آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6652 1393/07/22  


نقد را بپذیریم و برچسب نزنیم


مسعود پزشکیان

 
مسعود پزشکیان در یادداشتی ابراز امیدواری کرد که «گفتمان انصاف و عمل منصفانه با سرلوحه قرار دادن سیره‌ی عملی بزرگانمان به ویژه امام علی (ع) به روش غالب در فضای سیاسی ایران اسلامی تبدیل شود».

به گزارش انصاف نیوز، مسعود پزشکیان در روز عید غدیر با نگارش یادداشتی در تبیین مختصر «گفتمان انصاف» به مولفه هایی از آن اشاره و ابراز امیدواری کرد که «گفتمان انصاف و عمل منصفانه با سرلوحه قرار دادن سیره‌ی عملی بزرگانمان به ویژه امام علی ع به روش غالب در فضای سیاسی ایران اسلامی تبدیل شود».

متن یادداشت بدین شرح است:

                                                 بسم الله الرحمن الرحیم
سیاست به عنوان یک امر اجتماعی و بین انسانی در طول تاریخ با فراز و فرودهایی همراه بوده است. در این میان تنها کسانی در پیشگاه خداوند و قضاوت تاریخ سرافرازند که چهارچوب ادب و اخلاق را به درستی شناخته و به نیکی مراعات کرده‌اند. در این بین از میان شاخص‌های گوناگون آنچه به عنوان وجه ممیز و نقطه‌ی مغفول؛ در فضای کنونی جامعه‌ی ما احساس می‌شود انصاف است.

انصاف را شاید بتوان یکی از مهمترین سفارشات بزرگان دینی برای حضور مومنانه در عرصه‌ی سیاست دانست، چنانکه از سوی امیر مومنان، حق مردم بر حاکمان دانسته شده و بارها از سوی معصومین به عنوان برترین اعمال و سخت ترین واجبات ذکر شده است که در عین حال موجب گشایش و رفع فشارها و حل مشکلات می شود، هرچند: «فَإِنَّ فِی ٱلْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضاقَ عَلَیْهِ ٱلْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أًضْیَقُ» (عدل همواره موجب گشایش و رفع فشارها و حل مشکلات می شود، و هرکس که از اجرای عدالت احساس فشار و سختی می کند یقیناً ظلم و جور فشار و سختی بیشتری برای او به همراه خواهد داشت) نهج‌البلاغه، خطبه 15.

آنچه برای عمل منصفانه به آن نیاز داریم تنها شعار و های و هوی نیست، حرکت بر مدار عدالت و تلاش برای شفافیت و اطلاع رسانی صحیح، استفاده از نخبگان و گوش سپردن به انتقاداتی که ولو با نادیده گرفتن منافع شخصی یا گروهی به تعالی انسانها کمک می‌کند، احترام به فرهنگ ملی و باورهای مذهبی یکدیگر تلاش برای مشارکت همگانی، وحدت و دوری از تفرقه، پرهیز از افترا و دروغ و نقد پذیری در عین نقادی و ترجیح برخورد تلخ صادقانه بر شیرینی برخورد منافقانه، پذیرش اینکه مردم حق اعتراض و انتقاد دارند و اینکه اگر در زمان و مکان مناسب انتقادات و اعتراض‌ها صورت نپذیرد در آینده مدیون خون شهدا می‌شویم. اینکه حق را فدای بازی‌های سیاسی نکنیم، اینکه بین مخالف و موافق خود با عدالت رفتار کنیم و اینکه آنچه بر خود می‌پسندیم بر دیگران نیز بپسندیم، همه و همه شاخص‌هایی برای عمل منصفانه و اخلاق مدارانه‌ی سیاسی است.

برای اینکه نه ما و نه آیندگانمان به بیگانه متوسل نشویم باید سراغ ظرفیت‌های خودمان برویم و باید به فرهنگ خویش تکیه کنیم و از غنای ارزش‌های اسلامی و ایرانیمان نهایت استفاده را ببریم. البته بسیاری از مشکلات امروز ما از بی علمی و بی تجربگی است؛ برای اصلاح مملکت باید به کارشناس و تجربه‌ی داخلی و بین المللی احترام گذاشت؛ «اطلبوا العلم ولو کان فی الصین».

همچنین باید اجازه دهیم که خودمان خودمان را نقد کنیم، به هر کسی برچسب نزنیم و هم میهنان خود را از خود نرانیم. باید در کشور برای همگان اعم از زن و مرد بستری فراهم کنیم که به صورت عادلانه رشد کنند. اهل سیاست باید بپذیرند که به هر حال کسانی که تصمیمات و سیاست‌های ما در زندگی آنها موثر است باید در اتخاذ تصمیمات جدید از آنها نظرخواهی شود، اگر کاری کنیم که نظرات آنها در آن دخیل نباشد چگونه می‌توان تصمیم‌گیری کرد.

باید بپذیریم که پست‌های زود گذار دنیوی ارزش زیر پا گذاشتن اخلاق را ندارد، تجسس در زندگی شخصی و تفتیش عقاید، مخالف ارزش‌های دینی و انسانی ماست، نباید برای به دست آوردن یک پست دنیوی و یا کنار زدن کسانی که مخالف نظر ما هستند به هر روشی متوسل شد. باشد که گفتمان انصاف و عمل منصفانه با سرلوحه قرار دادن سیره‌ی عملی بزرگانمان به ویژه امام علی ع به روش غالب در فضای سیاسی ایران اسلامی تبدیل شود./

پایان پیام

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: