آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6167 1393/06/29  


تولید خمیر مرغ در مازندران بهداشتی است


رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران در واکنش به غیربهداشتی دانستن تولید خمیر مرغ توسط وزارت بهداشت در استان، گفت: تولید خمیر مرغ در مازندران غیربهداشتی نیست

شمال امروز  به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع غذایی مازندران، اسماعیل خاتمی مقدم، با مقصر دانستن سازمان های مرتبط در رابطه با موضوعات مطرح شده در خصوص غیر بهداشتی بودن خمیر مرغ، از نبود تعریف یکسان تولید خمیر مرغ در دستگاه های اجرایی انتقاد کرد.

وی افزود: برای تولید خمیر مرغ در سه دستگاه دخیل یعنی سازمان های ملی استاندارد، دامپزشکی و غذا و دارو تعریف مشترکی وجود ندارد.

خاتمی مقدم گفت: تعریفی که سازمان دامپزشکی از تولید و اعطای جواز تولید خمیر مرغ دارد، در سازمان استاندارد جایگاه ندارد و مورد قبول نیست و سازمان دامپزشکی به واحدهای صنفی چون کشتارگاه‌ها، قطعه بندی های گوشتی و برخی کارخانجات فرآورده های گوشتی، به عنوان محصول خام دامی، بدون الزام به مهر استاندارد مجوز تولید خمیر مرغ می‌دهد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی تولید این ماده را با رعایت ضوابط خود در کشور مجاز دانست اما جایگاه مصرف آن را مشخص نکرده است ولی سازمان ملی استاندارد برای تولید و مصرف آن تعریف راهبردی ندارد و حتی مصرف آن را در همه فرآورده های غذایی ممنوع می داند و در این بین سازمان غذا و دارو به چند واحد تولیدی اجازه استفاده از خمیر مرغ را داده بود که همه آنها را تا یک ماه دیگر باطل می کند.

خاتمی مقدم گفت: خمیر مرغ به ذات خود ماده مفیدی بوده و در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

این فعال صنعت غذایی مازندران تصریح کرد: دغدغه دیگری که به‌جا و کارشناسی نیز بوده، مصرف این ماده غذایی در اصنافی چون کبابی ها و رستوران ها است که عموما این کالا را از مراکز بی نشان و زیر زمینی با حداقل کیفیت بهداشتی تهیه و سلامت مردم را تهدید می کنند.

وی یادآور شد: از سال 89 تاکنون دستگاه های نظارتی در مورد خمیر مرغ حداقل سه دفعه جو روانی را در کشور ایجاد کردند که مدتی تیتر اخبار جراید شد و به همان داغی که شروع شده بود خیلی زود سرد شد و بهره برداری بهداشتی از آن نشد و متخلفین با شگردهای جدیدتر منافع خود را پیگیری و اعتبار صنعت فرآورده های گوشتی به ویژه واحدهای معتبر را به شدت تضعیف کرد.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران تاکید کرد: به نظر می رسد سازمان غذا و دارو  که به درستی دغدغه کیفیت نازل و غیر بهداشتی بخش عمده تولید این محصول را دارد بدون آسیب شناسی دلیل شکست‌های اجرایی دوره های قبل و عدم پوشش نقاط ضعف قبلی که عمدتا در ناتوانی در ایجاد اجماع و هماهنگ سازی سه دستگاه نظارتی و نیز ناکارآمدی ابزار انسانی و آزمایشگاهی کنترل تخلف خلاصه می‌شود، مجددا روش غیر موثر گذشته را که حتی کارشناسان آن سازمان را هم اغنا نکرده، در پیش گرفته است.

خاتمی مقدم با بیان اینکه مجاز بودن صادرات کالاهایی که بهداشت و سلامت آنها تضمین شده نیست، خیانت به تولید ملی است خاطر نشان کرد: سازمان غذا و دارو مصرف این ماده را در کشور به دلیل فاکتورهای غیربهداشتی ممنوع اعلام می کند و از طرفی اجازه صادرات آن  را به شرط رضایت طرف وارد کننده صادر می کند، این حرکت به ویژه با دامن زدن رقبای خارجی موجب ایجاد جوی اعتمادی در کشورهای وارد کننده می‌شود که ایران محصولات بی‌کیفیت و غیر بهداشتی خود را صادر می‌کند.

وی در ارائه راهکار رفع این مشکل اعلام کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت و بهداشت مردم، باید از صدور دستورالعمل های جزیره ای و کم پشتوانه پرهیز و با تعامل موثر با سازمان های دامپزشکی و استاندارد  تعریف مناسبی از ویژگی، تولید، مصرف و توزیع خمیر مرغ تدوین کند، امکانات شناسایی و ابزار نظارت متناسب با حجم تولید را در اختیار بگیرد، از بخش خصوصی برای ورود به امور کنترل و نظارت واحدهای تولیدی و بازار استفاده کند.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: