آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6321 1393/07/05  


وزیر کشاورزی: امیدی به واردات آب نداریم


وزیر جهاد کشاورزی از واردات بی‌رویه 2.5 میلیون تنی برنج در سال گذشته انتقاد کرد و گفت:‌ امیدواریم با اجرای درست قانون انتزاع، از واردات بی رویه محصولات کشاورزی جلوگیری شود.

محمود حجتی در جمع اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز اظهار کرد: یکی از مزایای اجرای قانون انتزاع مدیریت واردات و صادرات محصولات کشاورزی در راستای بهبود تراز منفی بخش کشاورزی است چرا که در سال گذشته علیرغم این که ارزیابی‌ها نشان می دهد سالانه نهایتا به یک میلیون و 100 هزار تن واردات برنج نیاز داریم، بیش از دو و نیم میلیون تن واردات برنج با تعرفه 10 درصدی صورت گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای درست قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی بتوانیم ضمن سیاست گذاری‌های کلان مدیریت واردات و صادرات محصولات کشاورزی در راستای بهبود تراز منفی تجاری بخش کشاورزی انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی یا همان قانون انتزاع، شبکه توزیع و اصناف هیچ ارتباطی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد که البته اگر ماهیت قانون درست است یا نیست این موضوع فعلا این گونه مقرر شده و درصدد هستیم مراحل نهایی قانون انتزاع نیز تکمیل و اجرایی شود.

حجتی گفت: پیش از قانون انتزاع شاهد بودیم که ناگهان چند کشتی از یک محصول در گمرکات کشور تخلیه و وارد می‌شد که باعث دمپینگ محصولات کشاورزی مانند برنج می‌شد.

وی افزود: در راستای اجرای قانون تمرکز به دنبال این نیستیم که به عنوان مثال آلبالو و گیلاس در فلان خیابان کیلویی چند تومان است و بحث اساسی که دنبال می کنیم تکمیل و ساماندهی زنجیره تولید از پیش تا پس از تولید است چرا که با ساماندهی این زنجیره بازار نیز اصلاح می‌شود.

انتقاد وزیر از مدیریت منابع آبی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد موضوع آب است که باید بتوانیم با برنامه ریزی و به تدریج وضعیت کشور را از حالت بحرانی کنونی خارج کنیم اما از نظر حقوقی و قانونی موضوع بحران آب بر عهده مدیریت منابع آبی است که ربطی به بخش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی ندارد.

حجتی ادامه داد:‌ این درحالی است که طی سال‌های گذشته مدیران منابع آبی کشور علیرغم مجوز برای حفر چاه‌ها و از بین بردن قنات‌های کشور همواره به بخش کشاورزی هجوم می‌آورند و این بخش را متهم می کردند اما اگر بیلان سفره‌های زیرزمینی منفی شده است چه با مجوز و چه بی مجوز مدیریت آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست همان‌هایی که این شرایط را به وجود‌ آوردند می گویند کشاورزی مقصر است.

وی با توجه به صحبت‌های اعضای خانه کشاورز مبنی بر پرداخت حق کشاورزان در راستای کاهش سهم آن ها از چاه‌های مجوزدار گفت:‌ اگر سهم برداشت کشاورزان از چاه‌های دارای مجوز کاهش پیدا می‌کند باید حق و حقوق آن‌ها پرداخت شود که در حال حاضر به دنبال اجرایی شدن این قانون هستیم اما بهترین راه حل برای حل مشکل آب الگوبرداری از شهرستان‌های موفق مانند نیشابور است که توانسته اند منابع آبی خود را به کمک کشاورزان مدیریت کنند.

امیدی به واردات آب از تاجیکستان نداریم

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: به دنبال وارد شدن ‌آب از کشورهای شرقی و غربی مانند تاجیکستان نباشید چرا که اگر تاجیکستان آب در اختیار داشت دریاچه‌های خود را که وضعیتی بهتر از دریاچه ارومیه ندارند، تقویت می کرد اما در این راستا طرح راستی آزمایی تاجیکستان به دولت پیشنهاد شده که در قالب این طرح ببینیم آیا تاجیکستان حاضر است سهم 100 میلیون متر مکعبی آب خود از سد دوستی واقع در مشهد را به ایران بدهد یا خیر که البته امیدی به آن وجود ندارد.

حذف لفظ خشکسالی و کنار آمدن با شرایط کنونی

حجتی اظهار کرد: باید به تدریج لفظ خشکسالی از فرهنگ خود خارج کنیم چرا که سال‌هاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم و باید خود را با شرایط کنونی تطبیق دهیم تا آب کنونی که در اختیار ما است، بتوانیم ضمن صرفه جویی در مصرف نوع کشت محصولات را به گونه ای مدیریت کنیم که اقتصادی باشد. البته اقتصادی بودن تنها به معنای درآمدزایی نیست بلکه باید بتوانیم الگو کشت محصولات کشاورزی را به گونه‌ای مدیریت که پیش از آن بازارش را در نظر گرفته باشیم تا موضوع سیب زمینی و پیاز برای دیگر محصولات کشاورزی اتفاق نیفتد. 

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: