آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6974 1393/08/27  


اصلاح‌طلبان برای مردم دنیا حرف دارند


رئیس‌جمهور پیشین کشورمان گفت: مهم‌ترین بداخلاقی این است که انسان تحقیر شود و برای انسان حق و حرمت قائل نباشند، انسان حق نداشته باشد که حق خود را بشناسد و اسلام برای مبارزه با اینهاست

آرمان: رئیس‌جمهور پیشین کشورمان گفت: مهم‌ترین بداخلاقی این است که انسان تحقیر شود و برای انسان حق و حرمت قائل نباشند، انسان حق نداشته باشد که حق خود را بشناسد و اسلام برای مبارزه با اینهاست. حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی با اشاره به آنچه جامعه از انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی می‌خواست، بیان کرد: ما جمهوری اسلامی خواستیم، یک گام بالاتر از آنچه مشروطیت می‌خواست. مشروطیت حاکمیت مردم و مهارکردن استبداد و جباریت را می‌خواست که موفق هم نشد. جمهوریت یعنی خود مردم مستقیما روی کار بیایند و کار کنند و حکومت‌ها نماینده‌های آنها باشد. البته جمهوری اسلامی یعنی معالم دین هم در آن حاکم شود که مهم‌ترین مساله عدل، اخلاق و آزادی است. توحید یعنی رهاشدن از بند بندگی و بردگی و عوامل زمین‌گیرکننده انسان در جنبه فردی و اجتماعی و متصل شدن به خیر مطلق؛ آزادی و قدرت مطلق که خداست. 
 ضرورت حضور کاندیداهای شایسته در انتخابات آتی
رئیس بنیاد باران با تاکید بر ضرورت حضور خانم‌ها و معلمان و کاندیداهای شایسته در انتخابات آتی یادآور شد که حضور پررنگ‌تر زنان در مجلس آینده می‌تواند در حل مسایل و مشکلات زنان جامعه موثر باشد و زنان بهتر می‌توانند از حق خود و حق جامعه دفاع کنند. خاتمی با بیان اینکه جامعه ما به روحیه مثبت زنانه نیاز دارد گفت: مگر مشکل کشورها و جهان امروز خشونت نیست؟ اتفاقا ما باید روحیه لطافت، مهربانی، با هم و درکنار هم بودن را در دولت و در عرصه بین‌المللی تزریق کنیم. وقتی جامعه بسیار مردانه می‌شود باید انتظار داشت، خشونت و سختی بیشتری در آن باشد. در کنار اینکه زن و مرد باید مسائل اخلاقی را رعایت کنند یکی از راه‌های درمان مشکلاتی که امروز در جامعه و منطقه و جامعه بین‌المللی وجود دارد، این است که روحیه مثبتی که در زنان فراوان است در جامعه تقویت شود. رئیس‌جمهور پیشین ایران، موضوع مهم را برگزاری یک انتخابات خوب و پررونق دانست. وی با طرح این پرسش که «مگر جریان اصلاح‌طلبی یک جریان سیاسی وابسته به چند شخصیت حقیقی یا حقوقی است که در جامعه اگر حذف یا امتیاز آن را لغو کنند، از بین برود؟» گفت: جریان اصلاح‌طلبی در متن جامعه ما جریان دارد. اصلاح‌طلبی به دین پایبندی دارد اما قرائتی از دین که متناسب با روزگار ماست، دینی که حق انسان را به رسمیت می‌شناسد، دینی که برای زن و مرد و برای انسان حق و حرمت قائل است. ما از این دین با همه وجود دفاع می‌کنیم. خاتمی اظهار کرد: امروز این جریان متعصب و آدمکش و تروریستی که در دنیا هست، بسیار اظهار باور به دین می‌کنند، ظواهر را انجام می‌دهند منتها با بعضی از صورت‌هایی که در گذشته وجود داشته و توجهی به محتوا ندارد و می‌خواهند جامعه را برگردانند به آنجا که امکان‌پذیر نیست. خاتمی با بیان اینکه «باید این رشد فکری را به جوانان بدهیم و بگوییم که ما چه می‌خواهیم» گفت: معالم فرهنگی که باید در جمهوری اسلامی ما باشد، معالم فرهنگی که در انقلاب ما و حرکت پیامبر و ائمه و بسیاری از صحابه بزرگوار ایشان بود، باید آن معالم را حفظ کنیم و به معالمی که امروز بتواند جوابگوی نیازها و پرسش‌های بشر امروز باشد توجه کنیم. 
 توسعه فرهنگی با توسعه سیاسی، اقتصادی و علمی همراه است
رئیس‌جمهور اسبق کشورمان بیان کرد: اصلاحات اگر حرفی دارد برای این است که همین کشور تقویت شود و اگر خدای‌ناکرده انحرافی هست، اصلاح شود. دیگرانی می‌خواهند این ساختار برافتد ما می‌گوییم این ساختارها باید باشد و البته باید اصلاحات لازم را بپذیرید. خاتمی با بیان اینکه ما به قدرت هم نگاه داریم اما نه اینکه برای ما قدرت اصل باشد، افزود: حتی به این صورت نگاه می‌کنیم که قدرت به‌گونه‌ای باشد که حق حرمت مردم را نگاه دارد و ما هم به عنوان بخشی از خادمان ملت بتوانیم با امنیت بیشتر کارمان را کنیم نه اینکه به محض اینکه خواستیم کاری انجام دهیم، هیاهو شود و بعضی از جریانات کج‌‌فکر و تندرو بخواهند اینها را به هم بزنند. ما قدرتی می‌خواهیم تا از حقی که قانون و شرع به ما داده، استفاده کنیم و با مردم صحبت کنیم. رئیس بنیاد باران با طرح این پرسش که «واقعا امروز مهم‌ترین مساله ما بدحجابی است؟» گفت: البته هیچ‌کس بدحجابی را تائید نمی‌کند، اما سیاسی کردن حجاب سبب می‌شود که بروز و ظهور بدحجابی به عنوان یک اعتراض سیاسی مطرح شود که اگر حساسیت‌های نابجا برداشته شود این مسائل نیز حل می‌شود؛ آنچه برای ما مهم است حقی است که از زن در روستاها، شهرها و خانواده‌ها ضایع می‌شود. اگر زنان ما احساس کنند که مسئولان و اصحاب فرهنگی برای رفع ظلم‌هایی که بر زنان وارد می‌شود، مدافع آنها هستند، بسیاری از مسائل در جامعه حل می‌شود و می‌توانیم به تناسب موقعیت‌هایی که داریم این رویکردها را داشته باشیم و به صورت برنامه دربیاوریم و انجام دهیم. وی ادامه داد: البته در کنار آن، مساله سیاست مطرح است یعنی کسی حق ندارد که شما را از شرکت در سرنوشت اجتماعی خودتان محروم کند و شما هم حق دارید، بگویید و تلاش کنید که زمینه‌ای فراهم آید تا این حق را اعمال کنید و وقتی که اعمال کردید این حق شما محفوظ شود و از آن حفاظت و حراست شود. 
 باید همه بزرگان و دلسوزان را قانع کنیم
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان وفادار به دین، حق و حرمت مردم برای دنیا حرف دارند، افزود: در داخل نیز باید همه بزرگان و دلسوزان را قانع کنیم که این دیدگاه و بینش است که در زمان ما می‌تواند اسلام را تقویت کند و مانع خشونت‌های وسیع شود و می‌تواند هزینه‌های حاصل از خشونت را برای جامعه و منطقه ما کاهش دهد. خاتمی با توضیح اینکه «وقتی می‌گوییم ملایم هستیم به این معنا نیست که در مقابل منافع ملی خود کوتاه بیاییم» گفت: در کدام دوران بیشتر از منافع ملی دفاع شد و منافع ملی مورد توجه قرار گرفت، درعین حال از تنش‌زدایی حتی‌الامکان سعی شد، جلوگیری شود. حرمت و عظمت ما این نیست که مدام با دنیا جنگ کنیم. وی اظهار امیدواری کرد که دولت در مذاکرات هسته‌ای موفق باشد و بتواند هم حق مردم را استیفا کند و هم بسیاری از فشارها را بردارد و به توافقی مطلوب برسد و نیز تهدیدها کمتر و به فرصت تبدیل شوند.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: