آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6449 1393/07/11  


غذاهایی که شما را عالی می کنند!


«انسان آن چیزی است که می‌خورد» این ضرب‌المثل معروف چینی اشاره به اهمیت تغذیه در سلامت انسان دارد، اما تغذیه صرفا به سلامت جسم ربط ندارد، می‌تواند سلامت روح و روان را هم تامین کند.

 

1x1.trans غذاهایی که شما را عالی می کنند!«انسان آن چیزی است که می‌خورد» این ضرب‌المثل معروف چینی اشاره به اهمیت تغذیه در سلامت انسان دارد، اما تغذیه صرفا به سلامت جسم ربط ندارد، می‌تواند سلامت روح و روان را هم تامین کند. امروز در خواندنی ها ما فهرستی از مواد غذایی که می‌توانند به بهتر شدن حال شما کمک کنند را ارائه می‌دهیم تا از بتوانید با ایجاد تغییرات دلخواه خود همه و مخصوصا همسرتان را عاشق خودتان بکنید:

سفره‌های انرژی‌زا
زمانی که سطح انرژی‌تان کاهش می‌‌یابد و احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید احتمالا یکی از واکنش‌های‌تان این است که سراغ قهوه یا شکلات‌ها بروید و سطح کافئین خون خودتان را بالا ببرید اما بالا رفتن سریع کافئین و قند خون و سپس پایین آمدن سریع سطح آن‌ها انتخاب خیلی خوبی نیست. دکتر لوئیس می‌گوید: « موادی که به آهستگی قند خون را بالا ببرند، یعنی غذاهایی که اصطلاحا GI پایینی دارند بهترین مواد غذایی برای این مقاطع زمانی هستند، برای مثال غلات کامل و نان‌‌های غلات،‌ برنج باسماتی، پاستا و خوراکی‌هایی مثل فرنی و میوه‌های خشک از این گروه هستند. کم بودن میزان آهن خون و کم بودن میزان آهن در رژیم غذایی می‌تواند یکی از علت‌های خستگی مزمن باشد. برای همین بهتر است اگر دچار این مشکل هستید غذاهای غنی از آهن مثل گوشت قرمز، ماهی، غلات و صیفی‌جات را بخورید. در ضمن هرگز از خوراکی‌هایی که قند افزودنی مصنوعی دارند استفاده نکنید.»

خوش‌اخلاق شوید،‌ آن هم خیلی سریع
روحیه پایین و بی‌حوصله بودن علت‌های زیادی دارد، از استرس و اضطراب گرفته تا بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن و البته وقایع و اتفاق‌های نگران‌کننده. در این مواقع باید به پزشکان متخصص مراجعه کنید تا مشکل اصلی را برطرف کنند ولی یادتان باشد که رژیم غذایی شما هم نقش مهمی در این میان بازی می‌کند. «دکتر سراول آگانیکا»، فوق‌تخصص داخلی در بیمارستان «جان هاپکینز» که در زمینه تغذیه بیماران بستری تحقیقات زیادی انجام داده است می‌گوید:‌«مطالعات ما نشان داده، غذاهای غنی از آمینو اسید موسوم به ترپتو فان می‌توانند باعث بالا رفتن روحیه و خلق‌و‌خوی ‌شود. این ماده در بدن به سروتونین بدل می‌شود که این هورمون را هورمون «حال خوب» می‌نامند. برای آن‌که اثرات مفید این ماده را بیشتر کنید، می‌توانید غذاهای غنی از پروتئین را با کربوهیدرات‌ها بخورید. بهترین مواد غذایی عبارتند از گوشت مرغ، ماهی،‌ تخم‌مرغ، لبنیات، مغزها و برخی از غلات. در ضمن در مورد مکمل‌ها هم می‌توان از آهن، ویتامین‌های خانواده B، فولات و همچنین سلنیوم هم به بهتر شدن روحیه نام برد.

بشقاب‌های شادی‌زا
برای همه انسان‌ها پیش می‌آید که روزهایی غمگین و ناراحت‌ را تجربه کنند. در این روزها می‌توانید با خوردن غذاهای غنی از امگا۳ مثل ماهی‌هایی چون سالمون، ماهی تن و ساردین حال خودتان را خوب کنید. در ضمن این ماهی‌ها منبع غنی از ویتامین ۱۲B هم هستند که به نظر می‌رسد می‌توانند سطح خشنودی و رضایت ما را بالا ببرند و در واقع حال ما را خوب کنند. دکتر لوئیس می‌گوید: «فولات که در سبزی‌های سبزرنگ و میوه‌های زرد و نارنجی پیدا می‌شود، مثل سلنیوم که در برخی مغزها و گوشت قرمز یافت می‌شود هم می‌توانند غم را از شما دور کنند. در ضمن یادتان باشد وقتی که غمگین هستید تا می‌توانید آب و سایر نوشیدنی‌ها را بخورید تا آب بدن‌تان کاهش نیابد. با کم کردن مصرف کافئین و نوشیدن ۸ لیوان آب طی روز، قطعا حال‌تان کمی بهتر خواهد شد. ورزش کردن حتی ورزش سبک هم می‌تواند سطح آندروفین‌ها در بدن‌تان را بالا ببرد و باعث شود احساس کنید حال‌تان بهتر شده است.»

اضطراب را فراموش کنید
این حالت به خصوص در زنان و خانم‌‌های جوان خیلی شایع است، بسیاری از خانم‌های جوان ترجیح می‌دهند در مورد استرس‌ها و اضطراب‌های خود حرفی نزنند اما واقعیت این است که آن‌ها می‌توانند خیلی راحت به خودشان کمک کنند. دکتر آکانیکا می‌گوید: «داشتن یک برنامه غذایی خوب و گنجاندن تمام گروه‌های غذایی در یک رژیم غذایی مناسب، می‌تواند باعث کاهش اضطراب شود. اگر احساس اضطراب در روزهای اخیر شما را اذیت کرده می‌توانید با گنجاندن انواع غلات، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و نیز میوه‌ها و سبزی‌ها اضطراب خودتان را کاهش دهید. متخصصان تغذیه همچنین می‌گویند میوه‌های غنی از ویتامین C مثل توت‌فرنگی، بلوبری، 
کیوی و البته مرکبات هم تاثیرات مثبتی در کاهش دادن یا برطرف کردن اضطراب‌ها دارند.»

وقتی عصبانی هستید این‌ها را نخورید
اگر در حال تجربه کردن یک دوران سخت هستید و مثلا احساس می‌کنید آستانه تحمل‌ شما پایین آمده است؛ احتمالا دوره‌های عصبانیت و خشم راهم تجربه می‌کنید. در این مقطع بهتر است از برخی خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها دوری کنید. دکتر لوئیس این توصیه را برای شما دارد: «سعی کنید مصرف چای و قهوه خودتان را کاهش دهید، همین‌طور سعی کنید از نوشیدن نوشیدنی‌هایی که قند زیاد دارند و زیادی شیرین هستند خودداری کنید. در عوض می‌توانید از چای‌های بابونه معطر و نیز دم‌نوش گل سرخ استفاده کنید که هر ۲ خاصیت آرامش‌‌بخش دارند. در زمان‌هایی که احساس عصبی بودن دارید باید مواظب میزان کافئین که وارد بدن‌تان می‌کنید باشید. بهتر است در این زمان مصرف کافئین را به حداقل برسانید و به جای آن آب بنوشید و کمی هم مغزدانه بخورید. در ضمن اگر مواد شیرین در رژیم غذایی معمول شما جای ثابتی دارند بهتر است آن‌ها را با غلات و پروتئین‌ها جایگزین کنید، مثلا برای ناهار ساندویچ مرغ که با نان جو درست شده میل کنید.»

اگر می‌خواهید عاشق بمانید
شاید این یکی برای شما عجیب باشد، اما اگر در حال تجربه یک عشق سوزان هستید و دوست دارید این لذت شیرین بیشتر همراه شما باشد، می‌توانید از غذاهایی استفاده کنید که در خود روی دارند. در واقع محققان تغذیه می‌گویند، غذاهای حاوی روی باعث می‌شود، افراد هم بیشتر از خودشان خوشش‌شان بیاید و هم از محبوب‌شان، ولی کدام غذاها از روی هستند؟ گوشت قرمز، حبوبات، صیفی‌جات،‌ جگر و صدف دریایی غذاهایی غنی از روی هستند.

این غذاها شما را شجاع می‌‌کند
نترسید، اصلا نترسید، ترسیدن اصلا عجیب نیست، ترس یک واکنش طبیعی است که همه انسان‌ها گاهی با آن روبه‌رو می‌شوند، اما اگر زیادی ترسو شده‌اید می‌توانید با داشتن رژیم غذایی غنی از فولات به خودتان کمک کنید. بی‌قراری، احساس ترس، گیجی و خستگی همگی می‌توانند ناشی از کمبود فولات در بدن باشند، برای همین به دلیل کمک به خودتان جگر، سبزی‌هایی مثل کاهو، کلم و عدس بخورید.

دکتر حمید کوچه باغی – پزشک عمومی

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: