوع‌شناسی مواد مخدر را در حوزه دانشجویی و دانش‌آموزی در دستور کار خود قرار داده‌ایم و هم اکنون شیوع‌شناسی در حوزه کارگری در حال اجرا بوده و شیوع‌شناسی در جمعیت عمومی نیز امسال انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت این آمارها در تدوین برنامه‌های ستاد گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری چهار هدف محیط کارگری، عمومی یا خانواده، دانشجویی و دانش آموزی را در دستور کار قرار داده است.

پوشش 760 هزار نفر معتاد در مراکز درمانی ترک اعتیاد

وی در ارتباط با حوزه درمان این ستاد نیز گفت: در حال حاضر 760 هزار نفر از معتادان زیر پوشش بیش از 6 هزار مرکز درمان اعتیاد قرار دارند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در همین راستا خاطرنشان کرد: یک هزار و 851 سازمان مردم‌نهاد در امر درمان، پیشگیری و کاهش آسیب فعالیت می‌کنند.

جزینی با اشاره به اینکه مراکز درمانی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دو بخش دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شود، گفت: 92 درصد مراکز در اختیار بخش خصوصی بوده و ما بقی در قالب بخش‌های دولتی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مراکز بخش دولتی با عنوان مراکز درمان و کاهش آسیب به عنوان مراکز ماده 16 مطرح می‌شوند، گفت: این مراکز 20 هزار نفر از معتادان بی‌خانمان را جمع‌آوری کرده و به مدت یک تا شش ماه به درمان آنها می‌پردازند.

بیکاری و بی‌خانمانی؛ عامل اصلی بازگشت مجدد معتادان به چرخه اعتیاد

جزینی بیکاری و بی‌خانمانی معتادان درمان شده را از عمده دلایل بازگشت مجدد آنها به چرخه اعتیاد یاد کرد و افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران می‌بایست پنج درصد از اعتبارات بخش اشتغالزایی به اشتغال معتادان تخصیص داده شود که تاکنون این اعتبار پرداخت نشده است.

وی بیمه درمانی معتادان را یکی از اقدامات موثر در این زمینه یاد کرد و افزود: 30 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص یافته است که تعرفه اجرایی آن در دو هفته گذشته به تصویب شورایعالی بیمه رسیده و پس از پیگیری‌های چند ساله، در سال جاری به اجرا در می‌آید.

استفاده از سرنگ مشترک؛ عامل آلودگی 67 درصد از بیماران مبتلا به ایدز

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه عامل آلودگی 67 درصد از 27 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور، استفاده از سرنگ مشترک بوده است، گفت: از آنجا که یکی از راه‌های سرایت بیماری ایدز و هپاتیت، استفاده از سرنگ مشترک توسط معتادان بوده است، در راستای کاهش آسیب‌های موجود در این زمینه با در نظر گرفتن تیم‌های سیار برای ارائه اقلام بهداشتی به این افراد، تلاش‌هایی صورت گرفته است.

70 درصد زندانیان کشور در ارتباط با مواد مخدر هستند

جزینی با اشاره به اینکه در چهار ماهه امسال 91 هزار نفر در ارتباط با موضوع مواد مخدر دستگیر شده‌اند، گفت: 45 درصد از زندانیان به طور مستقیم و 25 درصد آنها به طور غیرمستقیم با مواد مخدر در زندان به سر می‌برند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جدایی 38 هزار زندانی مواد مخدر از زندان‌ها را از دیگر اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان زندان‌ها اعلام کرد و افزود: این برنامه در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه 86 درصد ساخت زندان‌های مرتبط با موضوع مواد مخدر به اتمام رسیده است و با تامین اعتبار هیئت وزیران تا یک سال آینده آماده بهره‌برداری خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته مدارس زیرپوشش طرح‌های پیشگیری هشت درصد بوده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش، پیش‌بینی می‌شود که این آمار امسال به 14 درصد افزایش یابد.

پوشش 17 هزار معتاد در 107 مرکز درمان اعتیاد در آذربایجان غربی

جزینی با اشاره به وجود 107 مرکز درمانی ترک اعتیاد در آذربایجان غربی گفت: 17 هزار نفر زیرپوشش این مراکز درمانی قرار دارند که البته محدودیتی در زمینه افزایش مراکز درمانی وجود نداشته و افراد می‌توانند نسبت به افزایش مراکز درمانی مجاز اقدام کنند.

وی با اشاره به اقدامات مقابله‌ای در خصوص فعالیت مراکز درمانی غیر مجاز در سطح کشور، گفت: سال گذشته 500 مرکز درمانی غیر مجاز بسته شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار معتادان آذربایجان غربی را رقمی در حدود 30 تا 35 هزار نفر عنوان کرد و افزود: در طول پنج ماهه امسال یک هزار و 200 کیلوگرم مواد مخدر در آذربایجان غربی کشف شده است.

9.7 درصد معتادان کشور، زن هستند

جزینی با اشاره به اینکه بازه سنی معتادان کشور بین 15 تا 64 سال است، در مورد بیشترین گرایش معتادان به مصرف مواد مخدر، گفت: بیشترین گرایش افراد به مصرف تریاک بوده و این در حالی است که مصرف شیشه با توجه به ترویج استفاده از قرص‌‌های لاغری در آرایشگاه‌ها و مراکز زنانه و استفاده از قرص‌هایی نظیر ریتالین که نوعی آغازگر اعتیاد به شیشه است، افزایش یافته است.

وی در مورد آمار معتادان زن در کشور نیز گفت: 9.7 درصد از کل معتادان کشور را زنان تشکیل داده‌اند که این میزان رقمی در حدود یک میلیون و 325 هزار نفر را شامل می‌شود.
 
منبع: فارس

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: