آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 5919 1393/06/11  


طبیعت هراز زخمی از معادن غیرمجاز


معضل زباله در شهرهای مازندران تمامی ندارد و پای این طلای کثیف به میز دادگاه رسید تا برای حل این مشکل دیرینه تصمیم اصولی اتخاذ شود.

دفن و انباشت زباله در شهرهای مختلف مازندران، نبود سایت موقت و دپوی زباله در حریم محور ترانزیتی هراز و ساحل خزر، به بحث داغ این روزهای مناطق  مختلف استان تبدیل شده است.
 
پس از آنکه ارتفاع کوه زباله در منطقه عمارت آمل به 150 متر رسید و مسئولان این شهرستان از انباش و حمل زباله دیگر شهرستانها به این محل خودداری کردند، بحران طلای کثیف در بسیاری از شهرهای مازندران به بحران نزدیک شد و مسئولان شهری محمودآباد برای آنکه بطور موقت از بحران خارج شوند، اقدام به دفن زباله در حاشیه ساحل و یا ریزش در دریا کرده اند.
 
موضوع زباله در مناطق شرقی و غربی مازندران نیز سرنوشتی همانند شهرها مرکزی دارد و این طلای سیاه یا در حاشیه رودخانه ها انباشته می شود و یا بصورت غیراصولی در داخل جنگل های استان دفن می شود.
 
موضوع زباله مناطق و شهرهای مرکزی مازندران، پای مسئولان دستگاه قضا و محیط زیست را به میان کشاند تا برای حل این معضل دائمی، چاره ای اساسی اتخاذ کنند.
 
رئیس کل دادگستری مازندران در حاشیه بازدید از معادن و سایت زباله محور هراز به خبرنگار مهر در آمل می گوید: مسئولان باید مسئله دفن زباله را در محور هراز به سرانجام برسانند.
 
 
سایت زباله در بلده ایجاد شود/ لزوم تاسیس کارخانه کمپوست
 
حجت‌الاسلام محمدعلی تقوی‌فرد بیان کرد:.همه مسئولان مرتبط باید با همدلی و وفاق بتواند با تصمیم‌گیری جدی این مسئله را به سرانجام برسانند و نظرم درمورد احداث سایت زباله در بلده مازندران مثبت است و می‌خواهیم به محیط زیست لطمه‌ای وارد نشود.
 
وی اظهار داشت: ابتدا مسئولان باید در جهت تاسیس کارخانه تبدیل زباله به کود گام برداشته و سپس به صورت اصولی تمام شرایط این امر را محقق کنند.
 
این مسئول با ابراز اینکه باید باید مقدماتی که در زمینه سایت رباله لحاظ شده اجرایی شود، گفت: در این مسیر ممکن است مخالفت‌ها و ادعایی باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.
 
تقوی‌فرد با اعلام اینکه در بازدیدی که از این مکان سایت جدید زباله داشتیم نظرم نسبت به تاسیس آن مثبت است، اذعان داشت: مکان و محیط مناسبی از نظر محیطی و مکانی در نظرگرفته شده که می‌تواند معضل زباله شهرهای منطقه را حل کند.
 
رئیس‌کل دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: زمین مورد نظر برای این سایت جدید حدود 40 تا 50 هکتار بوده که دورتادور آن تپه‌های طبیعی بوده، مزاحمتی برای ساکنین روستاهای اطراف ندارد و جای مناسب و در دسترسی است که به دلیل داشتن دیوار طبیعی فضا را برای دپو زباله مهیا کرده هرچند ممکن است نیاز به دیوار مصنوعی هم داشته باشد.
 
معادن غیرمجاز معضل طبیعت هراز است
 
علاوه بر زباله، معادن غیرمجاز نیز معضلی برای طبیعت بکر منطقه هزار شده است که مدیرکل محیط زیست مازندران در این زمینه می گوید: معادنی که به محیط زیست صدمه می زنند با هماهنگی دستگاه قضایی پلمپ خواهند شد.
 
 
دکتر ناصر مهردادی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به کمک دستگاه قضایی توانستیم برخی از مشکلات را در عرصه محیط زیست استان کاهش دهیم.
مهردادی با اشاره براینکه در محور هراز 42 معدن فعال وجود دارد،اظهار داشت: 19 معدن دارای مجوز زیست محیطی نیستند و دلیل عدم مجوز نیز استقرار غیر قانونی دستگاه سنگ شکن در معادن است.
 
23 رودخانه مهم در مازندران جریان دارد
 
وی گفت: در استان مازندران 23 رودخانه مهم داریم که رودخانه هراز یکی از مهمترین آن ها است که از لحاظ زیست محیطی و شیلات بسیار حائز اهمیت است.
 
مدیرکل محیط زیست مازندران ضمن بیان این مطلب که از رودخانه هراز به نحو احسن حراست و حفاظت باید شود،عنوان کرد: معادنی که در مسیر رودخانه است اگر مشکلات زیست محیطی شان رسیدگی نشود مشکلات بزرگی برای مردم منطقه ایجاد خواهد شد.
 
ناصر مهردادی تصریح کرد:یکسری نگرانی ها در بخش معادن وجود دارد که با تعامل دستگاه قضایی و بازدیدی که امروز از سوی رئیس کل دادگستری صورت گرفته است تکلیف معادنی که به محیط زیست صدمه می زنند مشخص خواهد شد واگر معدن داران به مسائل زیست محیطی توجه نکنند قطعا به کمک دستگاه قضایی معادن پلمپ خواهد می شود.
 
رئيس شورای شهر آمل، نیز مشکل و تهدید این زباله‌ها را نه تنها برای مردم این شهرستان بلکه کل استان مازندران مهم بیان و عنوان کرد: این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص اقلیمی سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر است که به همراه خود زباله‌های بسیاری را می‌آورند.
 
خسرو ابراهیم زاده گفت: با مشارکت ۷ شهر بهره مند از زمین زباله آمل (عمارت) می توان مجموعه ی کاملی را برای برون رفت مشکل زباله در مرکز استان دایر کرد.
 
ابراهیم زاده با اشاره به اینکه بیش از سی سال است منطقه عمارت برای دفن زباله استفاده می شود و دیگر ظرفیت آن تکمیل شده است؛ افزود: با در اختیار گرفتن زمین و استقرار مجموعه کارخانجات بازیافت و زباله سوز، مشکل زباله ۷ شهر مازندران  و آمل بر طرف  خواهد شد.
  
رئیس شورای اسلامی شهر آمل خاطر نشان کرد : اولین مصوبه شورای شهر آمل موضوع زباله بوده است و ما امروز صدای بیش۴۰۰ هزار آملی را فریاد می زنیم و همچنان به کمک مسئولین استان و کشور به منظور خروج از این بحران زیست محیطی هشت شهر مازندران با واگذاری زمین جایگزین امیدواریم.
 
سیف الله فرزانه فرماندار محمودآباد در گفتگو با خبرنگار مهر، با ابراز اینکه یک عذرخواهی به مردم آمل بدهکار است و با بیان اینکه زباله یک معضل جهانی است اظهار داشت: زباله در تمام دنیا یک درآمد است ولی در اینجا هزینه به شمار می رود.
 
وی با اشاره به مشترکات فرهنگی،اجتماعی و اقلیمی آمل و محمودآباد گفت: ماهیچ مشکلی با هم نداشته و نداریم، بلکه برخی با دخالت و مصاحبه های کذایی که بدون کارشناسی است باعث دو دستگی بین مردم این دو شهر می شوند.
 
وی تاکید کرد: ما این کار آمل رابه فال نیک گرفته زیرا باعث شد بدنبال استقلال باشیم، اما آنکه یک دفعه و ناگهانی جلوی انتقال زباله محمودآباد را گرفتند، برای ما مشکل ساز شد.
 
فرماندار محمودآباد، این شهر را یک شهر بسته دانسته و افزود: از شمال به دریا و از جنوب به زمینهای کشاورزی محدودیم.
 
وی با اشاره به جلسات متعددی که برگزار شد، آنها راکاربردی ندانسته و خواستار دادن زمان به محمودآبادشد تا راه حل اساسی پیدا شود.
 
به گزارش مهر، انباشت زباله در حاشیه ساحل و داخل جنگل ها، منظره ای ناخوشایند را بوجود آورده که بوی تعفن آن هر رهگذر و مسافری را فراری می دهد، تپه ای که جولان جوندگان و حیوانات موزی شده است و لزوم تدبیر اساسی برای حل این مشکل دیرینه ضروری است.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: