آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 6992 1393/08/30  


وزیر بهداشت اصلاحات وزیر علوم اعتدال!


معرفی 5 گزینه برای تصدی یک وزارتخانه موضوع جدیدی است و تاکنون سابقه نداشته که دولتی برای گرفتن رای اعتماد برای یک وزیر به این اندازه گزینه پیشنهاد دهد.

دیروز پنجمین گزینه رئیس جمهور برای وزارت علوم معرفی شد. قرار است 5 آذرماه مجلس درباره این گزینه جدید تصمیم بگیرد. معرفی 5 گزینه برای تصدی یک وزارتخانه موضوع جدیدی است و تاکنون سابقه نداشته که دولتی برای گرفتن رای اعتماد برای یک وزیر به این اندازه گزینه پیشنهاد دهد. پنجمین گزینه، فردی است که روز سه‌شنبه «دانش‌آشتیانی» در دفاع از خود در برابر برخی اظهارات مبنی بر اینکه او یکی از نزدیکان مصطفی معین است، گفت که در دوره وزارت فرهادی به وزارت علوم آمده و در دوره معین هم به سبب عملکردش در وزارت علوم ماند. حالا همان «محمد فرهادی» که سه‌شنبه نامش در مجلس مطرح شد به عنوان گزینه پیشنهادی معرفی شده است تا شاید مجلسیان با اندکی تغییر در جمله «تا سه نشه، بازی نشه» به «تا پنج نشه، بازی نشه» روی خوش نشان دهند و لامپ اتاق وزیر در ساختمان شهرک غرب روشن شود. نکته جالب اینجاست که در زمان معرفی دانش آشتیانی پیامک‌های تخریب این گزینه از شب قبل از معرفی به مجلس ارسال می‌شد و با خوانده شدن نامه معرفی او از سوی رئیس مجلس، نمایندگان با «دو، دوی» خود مخالفتشان را اعلام کردند اما دیروز در مجلس صدای «دو، دو» نبود بلکه این بار «چهار، چهار» بود که از دهان نمایندگان خارج می‌شد و این یعنی موافقت با پنجمین گزینه!
 متن نامه رئیس جمهور برای پنجمین معرفی
محمد فرهادی از طرف رئیس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد. ایسنا دیروز نوشت؛ این نامه که توسط محمد دهقان، عضو هیات‌رئیسه مجلس قرائت شد به شرح زیر است: «دکتر علی لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، احتراما در اجرای اصل 133 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرح حال و برنامه‌ جناب آقای دکتر محمد فرهادی برای اخذ رای‌اعتماد جهت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.» البته دیروز سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به پایان مهلت سرپرستی وزارت علوم تا 29 آبان ماه گفت که رئیس‌جمهور برای تمدید مهلت سرپرستی وزارت علوم نیازمند گرفتن حکم حکومتی است. بهروز نعمتی اظهار کرد: با توجه به اینکه مهلت سرپرستی آقای نجفی در وزارت علوم 29 آبان ماه به پایان می‌رسد و جلسه رای اعتماد آقای فرهادی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم 5 آذرماه برگزار می‌شود آقای روحانی باید در این فاصله از مقام معظم رهبری اذن بگیرند چرا که در غیر این صورت مدت 6روزه سرپرستی آقای نجفی در وزارت علوم غیرقانونی خواهد بود. نعمتی خاطر نشان کرد: ‌رئیس‌جمهور باید برای تمدید مدت سرپرستی آقای نجفی در وزارت علوم یا انتخاب فرد دیگری به عنوان سرپرست در 6روز باقیمانده تا جلسه رای اعتماد از مقام معظم رهبری حکم حکومتی دریافت کند. 
 مرد آرام روزهای ناآرام تندروی
هرچقدر در صفحات مجازی جست‌وجو شود، نمی‌توان دستاویزی برای مخالفت تندروها پیدا کرد و شاید به همین سبب است که دیروز آنها با «چهار، چهار» گفتن، پایان بازی را اعلام کردند. فرهادی اگر چه وزیر بهداشت دولت اول سیدمحمد خاتمی بود اما هیچگاه به طور واضح مواضع سیاسی نداشت و همواره سعی کرد میانه‌روی را چاشنی رفتار و گفتار خود کند. نشانی از او در گعده‌های سیاسی مقاطع مختلف نیست و همین غیبت! کار تندروها را برای ساخت مستند جهت پخش در روز رای اعتماد سخت کرده است پس برای همین بی‌خیال او شدند تا بیش از این در پیشگاه افکار عمومی مجبور به پاسخگویی نشوند. جالب اینجاست حالا که هیچ موضوعی برای گیر دادن تندروها به گزینه پنجم وجود ندارد، آنها از طرق دیگر که در سایت‌های خود به انتخاب تیترهایی می‌پردازند که مخالفت خود را نشان دهند. مثلا یکی از این سایت‌ها تیتر زده است «آیا وزارت علوم ارث اصلاح‌طلبان است؟» به طور قطع پاسخی آماده برای این سوال وجود دارد و آن هم مقایسه رزومه وزرای علوم دولت اصلاحات با رزومه وزرای علوم دولت اصولگرایان است. البته برخی اصولگرایان مانند الیاس نادران اینگونه به تعریف از پنجمین گزینه وزارت علوم پرداختند: آقای فرهادی سابقه مدیریتی وزارت و فعالیت در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را در کارنامه دارد. وی با بیان اینکه این گزینه از لحاظ ظرفیت‌های مدیریتی ایرادی ندارد و در سطح قابل قبولی فعالیت‌های اجرایی داشته‌، خاطرنشان کرد: البته آقای فرهادی نامه‌هایی را در فتنه88 امضا کرده که حتما در این زمینه نیاز به توضیح وجود دارد. وزیر پیشنهادی باید به این موضوع اشاره کند، موضعش نسبت به آن روزها چیست؟ مجلس نگرانی‌هایی نسبت به ورود تندروهای اصلاح‌طلب به وزارت علوم دارد، یعنی همان حلقه‌های پشت پرده‌ای که این وزارتخانه را مدیریت می‌کردند و حتی حاضر شدند آقای فرجی‌دانا را قربانی کنند تا این حلقه‌ها حفظ شود، لذا فرهادی باید تکلیف خود را در قبال این حلقه‌های تندروی اصلاح‌طلب روشن کند. نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: امیدواریم موضع وزیر پیشنهادی علوم در قبال فتنه 88 و نحوه اداره این وزارتخانه به‌نحوی باشد که بتواند رأی خوبی را از نمایندگان کسب کند و امیدواریم در صورت کسب رأی نیز طوری رفتار کند که تجربه‌ آقای فرجی‌دانا در قبال وی تکرار نشود. سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت هم با اشاره به معرفی محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت اظهار داشت: فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت یکشنبه هفته آینده در مورد برگزاری جلسه با وی تصمیم‌‌گیری می‌کند. صفر نعیمی‌رز افزود: فکر نمی‌کنم که موضع این فراکسیون در قبال وزیر پیشنهادی علوم منفی باشد و با نمایندگان هم که در صحن مجلس صحبت می‌کردم، فضای مجلس در ارتباط با وی مثبت بود.
 فرهادی چه گفت؟
محمد فرهادی با تأیید معرفی‌اش به‌عنوان وزیر علوم از طرف رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه‌ای که برگزار شد، بنده به‌عنوان وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی شدم و در آن نشست نیز درخواست کردم تا برای به سرانجام رساندن برخی امور هلال احمر همچنان در این مسئولیت (ریاست جمعیت هلال احمر) نیز حضور داشته باشم. وی در پاسخ به این پرسش که «در صورتی که شما به‌عنوان وزیر علوم از مجلس رأی اعتماد بگیرید جایگاه شما که هم‌اکنون رئیس جمعیت هلال احمر ایران هستید چگونه تعریف می‌شود؟» عنوان کرد: جایگاه ریاست جمعیت هلال احمر یک جایگاه حاکمیتی است و متفاوت با جایگاه دبیرکل هلال احمر است، بنابراین در صورت گرفتن رأی اعتماد هیچ منافاتی ندارد که بنده در مسئولیت ریاست جمعیت هلال احمر نیز حضور داشته باشم. فرهادی خاطرنشان کرد: البته در جلسه‌ای که در همین موضوع برگزار شد درخواست کردم تا برای مدتی و جهت به سرانجام رساندن برخی امور هلال احمر از جمله تحول در هلال احمر و همچنین تجهیز بالگردهای امدادی در این جمعیت و غیره ... همچنان در مسئولیت ریاست جمعیت هلال احمر ایران، حضور داشته باشم و این اجازه را نیز گرفتم. محمد فرهادی برای معرفی به رئیس‌جمهور نیز در تشریح برنامه‌های خود برای پذیرفتن ریاست جمعیت هلال احمر عنوان کرد: به‌هرحال چه در هلال احمر و چه در هرجای دیگر، ما برای انجام وظیفه آماده‌ایم، البته بنده خود را برای خدمت در جای دیگر آماده کرده بودم ولی به‌هرحال به این انتخاب نیز احترام می‌گذارم و در مورد برنامه‌هایم برای جمعیت هلال احمر نیز اجازه دهید در فرصتی مغتنم آنها را ارائه خواهم کرد. ابوالحسن فقیه رئیس کنونی جمعیت هلال احمر نیز با ابراز موفقیت برای رئیس آینده جمعیت هلال احمر گفت: صورتجلسه این نشست تقدیم رئیس جمهور خواهد شد و هرزمان که حجت‌الاسلام روحانی، حکم ریاست جدید جمعیت هلال احمر را به امضا برسانند مقدمات انتقال مسئولیت در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز با اشاره به رأی بالای دکتر محمد فرهادی به‌عنوان برگزیده شورای عالی هلال احمر برای پذیرفتن مسئولیت این جمعیت بیان داشت: بنده از قدیم با فعالیت‌های آقای فرهادی آشنا هستم و از انتخاب وی نیز بسیار خرسند هستم و وی را نیز در این مسئولیت جدید حمایت خواهیم کرد.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: