آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 5840 1393/06/07  


مقامات ایران از باراک اوباما نمی‌ترسند


واشنگتن‌پست در این رابطه نوشت: ایرانی‌ها می‌دانند که چیزی برای ترسیدن از باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا وجود ندارد اگر غیر از این بود آن‌ها چنین اقداماتی را انجام نمی‌دانند.

شمال امروز: روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش تحلیلی با موضوع هسته‌ای ایران نوشت: مقامات ایرانی یک مساله را به درستی دریافته‌اند، این که چیزی برای ترسیدن از این رییس‌جمهور آمریکا وجود ندارد.
 
به گزارش ایسنا، واشنگتن‌پست در این رابطه نوشت: ایرانی‌ها می‌دانند که چیزی برای ترسیدن از باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا وجود ندارد اگر غیر از این بود آن‌ها چنین اقداماتی را انجام نمی‌دانند.
 
یک مقام ارشد ایرانی روز چهارشنبه از آزمایش یک ماشین پیشرفته برای فراوری اورانیوم خبر داد. مساله‌ای که می‌تواند برای کشورهای غربی که به دنبال محدود کردن برنامه‌ی هسته‌ای ایران هستند آزاردهنده باشد.
 
این روزنامه آمریکایی در ادامه با بیان این که توسعه سانتریفیوژهای جدید در ایران و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های فعلی به دقت از سوی مقامات غربی دنبال می‌شود، مدعی شد: چنین ماشین‌هایی به ایران اجازه می‌دهند که به صورت بالقوه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شوند.
 
واشنگتن‌پست در گزارش خود این مساله که ایران غنی‌سازی اورانیوم را حق خود می‌داند را از نتایج توافق اولیه ژنو میان ایران و گروه 1+5 دانست که به ایران اجازه داد به فعالیت‌های هسته‌ایش به طور آزادانه ادامه دهد در حالی که به نظر می‌آید رییس‌جمهور آمریکا این روزها خشم خود را برای اسراییل کنار گذاشته است.
 
برخلاف دولت واشنگتن ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند که چگونه شرایط توافق اولیه ژنو را مدیریت کنند. هدف آن‌ها دستیابی به توانمندی‌های هسته‌ای است. اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد ایران هم‌چنین در حال بازطراحی قلب راکتور هسته‌ای اراک به‌منظور تولید حجم پایین‌تر پلوتونیوم است.
 
علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران اخیراً گفت که برنامه‌ی هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و از یک تغییر ساده در قلب راکتور هسته‌ای اراک صحبت کرد.
 
مارک دوبو ویتز، یک کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این باره می‌گوید غیرممکن است که از حرف‌های صالحی بفهمیم که منظور وی تغییر ساده، طراحی یا کاهش برگشت‌پذیر تولید پلوتونیم است یا جایگزینی هسته‌ی اصلی راکتور که بازگشت آن برای تولید سوخت اورانیوم جهت ساخت بمب اتم را سخت‌تر می‌کند.
 
وی ادامه می‌دهد: اگر ایرانی‌ها با گزینه دوم موافقت کرده باشند، کاخ سفید باید نتیجه گیری کند که توافق سال گذشته 24 نوامبر یک معامله برای امتیازات انحصاری در خصوص اراک در قبال کاهش تحریم‌ها بوده است. اوباما در هر موردی احتمالاً کاهش تحریم‌ها را در قبال ابزارهای قابل برگشت معامله می‌کند.
 
باراک اوباما می‌گوید که این توافق می‌تواند پایه‌ای برای دیگر موضوعات پیچیده به‌ویژه ظرفیت غنی‌سازی باشد. هرگونه سازش در مورد راکتور اراک می‌تواند به این معنا باشد که توافق جامع بر اساس تغییر طراحی‌ها، تغییرات فنی، شفافیت بیش‌تر و یک قرارداد کوتاه‌مدت پایه‌ریزی خواهد شد به طوری که تمام محدودیت‌ها در طول یک دهه یا بیش‌تر ناپدید می‌شود.
 
این کارشناس هم‌چنین معتقد است دولت اوباما در واقع به دنبال تعطیل کردن تاسیسات هسته‌ای ایران و یا اعمال محدودیت‌های سخت که مانع از دستیابی این کشور به یک برنامه‌ی هسته‌ای گسترده در مقیاس صنعتی شود نیست، چون در این صورت ایران اجازه خواهد داشت از ظرفیت گریز هسته‌ای سریع برای دستیابی به سلاح هسته‌ای برخوردار باشد.
 
واشنگتن پست در پایان ادعا کرد ایران می‌تواند کره‌شمالی دوم باشد با این تفاوت که در یک منطقه‌ی خطرناک‌تر از جهان یعنی خاورمیانه قرار دارد که این خلاف وعده‌های اوباما برای توقف برنامه هسته‌ای ایران است. در هر صورت توافق میان ایران و گروه 1+5 برای نمایندگان و سناتورهایی که می‌خواستند به راه‌حل دیپلماتیک یک شانس بدهند هشدار بیدارباش است، برای بقیه نیز این به این معنی است که رییس‌جمهور آمریکا آماده است روی امنیت ملی ریسک کند. اجازه دهد مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه افزایش پیدا کند و تهدیدها علیه اسراییل بیش‌تر شود.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: