آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6851 1393/08/07  


ضرب الاجل تعیین تکلیف فرمانداران


بخشی از این طرحی که دوستان در مجلس مطرح کردند حتما با نیت خیر تهیه کردند با بعضی از اصول قانون اساسی سازگاری ندارد

زهرا ترابی: اسيدپاشي دراستان اصفهان موجبات برخی نگرانی‌ها را فراهم کرده است به همین خاطر تعدادی با تجمع سعی دارند نگرانی خود را بروز دهند. حسینعلي اميري، قائم‌مقام وزیر کشور در این باره می گوید که «رئيس جمهور ماموريت ويژه‌0اي را به وزارتخانه‌های كشور، اطلاعات و دادگستري داده است كه تا به امروز هم به نتايجي رسيده ايم».همچنين دكتر اميري بر اين باور است كه گروه داعش هيچگونه خطري براي ايران ندارد و مرزهاي ايران در امنيت كامل قرار دارد. قائم‌مقام وزیر کشور اعتقاد دارد تمام گروه‌هاي سياسي حق داشتن حزب مستقل را دارند و مي توانند در چارچوب قانون فعاليت خودشان را انجام دهند. او خبری را هم اعلام می‌کند که دغدغه بسیاری از بخش‌های جامعه است و آن هم عدم تغییر فرمانداران است. متن کامل گفت وگوی دکتر حسینعلی امیری با آرمان را در ادامه می‌خوانید:
 چند روزی است که شاهد تجمعاتی در اعتراض به اسيدپاشي ها هستیم که نمونه آن تجمع مقابل وزارت کشور بود. این وزارتخانه در پاسخ به این موضوع چه کاری باید انجام دهد ؟
اتفاقي كه اخيرا رخ داده، نگراني‌هايي را براي هموطنان سبب شده كه در همين باره آقاي رئيس جمهور دستور پیگیری اين موضوع را به وزارت کشور، وزارت اطلاعات و وزارت دادگستری داده‌اند. لازم است اين موضوع را نيز عنوان كنم قبلا از اين كه آقاي دكتر روحاني موضوع پيگيري را به وزارتخانه ها اعلام كند، دكتر ذوالفقاري در مقام معاونت امنیتي وزارت کشور با دستور آقای دكتر رحمانی فضلي به استان اصفهان رفتند و در آنجا جلسه شورای تامین استان تشکیل دادند و پیگیری‌هایشان را شروع کردند. اتفاقي كه اخيرا افتاده است با سرعت تعقيب و پيگيري مي شود . عمل اسیدپاشی بسیار کار قبیح، زشت و خلاف اصول انسانی است. حتی اگر کسی مرتکب اسیدپاشی نسبت به یک غیر‌انسان هم بشود کار بسیار زشتی است. هیچ دلیلی عمل اسیدپاشی را به هیچ وجه توجیه نمی کند و این فعل، از ناحیه هر کسی صورت گرفته باشد، محکوم است و وزارت کشور هم در حوزه مسئولیت خودش در تلاش است که هر چه زودتر عامل یا عاملین شناسایی بشوند .
  سازماندهی این حرکت از داخل کشور است یا خارج کشور ؟
نمی‌توانیم یک نظر قاطع اعلام کنیم. به هر حال باید مقداري صبوری به خرج داد که حقیقت قضیه روشن‌شود. اگر من الان بخواهم بگویم سازماندهی اش داخل کشور است یا سازماندهی صورت گرفته منشا آن خارج است ، یک پیش داوری است پس باید کمی صبر کنیم. 
 پیش بینی خودتان چیست ؟
در حال حاضر چيزي موجود نیست كه قابل پیش‌بینی باشد. تا زمانی که راجع به مطلبی نه به علم الیقین بلکه به حق الیقین نرسم، نمی‌توانم اظهار نظر کنم و نمی‌توانم پیش بینی کنم پس باید صبر کنیم تا حقیقت قضیه روشن شود. 
 با توجه به خطر داعش، امنيت مرز های کشور در چه وضعيتي است ؟
مرزها ايران هیچ مشکلی ندارند و الحمدلله شرایط مرزها، خیلی خوب است . در حوزه مرزها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش و مرزبانی و دستگاه‌های اطلاعاتی در حوزه وظیفه خودشان تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند  و برنامه ریزی لازم را در مرزها انجام داده‌اند. آقای دکتر رحمانی هم که  چهارصد کیلومتر مرزهای کردستان را بازدید کردند و مرزهای  کرمانشاه با عراق هم تقریبا همین مقدار بازدید شد .هفته گذشته هم اردبیل بودیم که بخش‌هایی از مرز مشکین با کشور همسایه بازدید گردید  و مشکل خاصی از ناحیه  مرز نیست. اعتبارات مربوط به مرز بطور کامل تخصیص داده می‌شود. . داعش خیلی کوچکتر از آن است که بخواهد خطری برای ما محسوب بشود اما در هر صورت به این معنا هم نیست که هوشیاری لازم را نداشته باشیم، باید هوشیاری و  حساسیت لازم را داشته باشیم. یکی از اولویت های کاری شورای امنیت کشور رصد مرزها است، چون از شرایط امنیت ملی این است که شرایط مرز و اتفاقات داخل خاک عراق را باید رصد کنیم، هوشمندانه و هوشیارانه تحلیل‌های واقعي داشته باشیم و متناسب با آن هم برنامه ریزی لازم صورت گیرد اما بار دیگر تاکید می‌کنم که داعش برای ما تهدید نیست. 
  ايران و پاكستان روز جمعه درگيري با هم داشتند. موضوع اين درگيري چه بود؟
در شرق کشور هم مشکلی نداریم .
 پس درگیری كه اتفاق افتاد، دليلش چه بود؟ 
پاکستان حاکمیتی در این بخش‌هایش ندارد.به دلیل همین نداشتن حاکمیت، گاهی گروهک های تروریستی از خاک پاکستا،ن اقداماتی علیه ایران ممکن است انجام بدهند که فاقد هرگونه ارزش نظامی است. این گونه حملات و تحرکات بهتر است بگویم تحرک نه حمله، ارزش نظامی ندارد یعنی  یک گروهکی از آن طرف مرز تیری رها می کند یا پاسگاه را تهدید می کند و برمی‌گردد و می‌رود در خاک پاکستان. ایران هم به دلیل حفظ حاکمیت سرزمینی پاکستان، به خاک پاکستان ورود ندارد  لذا این نوع عملیات عمدتا ايذائي محسوب می شوند و فاقد ارزش نظامی است .
  انتقاداتي به دولت وارد می شود كه هنوز بسیاری از فرمانداراني از جمله در استان خراسان رضوي از دولت قبل  هستند و تغییری در آنها صورت نگرفته است. دلیل این عدم تغییر چیست؟
فرآیند تغییر مدیران، فرآیند خاصی است و توصیه شده با نمایندگان محترم مجلس تعامل داشته باشیم. شکل‌گیری این تعامل و همفکری، احتیاج به زمان دارد. 
 یکسال و چهار ماه از عمر اين دولت مي‌گذرد. این زمان، کافی نيست ؟
  تعامل زمان‌بر است. فرض کنید یک استان 15 تا 20 تا نماینده دارد پس تا با آنها تعاملات لازم برقرار ‌شود تا حدودي  زمان نیاز است. راجع به استان خراسان رضوی هم که موضوع سوال شما بود، استاندار  آنجا، آخرین استانداری بود که در دولت تدبیر و امید منصوب شد یعنی از همه دیرتر کار خود را آغاز کرد  پس تغییر معاونين و فرمانداران و حتي بخشداران آن استان زمان خواهد برد. این موضوع را هم باید اعلام کنم، چند روز پیش به دستور آقای وزیر به کلیه استاندارهای سراسر کشور یک بخشنامه صادر کردم که تا تاريخ يك آذرماه  کلیه فرمانداری‌های باقی مانده را تعیین تکلیف یا تثبیت کنند یعنی اگر می‌خواهند تثبیت کنند یا اگر می‌خواهند تغییر بدهند، این تغییر را زودتر انجام بدهند که تمام بشود .
 پس باید کماکان ناامید نبود و باید منتظر ماند که تغییر انجام شود ؟
اصلا ناامید نباشید .
 آقای دکتر موضوع معاونت سیاسی به كجا رسيد ؟
این را از آقاي وزیر باید سوال کنید. 
 فكر نمي‌كنيد كشور الان نياز به معاونت سیاسی دارد؟ 
بله ، تردیدی نیست منتها کارهای سیاسی مربوط به بعضی از بخشها را وزیر انجام می دهد یک بخشی را هم تفویض کردند و دستور فرمودند که من دارم آن بخش ها را انجام می دهم پس کار بر روی زمین نمانده و در حال انجام است اما اینکه کی و چگونه و چه کسی معاون سیاسی می‌شود را باید از آقای وزیر سوال کنید .
  در این ماجرا  سهم خواهی نیست؟
از ناحیه چه کسی؟
 مخالفان دولت معتقدند بايد سهمي از وزارت كشور داشته باشند و حالا هم نظر به معاونت سياسي دارند. اين موضوع را احساس كرده‌ايد؟
 من حس نکردم. 
 اصولگراها هیچ درخواستی نداشتند ؟
چیزی نشنیدم .
 سهم خواهی در انتصابات استاندار و فرماندار زیاد بود؟
وقتی دولتی تغییر پیدا می کند، عده ای دنبال این هستند که نیروهای خودشان را منصوب کنند. درخواست، پیشنهاد و حتي  پیگیری زيادي در اين باره صورت گرفته  كه كاملا طبیعی است. 
 یعنی وزارت کشور هم تحت تاثیر این موارد قرار می گیرد ؟
خير، وزارت کشور ضمن اینکه اصل بر تعامل گذاشت، یکی از شرايط انتصاب مدیران در حوزه های سیاسی را اینگونه تعیین کرد که مدیران باید گفتمان دولت را قبول داشته باشند و به برنامه های آقای رئیس جمهور اعتقاد داشته باشند، اینها در انتصابات‌ لحاظ شده بود.
 اين نگراني وجود دارد كه گروهي در صدد مهره چيني در مديريت اجرايي استانها در انتخابات باشند چه پاسخي به اين مديريت داريد؟ 
تا انتخابات زمان زیادی مانده است. باید صبر کنیم ببینیم آن موقع چه چیزی پیش می آید. تا الان انتصاباتی که در حوزه فرمانداری ها انجام گرفته است، من منکر تعامل با نمایندگان نمی شوم. با نمایندگان تعامل داشتیم و خود آقای وزیر هم در گزارشاتی که داشتند، به این نکته اشاره کردند ولی از شروطی که داشتیم این بوده که حتما باید در گفتمان دولت تعریف بشوند،  به برنامه های آقای رئیس جمهور هم باید اعتقاد داشته باشندو بار دیگر تاکید می‌کنم که این موارد در انتصابات‌ مد نظر بود .
  تا زمان برگزاری انتخابات، یک سال و نیم مانده است و بطور طبیعی معاون سیاسی نقش مهمی در انتخابات دارد پس باید با فضا آشنا و گروه‌ها او را بشناسند. فکر نمی‌کنید همین حالا هم کمی دیر شده باشد؟ 
معاونت سیاسی یکی از معاونت‌های مهم وزارت کشور است. هر چه زودتر منصوب بشود، طبیعتا بهتر است. برای انتخاباتی که سال آینده پیش رو داریم باید از الان برنامه‌ریزی شود و بسترها را فراهم کنند چون بحث استفاده از تکنولوژی های روز، کامپیوتر، اینترنت و اینها وجود دارد، نیاز به برنامه ریزی هایی هست. این یک بخش قضیه است که اگر زمان بیشتری داشته باشد، این برنامه ریزی ها دقیق تر و مناسب تر خواهد بود. بحث فعالیت احزاب و گروههای سیاسی هم مطرح است که آقای رئیس جمهور در پیام انتخابات مطرح کردند .اینها برنامه‌ریزی و بستر سازی و ارتباط می خواهد. همین تهیه پیش نویس لایحه تشکل های سیاسی که البته هفته گذشته چهارشنبه تمام شد، پیگیری آن در دولت ، مجلس و شورای نگهبان وقت گیر است یا بحث تقسیمات کشوری که در حوزه معاونت سیاسی تعریف می‌شود.  در حال حاضر دولت بنا بر بحث های کارشناسی لایحه تقسیمات کشوری را نمی پذیرد.  این موضوع، لایحه مهمی است که ارتباط با نخبگان و صاحب نظران سیاسی فرهنگی اجتماعی و گرفتن نقطه نظرهایی و انتقال آن به دولت که باز در همین حوزه سیاسی تعریف می شود، داشتن تحلیل از مسائل سیاسی استان ها، فرصت ها، تهدید ها و نهایتا تحلیل واقع‌بینانه از شرایط سیاسی کشور، ارائه این تحلیل ها به دولت که مبنای تصمیم‌گیری‌های کلان دولت قرار می گیرد، مطالب مهمی است. یعنی معاونت سیاسی وزارت کشور در واقع معاونت سیاسی یک وزارتخانه نیست. در واقع معاونت سیاسی دولت است و این بخش از وزارت کشور است که باید سیاست های دولت را اجرا کند که خیلی مهم و کلیدی است. هرچقدر زودتر این انتصاب انجام بگیرد به نفع دولت است هرچند کاری  هم بر روی زمین نمانده است و امور لازم در حال انجام است اما اینکه چه کسی و چگونه منصوب شود را باید از خود آقای دکتر رحمانی وزیر محترم بپرسيد.
 وضعيت احزاب به چه‌گونه‌ است ؟
ما گفتیم چون خانه احزاب مربوط به خود احزاب است، با همدیگر باید توافق کنند وبه تفاهمی برسند که خانه احزاب را بازگشایی کنند، ما هم كمك مي كنيم.
  این ناعادلانه نیست که اصلاح طلب ها چند عدد معدود حزب داشته باشند و اصولگراها دارای چندین حزب باشند ؟ خانه احزاب نباید بطور مساوی بین دو جناح تقسیم شود؟
باید خودشان به تفاهم برسند. 
 شما فضا را چطور می‌بینید ؟
نسبت به اوایل کار مناسب‌تر است چون دبیران احزاب بطور مرتب راجع به خانه احزاب مراجعه می کنند ما جوابی که برای آنها داریم این است که خانه احزاب دولتی نیست. خانه احزاب اسمش با خودش است یعنی خانه مربوط به احزاب است این احزاب هستند که باید با همدیگر تعامل و تفاهم کنند و با همدیگر کنار بیایند که بتوانند خانه احزاب را راه اندازی کنند. 
  اگر  به درخواست تاسیس حزب که از سوی اصلاح طلبان ارایه شده است زودتر پاسخ داده شود، فکر نمی‌کنید نشاط سیاسی احزاب بیشتر می‌شود؟ 
باور بفرمایید اصلا نگاه یک طرفه ندارم . برای من برای هر کسی که در قالب چارچوب های حقوقی، حقی در نظر گرفته شده است،اهمیت قائل هستم. وزارت کشور به دنبال این است که بستری فراهم شود تا از حقوقشان بهره‌مند شوند . لذا در تصمیم‌گیری‌هایی که در کمیسیون ماده 10احزاب صورت مي‌گيرد هیچگاه نگاه بر این نبوده که گروهی را حذف کنیم و گروهی را اضافه کنیم . به مدیر کل سیاسی هم تاکید کردم که هر آن کسی که در خاک نظام جمهوری اسلامی زندگی می کند، هر کسی که در این مرزهای نظام جمهوری اسلامی زندگی می کند، باید از حقوق شهروندی و حقوقی که قانون برایش قایل شده است، بهره‌مند شود؛ لذا بحثی که وجود دارد این است که هر کدام از تقاضاهای احزاب اصلاح طلب هم که تقاضای تاسیس حزب کردند پرونده شان آماده باشد،  به کمیسیون ماده 10 می‌آوریم چون برخی در  مورد ندای ایرانیان سوال می‌پرسند که چه شد؟ ما همه این کارها را انجام دادیم و منتظر پاسخ استعلاماتشان هستیم .من به مدیر کل سیاسی جدید هم گفتم هر جا بیشتر از 20 روز دستگاه های نظارتی پاسخ ندادند شما بیاورید در دستور  کار قرار بدهید 
 نظرتان درباره عملکرد دولت چيست ؟
دولت در حوزه هایی موفقیت های خوبی داشت مثلا در ایجاد امید در جامعه واقعا عملکرد خوبی داشته است.یک امیدی در جامعه ایجاد شده این را نمی شود منکر شد در ثبات اقتصادی واقعا دولت موفق بوده ما نباید یادمان برود که قبل از دولت تدبیر و امید گاهی بود که در یک ساعت دیگر شرایط اقتصادی کشور قابل پیش‌بینی نبود. ما نباید یادمان برود دولت اين  ثبات اقتصادی را مستقر کرده است، وحدتی که الان در کشور ایجاد شده آرامشی که ایجاد شده واقعا نبود شما یادتان نباید برود قبل از دولت تدبیر و امید متاسفانه سطح ناهماهنگی‌ها و اختلاف نظرها حتی به سران سه قوه هم رسیده بود نمی‌خواهیم باز کنیم تلخ است ، وحدت و آرامشی که در جامعه ایجاد شده است شاید برنامه ریزی هایی که دارد انجام می گیرد. درباره بحث بیکاری و نبود اشتغال چیزی نیست که بگوییم ظرف یک ماه، دو ماه، سه ماه و یک سال ایجاد شده که ما بخواهیم ظرف 14-15 ماه جمع بکنیم این نیاز به برنامه ریزی های مناسب تری دارد دولت تلاش خودش را می کند من خودم در جمع جبری بدون تعصب که در دولت هستم نمره قابل قبولی به دولت می دهم .
 ارزیابی‌تان از تعامل دولت و مجلس چیست؟
دولت و مجلس تعاملشان خوب است دولت برای اداره برنامه هایش طبیعتا نیاز به به همراهی نمایندگان مجلس دارد، نماینده های مجلس هم برای دست یابی به اهدافشان همکاری دولت را می طلبند، این تعامل قانونمند و ضابطه مند بین مجلس و دولت است  که در حقوق اساسی هم وقتی بحث تفکیک قوا را می‌آورند یکی از دلایل همین است که نهایتا سه قوه همدیگر را بالانس بکنند در یک فضا و محیط قانونی خیلی عالی و خوب است و این باعث می‌شود که امورات سر جای خودش قرار بگیرد لذا در آن بخشی که تعاملات ضابطه مند و قانونی  است خروجي خیلی خوبی است جایی هم که از مرز و مدار قانون خارج میشویم محصولش محصول بدی است. 
 درانتخابات دوره نهم مجلس، اصلاح طلبان قهر كردند كه اشتباه بزرگي هم بود.
مسئله سیاسی مسئله نسبی است شما نمی‌توانید در یک محیط سیاسی به صد در صد آنچه که می‌خواهید دست پیدا کنید چون همه چیز دست شما نیست این را باید همیشه مفروض بگیریم. دوم اینکه واقعیت های جامعه را باید در نظر بگیریم این جامعه ما را چه کسانی تشکیل می دهند. سوم ساختار قانون اساسی را به عنوان واقعیت باید بپذیریم، این ساختار سیاسی الان دارد کشور را اداره می کند لذا ما باید نگاههامان، توقعاتمان، فعالیتهایمان در چهارچوب قانون اساسی واقع بینانه باشد. با این مقدمه نباید هیچوقت با صندوق رای قهر بکنیم اگر نمی‌توانیم حزبی مثلا نمی‌تواند صد درصد آن چیزی که مد نظرش است به دست بیاورد می‌تواند 50 درصد 40 درصد 10 درصد به دست بیاورد یعنی 10 درصد در صحنه‌های سیاسی مدیریت کشور و نقش آفرین بودن بهتر از هیچی است ، لذا من توصیه‌ام به احزاب و گروههای سیاسی این است که اولا کار انتخاباتی زودرس نکنند هم به کشور لطمه میزند و انرژی‌هایی که باید صرف پروژه های اساسی و مسئله‌های بنیادی کشور بشود صرف بحث‌های گذرای سیاسی می‌شود ،مطلب دوم فعالیت های انتخاباتی زودرس به اصل انتخابات هم لطمه می زند . در انتخابات ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید ثابت شد که فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند:« رایحق الناس است» ان شاالله این فرمایش مقام معظم رهبری در بین همه دست اندرکاران و کنش‌گرهای سیاسی کشور نهادینه بشود، این خیلی مطلب مهمی است در ادبیات سیاسی به هر حال ایشان با این فرمایشی که فرمودند بستر برگزاری انتخابات سالم و رقابتی و شکوهمند را فراهم کردند.لذا همه بايد انشاء الله مشاركت جدي داشته باشند.
 توصيه شما در اين باره چيست؟
 من توصیه می کنم که همه احزاب و گروههای سیاسی از لحاظ اخلاق اسلامی با لحاظ اخلاق سیاسی با لحاظ موازین شرعی که مقدم بر همه اینها است بیایند در سرنوشت خودشان شرکت بکنند، کاندیدا داشته باشند و در انتخابات شرکت بکنند .
 آقای دکتر خيلي از تحليلگران براين باور هستند كه در مجلس بعدي نبايد تندروها ورود كنند به دليل اينكه تندروهايي كه دراين مجلس بودند ضربه هاي زيادي زدند نظر شما دراین باره چيست؟ 
نه تنها مجلس بلكه در مديريت كشور همیشه از تندروها آسیب دیده هیچ فرقی هم نمی کند تندرو از چه خط و جناح سیاسی باشند تندروها ها در مسند‌های مدیریتی یا در مجلس قرار گرفتند کشور آسیب دیده است. چه کار کنیم که تندروها نخواهند امورات را به دست بگیرند بستگی دارد به اینکه خود احزاب و گروههای سیاسی چقدر ملاحظه بکنند آنهایی که دلشان برای کشور، نظام و جمهوری اسلامی می سوزد منطقی، متعادل، معقول با اخلاق حرکت بکنند و طبیعتا اقبال مردم هم به آنها بیشتر می‌شود وقتی که مجلسی شکل بگیرد متشکل از انسانهای فرهیخته، متعادل، دل سوز برای نظام جمهوری اسلامی کشور با همان رویکرد و نگاه هم طبیعتا وزرا انتخاب می‌شوند مدیران کل انتخاب می‌شوند کارگزاران دستگاه دیگر انتخاب می‌شوند در مجموع شاهد یک مجموعه مدیریتی کارآمد در کشور خواهیم بود .
 وزارت کشور به حزبي مجوز می‌دهد و همان حزب با تندروي‌هايی كه دارد فضاي جامعه را دچار تنش مي كند وزارت كشور چه اختياراتي دارد؟ 
در پیش نویس قانون جدید شأنی برای کمیسیون احزاب قائل شدیم، تخلفاتی برشمردیم و چه مواردي تخلف محسوب می‌شود. کمیسیون ماده 10 این اختیار را داده آنجایی که حزبی مرتکب جرمی می‌شود پرونده‌اش به دستگاه قضایی براي رسیدگی برود آنجایی که عمل حزب جرم نیست واجد جنبه مجرمانه نیست اما تخلف است اینها خود کمیسیون ماده 10 اختیار داشته باشد که فعالیت حزب را معلق بکند به خاطر اینکه باز یک طرفه کار شکل نگیرد حق احزاب ضایع نشود چون هر دولتی که می آید یک عده احزاب طرفدار دارد باز ما اینجا تصميم کمیسیون احزاب را قابل شکایت دانستیم در دیوان عدالت اداری یکی از نوآوری‌ها این است که که باعث می‌شود احزاب متعادل حرکت بکنند. 
 درخصوص طرح امر به معروف و نهی از منکر قانونش چگونه است و زیر مجموعه کدام اداره است ؟
قبل از اینکه به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک امر اداری نگاه بکنیم به عنوان یک فرضيه و تکلیف شرعی به‌آن اعتقاد داریم. در اینکه امر به معروف و نهی از منکر ضامن سلامت جامعه است هیچ تردیدی ندارم مطلقا اما اون چیزی که الان وجود دارد این است که چه کار کنیم که امر به معروف و نهی از منکر اثربخش باشد در چهارچوب موازین شرعی و قانونی اتفاق بیفتد مسئله است که از جهت کارشناسی برای اجرای بهتر و اثر بخش‌تر بودن موضوع امر به معروف و نهی از منکر بحث‌های کارشناسی داریم که ما هم طی نامه ای به مجلس محترم شورای اسلامی اعلام كرديم.
 نمی‌خواهید بگویید در نامه به چه چیزهایی اشاره كرديد؟ 
بخشی از این طرحی که دوستان در مجلس مطرح کردند حتما با نیت خیر تهیه کردند با بعضی از اصول قانون اساسی سازگاری ندارد در آن نامه ای که به مجلس نوشتیم آمدیم بحث های کارشناسی مطرح کردیم و الا  با امر به معروف و نهی از منکر به هیچ وجه مخالف نیستم.و آن را يك فرضيه مي دانيم.
 بالاخره دولت مسئول امر به معروف است یا نهادهای دیگر ؟
ما وقتی حکومت اسلامی تشکیل دادیم حکومت اسلامی خودش یکی از شعبه های امر به معروف و نهی از منکر است لذا طرح هایی که تهیه می کنیم یا لوایحی  که به مجلس مي فرستيم برای امر به معروف و نهی از منکر باید در ساختار حکومت قابل تعریف باشد .

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: