آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6985 1393/08/28  


ظریف: سوم آذر روز پیروزی ملی


همه چیز گواه از اتفاقات بزرگ و تحولات شگرف داده و هر لحظه از مذاکرات را آبستن رویدادهای غیر منتظره کرده است. محمدجواد ظریف پس از دیدار 3 ساعته با کاترین اشتون و صرف ناهار کاری با وی در جمع خبرنگاران، تاکید کرد

 
 
 
 
آرمان- رضا رئیسی: وین پایتخت موسیقی جهان با سمفونی باران آذینی وزین به خود گرفته و به استقبال مهم‌ترین مذاکرات هسته‌ای می‌رود. همه چیز گواه از اتفاقات بزرگ و تحولات شگرف داده و هر لحظه از مذاکرات را آبستن رویدادهای غیر منتظره کرده است. محمدجواد ظریف پس از دیدار 3 ساعته با کاترین اشتون و صرف ناهار کاری با وی در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: صحبت‌های خوبی داشتیم و از این پس دیگر به اراده سیاسی نیاز است تا به نتیجه برسیم. این سخن بدان معنی و مفهوم است که سنگ‌ها را واکنده و چانه‌ها را زده‌ایم و اکنون راه حل‌ها نیز شفاف‌تر از گذشته در برابر طرفین است و تنها با یک اراده سیاسی معطوف به نتیجه می‌توان بازی برد- برد را سامان داد. احساس خطر لابی قدرتمند صهیونیست‌ها در آمریکا موسوم به آیپک در قالب ارائه 6 شرط برای رسیدن به توافق هسته‌ای و نیز اظهار نظر وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی مبنی بر اینکه: «هم اکنون وقت آن رسيده که کار را تمام کنيم» جملگی نشان می‌دهد که مذاکرات این دور با حساسیت بالا در شرف تکوین گام نهایی است، نکته ای که در گزارش روزنامه پر تیراژ لس آنجلس تایمز نیز بدان اشاره رفته و تاکید شده است: احتمال اعلام حصول یک توافق نهایی غیرمنتظره در نیمه‌شب 24 نوامبر (3 آذر) وجود دارد. 
 سوم آذر روز پیروزی ملی 
وزیر خارجه کشورمان پس از ورود به وین گفت: امیدوارم نتیجه هر چه باشد چه توافق و چه ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی، روز سوم آذر ان‌شاءا... روز پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم. ظریف در خصوص سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران و آیا اینکه وی حامل پیام خاصی بوده است، تاکید کرد که این دیدار در چارچوب مراودات دو جانبه بوده و وی حامل پیام از سوی کسی نبوده است. وی افزود: اطمینان می‌دهم اگر بتوانیم به راه‌حلی برسیم که منافع کشور و مردم را لحاظ کند به توافق می‌رسیم. اگر بر اثر زیاده‌خواهی طرف مقابل، راه‌حل به دست نیاید، دنیا متوجه شده است که ایران به دنبال راه‌حل، تفاهم و تعامل سازنده است و از حقوق و عزت و سربلندی کشور دست برنمی‌دارد. وی همچنین تاکید کرد بر سر ظرفیت غنی سازی و نه اصل آن مذاکرات در وین پی گرفته خواهد شد.
 خوش‌بینی یانکی‌ها 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از ورود هیات آمریکایی به وین در توئیتر نوشت: هفته بزرگ و مهمی در این مذاکرات پیش رو داریم. جن ساکی همچنین از دیدار کری و یوسف بن علوی در لندن و پیش از ورود کری به مذاکرات هسته ای خبر داد. دیداری که در نوع خود بسیار حائز اهمیت بوده و وقتی آن را در کنار سفر وزیر خارجه عمان به ایران و نیز نقش میانجیگری همیشگی عمان در اختلافات میان ایران و آمریکا، قرار می‌دهیم اهمیت دو چندان آن در این روزهای حساس بیشتر هویدا می‌شود. گفتنی است جان کری اعلام کرده که پس از لندن عازم وین خواهد بود تا در مذاکرات حساس میان طرفین حضور مستقیم داشته باشد. جان کری در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: واضح است که ما در حال ورود به مرحله‌ای حساس در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران هستیم و من در مرحله مناسب به وین خواهم رفت. هنوز پیرامون زمان دقیق این سفر اطلاع‌رسانی انجام نپذیرفته و از طرف دیگر اعلام شده که احتمال حضور 6 وزیر خارجه کشورهای حاضر در مذاکرات نیز بسیار بالاست. یک دیپلمات آمریکایی نیز که نخواسته نامش فاش شود، اظهار امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای طی هفته جاری به نتیجه برسد. 
 ایده‌های ایران برای توافق کفایت می‌کند
زنگ آغاز مذاکرات حساس وین با ناهار کاری اشتون و ظریف زده شد. اولین مرحله مذاکرات میان روسای دو هیات 3ساعت به طول انجامید و ظریف که آثار بیماری و کسالت نیز به گفته خبرنگاران حاضر در نشست در چهره وی دیده می‌شد، در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران به بیان یک جمله بسنده کرده و گفت: صحبت‌های خوبی داشتیم و از این پس دیگر به اراده سیاسی نیاز است تا به نتیجه برسیم. 
 در حاشیه مذاکرات 
علاوه بر مذاکرات رسمی که در وین در حال انجام است، مقامات و دیپلمات های ارشد کشورها و نیز موافقین و مخالفین توافق نیز بیکار ننشسته اند. ایسنا به نقل از خبرگزاری ایتارتاس روسیه نوشته است که سرگئی لاوروف و فرانک‌ والتر اشتاین‌مایر، وزیران امور خارجه روسیه و آلمان دیروز ضمن دیدار با یکدیگر در مسکو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کردند. لابی صهیونیستی آیپک نیز با انتشار بیانیه‌ای 6 شرط برای رسیدن به توافق هسته‌ای گذاشت! این اظهارات مضحک در حالی است که اکنون همه می‌دانند دولت اوباما در پی توافقی متوازن با ایران بوده و اصل غنی‌سازی پذیرفته شده و طرف ایرانی نیز قرار نیست بر سر حقوق هسته‌ای مسامحه کند. هر چه هست روند تحولات نشان می‌دهد که مذاکرات وین آبستن اتفاقات شگرفی است و باید تنها چند روزی منتظر ماند تا آفتاب توافق هسته‌ای از پشت دروازه‌های وین طلوع کند.  

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: