آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 5765 1393/06/04  
رییس جهاد کشاورزی مازندران در نشست خبری :

امسال سبد کشاورزی مازندران پربار تر از گذشته است


دلاور حیدر پور رییس جهادکشاورزی مازندران به اتفاق معاونین ؛ مسئولین حراست و روابط عمومی در یک نشست خبری 3 ساعته خبر از آرامش؛ امنیت غذایی و امید به شکوفایی کشاورزی مازندران داد

شمال امروز/ محمد قلی نژاد : دلاور حیدر پور رییس جهادکشاورزی مازندران به اتفاق معاونین ؛ مسئولین حراست و روابط عمومی در یک نشست خبری 3 ساعته  خبر از آرامش؛ امنیت غذایی و امید به شکوفایی کشاورزی مازندران دادو 

 

وی  در نشست خبری که به مناسبت گرامی‌داشت هفته دولت  راس ساعت 16 در سالن جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد، با اشاره به برنامه ریزی ؛ مطالعات کارشناسی و پژوهش های علمی و عملی حوزه کشاورزی گفت: در بحث توسعه باغات به دلیل ظرفیت خوبی که برای ایجاد اشتغال داریم، همچنین به منظور رفع کمبود آب و حفظ منابع آبی و جلوگیری از سیل در صدد هستیم که عرصه‌های شیب‌دار را به باغ تبدیل کنیم.

وی افزود : جهاد کشاورزی با همکاری شرکت آب منطقه ای برای تامین آب این اراضی نیز برنامه های حفر چاه عمیق را در دستور کار دارد. 

به گزارش شمال امروز ؛ دلاور حیدرپور خبر از  مطالعات فاز یک برای اجرای این طرح  را داد و افزود :  در نظر داریم امسال سه هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار احداث کنیم.

حیدرپور گفت : با رایزنی استاندار ، 450 میلیارد ریال اعتبار برای تبدیل زمین های شیبدار مازندران به باغ در سه سال آینده تامین شده و اختصاص یافته است .

وی با بیان اینکه دولت برای آبیاری قطره ای باغ در اراضی شیبدار تا 85 درصد کمک بلاعوض پرداخت می کند ، افزود : با تبدیل هر هکتار از اراضی شیبدار به باغ برای یک نفر شغل ایجاد می شود.

 

وی افزود: با اقدامات انجام شده وزارت جهاد کشاورزی برنج وارداتی به کشور حدود 40 درصد در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است و این اقدامات در جهت حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به توزیع بیش از 123 میلیارد تومان برای خسارت سرما و برف بهمن 92 اشاره کرد و گفت: این مهم با کمک فرمانداری‌ها و بانک‌های عامل در اختیار مردم و خسارت‌دیدگان قرار می‌گیرد. 

 

زمین های شیب دار منابع طبیعی مازندران تبدیل به باغ می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: برآورد کلی ما از تولید مرکبات در سطح استان خوب است و با پیش‌بینی که از تولید پرتقال جنوب داریم قطعا نیاز داخلی در این‌مورد تامین می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی به پرداخت بیش از 131 میلیارد یال خسارت به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل در شهرستان‌های بهشهر، نکا و میاندرود اشاره کرد و گفت: وام کشاورزان بدهکار به دولت، استمهال شد و سود تسهیلات بانکی را دولت پرداخت می‌کند.

وی به توانمندی مازندران در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: مازندران در تولید برنج، مرکبات، کیوی، گوشت مرغ و جوجه یک‌روزه رکورددار است

وی ادامه داد: سطح زیر کشت برنج در استان مازندران حدود 210 هزار هکتار است که به دلیل مزیت اقتصادی کشاورزی به سمت کاربری‌های دیگر می‌رود و پیش‌بینی ما کم شدن حدود 30 هزار هکتار از اراضی برنج‌کاری است. البته باید توجه داشت به دلیل مسائل و مشکلات کم‌آبی، توسعه شالیزارها در برنامه ما قرار ندارد و چنین امکانی هم وجود ندارد بنابراین تمام تلاش ما در تامین نیاز برنج کشور با افزایش عملکرد است که تاحدودی در این مسئله موفق عمل کرده‌ایم. 

وی با اشاره به واردات حدود 2 میلیون تن برنج در سال 92 که باعث کم رونقی بازار این محصول در سال گذشته در استان مازندران شد گفت: این مسئله باعث انبار شدن بخشی از برنج تولیدی کشاورزان در سال گذشته شد و امسال هم به دلیل واردات برنج در سال گذشته بازار این محصول رونق چندانی ندارد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اظهار داشت: بنابراین با به کار بردن روش‌های جدید و دستورالعمل فنی و کمک به کشاورز به لحاظ علمی سعی در افزایش عملکرد تولید محصول داریم و انشالله با به کارگیری این عوامل به یک ضریب خودکفایی مطلوب در افق هزار و 404 برسیم.

این مسئول به اقدامات حمایتی دولت به دامداران نیز اشاره کرد و بیان داشت: دولت 240 میلیارد ریال وام در اختیار دامداران قرار داد و قرار است در مرحله دوم نیز 140 میلیارد ریال یارانه در اختیار دامداران قرار دهد.

وی درباره اقدامات دولت برای تجهیز و نوسازی اراضی مازندران گفت: در سال اول برای تجهیز و نوسازی اراضی، یک‌ یک‌هزار هکتار سهمیه به مازندران اختصاص داده شد و در مازندران آمادگی تجهیز و نوسازی هفت‌ هزار هکتار اراضی وجود دارد.

حیدرپوربه برنامه‌ریزی دولت برای اجرای طرح‌های حمایتی در حوزه آبیاری اشاره کرد و گفت: اجرای طرح حمایتی آبیاری تحت فشار برای 6 هزار هکتار در دستور کار است و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار در باغات استان 56 میلیون ریال و در مزارع نیز 40 میلیون ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد.

حیدرپور افزود: دولت در بحث تجهیز و نوسازی اراضی و آبیاری تحت فشار، برای مجری طرح 85 درصد تسهیلات بلاعوض در نظر گرفت.

 

حیدرپور در مورد حمایت از کشاورزان در حوزه تولید برنج گفت: استان مازندران با حدود 210 هزار هکتار اراضی شالی حدود 36 درصد از اراضی شالیزار کشور را داراست و بنابراین 40 درصد از برنج سفید کشور را تامین می‌کند.

حیدرپور افزود: حدود 100 هزار هکتار باقی‌مانده از این اراضی باید تجهیز و نوسازی شود زیرا این کار باعث می‌شود شکل هندسی قطعات به گونه‌ای طراحی شود که استفاده از ماشین‌آلات در اراضی شالی به راحتی صورت گیرد

وی افزود: اجرای برخی از طرح‌های عمرانی به خصوص طرح‌های زیربنایی به پایداری تولید این محصول کمک می‌کند که این طرح‌ها عبارت است از از پوشش انهار، تامین آب، تسطیع اراضی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران بیان داشت: همچنین توصیه‌های فنی در تولید بیشتر و تولید سالم و بهره‌وری از منابع آب و خاک بسیار می‌تواند در کمک به کشاورزان برای افزایش عملکرد تاثیرگذار باشد.

وی افزود: تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و افزایش بهره‌وری سطح زیرکشت زمین را برای کشت دوم و سوم آماد می‌کند در حال حاضر تجهیز و نوسازی اراضی هر هکتار حدود 45 میلیون ریال هزینه دارد که 85 درصد آن به صورت کمک بلاعوض دولت تامین می‌شود.

حیدرپور گفت: از حدود 118 میلیون تن تولید بخش کشاروزی در سال 91 در دولت گذشته پس از بازنگری توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار به رقمی حدود 95 میلیون تن رسیدیم.

وی افزود: در استان مازندران هم به دنبال این مسئله ممکن است برخی آمارها دچار مناقشه شده باشد ولی به هر حال کشاورزی یک سال زراعی تولیدی و هر ساله به دلیل مسائل جوی و... تولیدات تحت تاثیر اتفاقات طبیعی قرار می‌گیرد و آمار تولیدات کشاورزی یک آمار مستمر و ثابت نیست.

وی ادامه داد : با مطالعه 20 هزار هکتار از این اراضی ، هم اکنون پنج هزار هکتار آماده واگذاری به کشاورزان برای انجام عملیات باغداری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به خطر جاری شدن سیل در مناطق بالادست استان اشاره کرد و گفت : با تبدیل زمین های شیبدار مناطق کوهستانی به باغ ، علاوه بر ایجاد درآمد و اشتغال برای کشاورزان ، عرصه های منابع طبیعی حفظ و خاک منطقه نیز به پایداری لازم می رسد.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: