آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6899 1393/08/19  


کیسه دوزی مافیای مواد مخدر برای جوانان


جریان خودسرانه مصرف انواع شربت و قرص های ترک اعتیاد و فروش آزادانه آن در عطاری ها و داروخانه ها، نوعی فاجعه انسانی را طنین انداز کرده است که جلوگیری از عرضه آن به عزم جدی متولیان امر نیاز دارد

متادون تنها ماده معتبر برای بازتوانی معتادان، این روز ها به عنوان قرصی پرفروش و سودآور در بازار آزاد شهرت پیدا کرده است و عدم نظارت دستگاهای ذیصلاح باعث ایجاد فضا برای دلال های قرص های قاچاق شده است و در این گیررودار نیز تنها هزینه دهندگان این بازار داغ مافیا، جوانان این مرزو بوم هستند که روزانه به عطاری ها مراجعه کرده و این قرص را به صورت قاچاق تهیه می کنند.
 
متادون ماده ای که برای ترک اعتیاد در ایران با مجوز دو دستگاه بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی با دو نوع قرص و شربت شروع به پخش برای بازتوانی معتادان شد. این روز ها در بازار آزاد سود حاصله از فروش قاچاق این قرص و شربت شرایط خاصی را برای واحد های صنفی عطاری به وجود آورده است که به صراحت می توان گفت دلالهای مابین مراکز بازتوانی و بازار آزاد بهترین درآمد را به دست می آورند بدون آنکه دستگاه های نظارتی نگاهی به آنان داشته باشند.
 
 این درحالی است که در شهرستان آمل ظرف مدت ۳۰ روز در واحد های صنفی عطاری تعداد هشت هزار عدد قرص متادون و ترامادول کشف و ضبط می شود.
 
گروه سنی زیر ۲۶ سال مشتریان قرص های ترک اعتیاد
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آمل در گفتگو با خبرنگار مهر، فروش این نوع قرص ها را در بازار آزاد به نوعی فاجعه انسانی عنوان کرد و گفت: تحقیقات به عمل آمده اثبات می کند ۶۰ درصد کسانی که به عطاری ها برای خرید شربت، قرص متادون و ترامادول مراجعه می کنند در رده سنی ۱۹ الی ۲۶ سال قرار دارند که این علاقه برای استفاده از این نوع قرص ها می تواند بزرگترین فاجعه برای نسل جوان باشد.
 
متادون درمانی
 
علی طالبی گفت: مامورین پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان توانستند ظرف مدت ۳۰ روز در بازدید از عطاری ها مقدار ۸ هزار عدد قرص متادون و ترامادول جمع آوری کنند.
 
این مقام قضایی یکی از مهمترین دستگا های نظارتی بر فروش غیر مجاز این گونه  قرص ها را دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت شهرستان ها اعلام کرد و اذعان داشت: نظارت شبکه بهداشت به همراه پلیس بایستی بر روی دلال ها که مابین مطب های ترک اعتیاد و بازار آزاد فعالیت می کنند بیشتر باشد تا مصرف خودسرانه این نوع قرص ها کاهش یابد.
 
وی تصریح کرد:ضابطینی که در بخش های قاچاق فعالیت می کنند بایستی هوشیار باشند تا جلوی عرضه غیرقانونی این قبیل قرص ها گرفته شود.
 
"علی - ا " یکی از فروشندگان قرص متادون که چندین بار واحد صنفی وی به دلیل تخلفات مورد پیگرد قانونی قرار گرفت، اظهار داشت:تمامی کسانی که برای ویزیتوری قرص و شربت متادون به درب مغازه ما مراجعه می کنند خودشان یا منشی مرکز ترک اعتیاد هستند و یا واسطه بین یک مرکزی که سهمیه دریافت قرص را از دانشگاه علوم پزشکی دارد.
 
وی به خبرنگار مهر گفت: فروش قرص های متادون، ترامادول و شربت تقریبا سود ۹۰ درصدی دارد و ما هم نیز مجبوریم برای رفع مشکلات مالی خودمان اقدام به فروش این قبیل قرص ها کنیم و اگر نیز قرار است که این قرص ها در بازار آزاد فروخته نشود پس چرا تمامی کسانی که این قرص ها را در قالب یک پزشک و یا منشی به فروش می رسانند دستگیر نمی شوند.
 
وقتی شربت و قرص متادون به رغم همه تبلیغات رسانه ای به طور گسترده در دسترس معتادانی که تمایل به ترک دارند  قرار نمی گیرد، بدون شک معتادان به دنبال دوای دردشان سر از بازار آزاد در می آورند، جایی که دلال ها برای اسکناس معتادان کیسه دوخته اند وبه نظر می رسد ناهماهنگی میان نهادهایی که در امر درمان ترک اعتیاد دخیلند، سبب شده است تا سیاست هایی چون توزیع شربت و قرص متادون  به نتیجه نرسد.
 
ترامادول
 
دو سال پیش بود که برای نخستین بار، مسئولان از تریبون رسانه ها به طور رسمی اعلام کردند: ترامادول یک تریاک مدرن است و پس از آن نتایج بررسی های انجام شده پشت سر هم در رسانه های رسمی کشور منتشر شد، نتایجی نظیر اینکه ۴۰ درصد معتادان در کشور به صورت غیر علمی و سرخود، برای ترک از ترامادول  استفاده می کنند و پس از طی دوره ای به این قرص اعتیاد پیدا می کنند.
 
ترامادول دانشجویان را نیز گرفتار کرده است
 
بسیاری از پژوهشگران اعتیاد معتقدند این روزها ترامادول، نسل جوان را احاطه کرده و تعداد زیادی از دانشجویان را نیز گرفتار کرده است و بنا بر آمار  بروز تشنج در مصرف کنندگان ترامادول بسیار بالا است و وقتی به جای متادون، ترامادول به مصرف کننده عرضه می شود، ترک کردن این ماده نیز بسیار سخت است.
 
با شرایط ویژه ای که هم اکنون از سوی مراکز قضایی گزارش می شود به نظر می رسد تا جریان استفاده خودسرانه از قرص، شربت متادون و ترامادول به یک فاجعه تبدیل نشده است باید مراکز بهداشتی و نظارتی دست به کار شده و شاهرگ این دلالی پرسود که جان جوانان را هدف قرار گرفته است را قطع کنند و نظارت ویژه و حیاتی بر عرضه و  فروشندگان این مواد دارویی موجب می شود این مواد به راحتی در اختیار عاملین فروش قرار نگیرد.
 
گزارش:سینا قربانی

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: