آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6708 1393/07/25  


بخشنامه‌های رانت‌ساز


آمنه شیرافکن . روزنامه‌نگار

شمال امروز: آیین‌نامه‌سازی هم عالم خودش را دارد، درست مانند قانون‌گریزی. انگار جایی برای قانون‌گریزی باید آستین بالا زد و قانون ساخت، حالا با آیین‌نامه و بخش‌نامه‌اش فرقی نمی‌کند. به‌ویژه وقتی پای حراج فرصت‌های علمی برای برخی از ما بهتران فرارسیده باشد. ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی در چهارشنبه استیضاح وزیر علوم به اوج خود رسید. 
 
«رضا فرجی‌دانا» با متانت همیشگی به تک‌تک محورهای استیضاح پاسخ داد و در نهایت از بهارستانی‌ها رای اعتماد نگرفت. حالا مرور واقعه استیضاح وزیر علوم از این جهت درخور اهمیت است که به توانمندی مدیران دولت گذشته در آیین‌نامه‌سازی‌های مکرر برسیم.
 
 آن هم آیین‌نامه‌سازی برای گریز از قانون. از خلق یک‌شبه بخشنامه‌ها گرفته تا تدوین ضوابط جدید برای بورسیه‌ها. اگر معدل برخی پایین بوده، به یک‌باره بخشنامه‌ای خلق شده که طراز معدل در پذیرش دانشجوی بورسیه‌ای را تغییر داده و اگر رشته‏‌ای مورد نیاز بوده، برخی رشته‌های عجیب به فهرست بورسیه‌ها اضافه شده، حتی به یکباره شاهدیم که در رشته «فقه و حدیث» و «نهج‌‏البلاغه» دانشجویی بورسیه دکترا شده است. 
 
حذف آزمون اعزام دانشجوی دکترا از سال 85 و اضافه شدن بندی در سال 87 با تاکید بر مشمول‌شدن افراد دارای سابقه ایثارگری و ورود به دکترای داخل بدون آزمون با وجود رقابت 20نفر برای هر صندلی از جمله آیین‌نامه‌سازی‌های دولت گذشته برای تسهیل در ورود تعدادی افراد غیرشایسته به مقطع دکترا بوده است.
 
 
حالا همین بخشنامه و آیین‌نامه‌های رانت‌ساز، دست مسوولان وزارت علوم را در برخورد قاطع با بورسیه‌های ناروا بسته است و از آنجا که باید براساس بخشنامه‌های صادره پیشین به قضاوت بنشینند، ناچارند رای به «عدم تخلف» دهند و اقرار به اینکه در بسیاری از پرونده‌ها تخلفی رخ نداده است.
 
مهم اینکه یادمان نرود سرپرست یک‌دانشگاه به‌جای شش‌ماه، 90ماه - چیزی نزدیک به هفت‌ونیم‌سال- در دانشگاهی مسوولیت داشته و صدای اعتراض از هیچ مرجعی بلند نشده، یادمان نرود که سطح معدل پذیرش کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به پایین‌تر از میانگین استاندارد کاهش یافته تا برخی با معدل 11 و 12پذیرش دکترا بگیرند و همین‌روزهاست که عضو هیات‌علمی دانشگاه‌های ایران شوند و یادمان نرود که همین بی‌مهری‌هاست که خیل گسترده‌ای از دانشجویان دانشگاه‌های طراز اول ایران را روانه این‌سو و آن‌سوی جهان کرده است.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: