آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6158 1393/06/29  


وزارت بهداشت، قربانی دخانیات


وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت قربانی استعمال دخانیات است؛ چراکه بخش عمده‌ای از اعتبارات‌مان صرف درمان بیمارانی می‌شود که با سیگار زندگی کرده‌اند.

شمال امروز: دکتر سیدحسن هاشمی در اولین نشست ستاد کشوری کنترل دخانیات در دولت یازدهم با اشاره به اینکه تا به حال سیاست‌ها و تصمیم‌های این ستاد برای مبارزه با استعمال دخانیات موفق نبوده است، گفت: با توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در کشور در طی سال‌های اخیر، باید مسیرمان در کنترل مصرف دخانیات و مبارزه با آن را تغییر دهیم.

وی با تاکید بر تشکیل کمیته‌ای در ستاد کشوری کنترل دخانیات برای پیگیری اساسی اقدامات مربوط به این حوزه، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تصمیم این جلسه ستاد، عزم جدی برای تغییر رویکردهای گذشته به منظور مبارزه با استعمال دخانیات است چراکه گاهی اوقات تصمیماتی غلط گرفته می‌شود که اصرار بر اجرای آن‌ها منطقی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مسلما با برگزار کردن سالیانه یک جلسه، نمی‌توانیم از کاهش عمر ایرانی‌ها ناشی از استعمال دخانیات جلوگیری کنیم، افزود: فراموش نکنیم که حذف کامل تولید سیگار نیز میسر نیست. ولی با تشکیل کمیته‌ای در ستاد کشوری کنترل دخانیات می‌توان این امکان را فراهم کرد تا بویژه از طریق مردم و مشارکت‌های مردمی تخلفات در حوزه دخانیات را کاهش دهیم.

افزایش صد در صدی استعمال سیگار طی پنج سال

به گفته وزیر بهداشت برای مبارزه با دخانیات، در کل کشور باید یک عزم جدی وجود داشته باشد. قوه قضاییه، قوه مقننه، قوه مجریه و از همه مهم‌تر مردم باید این خطر را جدی بگیرند و روش خود را در مبارزه با دخانیات تغییر دهند.

هاشمی با بیان اینکه در طول 5 سال گذشته مصرف سیگار دو برابر شده و این نشان می‌دهد باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم، بیان داشت: در این زمینه می‌توانیم از الگوهای بین المللی موفق نیز استفاده کنیم. اگر به این موفقیت نایل شویم، در کنار همکاری جدی مردم، مصرف سیگار کاهش خواهد یافت.

یک سوم سیگارهای کشور قاچاق است

افزایش مالیات بر سیگار اقدامی موثر برای مبارزه با قاچاق

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: در حال حاضر یک سوم سیگارهای موجود در کشور از مسیر قاچاق وارد شده‌اند، در حالی که این روند به راحتی قابل کنترل است. افزایش مالیات بر سیگار می‌تواند یکی از اقدامات موثر برای مبارزه با قاچاق باشد.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به توجه جدی رییس جمهور در افزایش ارتقای سلامت در جامعه، گفت: امیدواریم از این به بعد قدم‌های موثر و واقع بینانه‌ای در کاهش مصرف دخانیات برداشته شود.

هاشمی تاکید کرد: مبارزه با دخانیات تکلیفی نیست که صرفا به عهده وزارت بهداشت باشد. در واقع ما در این وزارت خانه قربانی استعمال دخانیات هستیم؛ چراکه بخش عمده‌ای از اعتبارات‌مان صرف درمان بیمارانی می‌شود که با سیگار زندگی کرده‌اند.

گفتنی است جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات، به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تشکیل شد. مهمانان این جلسه متشکل از وزیر دادگستری، برخی نماینده‌های وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تنی چند از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نیز وزارتخانه‌های کشور و دادگستری بودند. 

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: