آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7013 1393/09/01  


برنامه بی نتیجه «کمیسیون اصل 90» برای فوتبال!


کمیسیون اصل 90 یک ماه دیگر گزارشش را در صحن علنی ارائه خواهد کرد.گزارشی که شاید به شهرت نمایندگان مجلس کمک کند و نام آنها را به سرزبان ها بیاندازد یا حتی نهایتا به استیضاح وزیر ورزش منجر شود اما حتما به پاک شدن فوتبال ازفسادمنجر نخواهد شد.

کمیسیون اصل 90 تا یک ماه دیگر آماده می شود که گزارشش را در مورد فوتبال در صحن علنی مجلس اعلام کند.گزارشی که در آن نتیجه بررسی های این کمیسیون از فساد فوتبال اعلام خواهد شدگزارشی که قرار است به پاک شدن فوتبال کمک کند اما بعید به نظر می رسد که کمترین نتیجه ای داشته باشد.

 

 

کمیسیون اصل 90 از حدود مهرماه سال 1392 به ماجرای فوتبال ورود کرده و بالاخره تصمیم گرفته که تا یک ماه آینده گزارش را در مورد فوتبال قرائت کند. گزارشی که وعده داده بودند در تیرماه گذشته منتشر شود اما به دلایلی که اعلام نشد انتشار گزارش به تعویق افتاد.

 

ورود کمیسیون اصل 90 به فوتبال به خاطر مسائلی است که در مورد تبانی و رشوه و استفاده از مواد نیروزا در فوتبال مطرح شده بود.داستانی که با مصاحبه علی دایی علیه داوری بسیار داغ شد . علی دایی مسائلی را در مورد داوری شروع کرد که کاربه برنامه نود کشیده شد و بحث هایی در مورد تبانی مطرح شد. بحث هایی که پس از آن به ماجراهای دلالی در فوتبال و تعیین نتایج هم کشیده شد.

 

حالا کمیسیون اصل 90 با بیش از یک سال بررسی و گرفتن نظر بیش از 70 عضو فوتبال تصمیم گرفته نتایج گزارشش را اعلام کند. گزارشی که ظاهرا قرار است منجر به تغییراتی در فدراسیون فوتبال شود.

 

از شنیده ها این طور برمی آید که اعضای کمیسیون اصل 90 تصمیم دارند با مشورت وزیر ورزش به فدراسیون فوتبال فشار بیاورند که برخی اعضای این فدراسیون را تغییر دهند. حمید رضا رسایی روز چهارشنبه در مصاحبه با مشرق گفته:«جمع‌بندی‌ها در خصوص پرونده فساد در فوتبال انجام شده است و تا یک ماه آینده گزارش نهایی در این خصوص قرائت می‌شود و قطعا در این گزارش از وزارت ورزش برکناری برخی از مسئولان فدراسیون را که در ماجراها و فسادها مقصر بوده‌اند را می خواهیم. البته در طول پیگیری مسیر پرونده برخی از متخلفین در سازمان لیگ برکنار شده اند. حتی برخی از چهره هایی که در ظاهر برای حفظ سلامت فوتبال کار می کرده‌اند به خاطر عملکرد سلیقه ای برخلاف قانون، مرتکب تخلف شده و پرونده آنها ارجاع می شود

 

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که به نظر می رسد اعضای کمیسیون اصل 90 کمترین آشنایی به اساسنامه فوتبال و قوانین فدراسیون جهانی ندارند. آنها هرچند در دفعات گذشته و مصاحبه های قبلی قول پیگیری قضایی ماجرای فساد در فوتبال را داده بودند اما به نظر می رسد دوباره از پیگریی قانونی ماجرا صرف نظر کرده اند و مسیروزارت ورزش را برای پاک کردن فساد فوتبال انتخاب کرده اند.

 

فدراسیون فوتبال هرچند از بودجه وزارت ورزش استفاده می کند اما طبق قوانین فیفا اداره می شود و رعایت قوانین فدراسیون جهانی برای برخورد با فساد الزامی می نماید.طبق همین قوانین درخواست برای برکناری اعضای فدراسیون فوتبال بدون حکم قضایی رسما دخالت دولتی در فوتبال به حساب می آید و مسیری به غیر از تعلیق فوتبال ندارد. فدراسیون فوتبال ایتالیا کمتر از 10 سال و در سال 2006 با فسادگسترده ای که در این فوتبال وجود داشت برخورد کرد و کمترین مشکلی هم به وجود نیامد اما مسیری که کمیسیون اصل 90 برای برخورد با فساد فوتبال انتخاب کرده از همین امروزمشخص است که بدون نتیجه خواهدبود.

 

آنها از وزارتخانه ای انتظار اصلاحات در فوتبال را دارند که همه اعضایش به خوبی می دانند هر قدم اشتباه چه هزینه غیر قابل جبرانی برای فوتبال خواهد داشت. در روزهای اخیر بارها شنیده شده که وزارت ورزش با حضور فلان فرد در فدراسیون فوتبال مشکل دارد اما اختیارات وزیر ورزش به او اجازه دخالت در تصمیمات فدراسیون را نمی دهد. نتیجه اینکه وزیر ورزش مجبور می شود درمصاحبه هایش اعلام کند که یکی از فدراسیون ها در اختیار اجنبی هاست. یعنی وزیر ورزش علی رغم اینکه به تغییرات در فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد اما به خوبی می داند که قوانین به او اجازه دخالت مستقیم را نمی دهد. البته که دلایل وزیر و کمیسیون اصل 90 ممکن است با هم تفاوت داشته باشد و همین مساله مسیری مشخص را جلوی پای مجلس قرار خواهد داد.مسیری که از صدور حکم قضایی برای افراد مفسد فوتبال می گذرد .

 

کمیسیون اصل 90 اما طبق ادعای اعضایش امروز در مسیری پیش می رود که انتهایش همین جایی است که وزارت ورزش قرار گرفته است؛تلاش بدون نتیجه برای تغییر در فوتبال. انها بدون داشتن حکم های قضایی امکان دخالت در مسائل فوتبالی را ندارند . اما اگر بتوانند با مدارک خود وجود فساد در فوتبال را ثابت کنند امکان برخورد بدون مشکل را به راحتی خواهند داشت. در فوتبال ایتالیا و برای برخورد با فساد داداستانی وارد شد و با مستند کردن مدارک احکام سنگینی برای فاسدان فوتبال در نظر گرفت.

 

اما این مسیر امتحان پس داده در فوتبال ایران نادیده گرفته می شود و همین است که معمولا مبارزه با فساد بدون نتیجه پایان می گیردکمیسیون اصل 90 یک ماه دیگر گزارشش را در صحن علنی ارائه خواهد کرد.گزارشی که شاید به شهرت نمایندگان مجلس کمک کند و نام آنها را به سرزبان ها بیاندازد یا حتی نهایتا به استیضاح وزیر ورزش منجر شود اما حتما به پاک شدن فوتبال ازفسادمنجر نخواهد شدکمیسیون اصل 90 بدون حکم قضایی فقط اهرم استیضاح وزیر را دارد وبس . اگر کمیسیون اصل نود می خواهد با فساد فوتبال مبارزه کند باید مسیر قضایی را طی کند.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: