آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7023 1393/09/03  


افزایش جمعیت سالمندی در مازندران نگران کننده است


بر اساس سرشماری سال 1390 بیش از 9 درصد جمعیت مازندران را سالمندان تشکیل می دهند، این رقم در مقایسه با میانگین سالمندی در کشور که عدد (8.2درصد) است بالاتر و حتی در برخی از شهرستان های استان این آمار به (بیش از12درصد) رسیده است که این موضوع یک زنگ خطر جدی برای جمعیت استان است.

محسن سلیمانی راد امروز در نشست آموزشی رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس برای ارتقای نرخ باروری کلی در سالن اجتماعات مجتمع آموزشی- رفاهی متل بانک رفاه بابلسر، با اشاره به مشکلات ناشی از کاهش نرخ باروری کلی جمعیت در کشور، اظهار کرد: چالش های جمعیتی، فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی از مهمترین چالش هایی است که در صورت کنترل نکردن مشکلات جمعیتی در کشور به وجود می آید.

وی افزود: بحران میزان باروری، کاهش حجم کلی جمعیت ملی، سالمندی جمعیت، کاهش نیرو در سن کار، افزایش مهاجرتی بین المللی و تغییرات هویتی و فرهنگی نیز از جمله مشکلاتی است که کشور با ادامه چالش های جمعیتی با آن روبرو می‌شود.

سلیمانی راد، با بیان اینکه حدود 244 هزار دختر و 231 هزار پسر از مجموع جمعیت مازندران در سن ازدواج قرار دارند اما قصد ازدواج ندارند، گفت: با ازدواج این افراد و تشکیل خانواده و فرزند حدود یک برابر جمعیت مازندران افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: مشکل نرخ جمعیت فقط مربوط به ایران و چند کشور خاص نیست و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه نیز با آن روبه‌رو هستند.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشت مازندران، با بیان اینکه علاوه بر پارامترهای جمعیتی، مشکلاتی نظیر معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی موجب ایجاد مشکلات جمعیتی در کشور می شود، تاکید کرد: جهت حفظ تعادل پویای جمعیت باید کاهش و افزایش جمعیت را به صورت جدی رصد و نسبت به شناسایی و رفع مشکلات جمعیتی تلاش شود.

وی گفت: بر اساس مطالعه سازمان ملل در حال حاضر بیش از 23 درصد جمعیت کشورهای توسعه ‌یافته بالاتر از 60 سال سن دارند و این نسبت تا سال 2050 میلادی به 32 درصد و تا سال 2100 میلادی به 34 درصد خواهد رسید.

سلیمانی راد، افزود: براساس این آمار تا سال 2025 میلادی حدود 11 درصد از مجموع جمعیت کشور به بالای 60 سال می‌رسد.

وی با بیان اینکه این نسبت تا سال2050  میلادی به بیش از 29 درصد و تا سال 2100 میلادی به 36.6 درصد می رسد، گفت: طبق این پیش بینی‌ها بیش از یک سوم جمعیت کشور سالخورده خواهند بود.

سلیمانی تاکید کرد: این تحول بزرگ جمعیتی نیازمند یک توسعه ، تدبیر، حمایت، برنامه ریزی، و ایجاد بسترهای مناسب و یا انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پیری جمعیت در کشور است.

وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 1390 بیش از 9 درصد جمعیت مازندران را سالمندان تشکیل می دهند، گفت: این رقم در مقایسه با میانگین سالمندی در کشور که عدد (8.2درصد) است بالاتر و حتی در برخی از شهرستان های استان این آمار به (بیش از12درصد) رسیده است که این موضوع یک زنگ خطر جدی برای جمعیت استان است.

مدیر گروه سلامت خانواده استان، با اشاره به آمار سازمان ملل درباره جمعیت ایران تا سال 1404 میلادی به 88 میلیون می‌رسد، گفت: طی این آمار تا سال 2100 میلادی سالمندان بالای 80 سال با جمعیت زیر پانزده سال کشور برابر می‌شود.

سلیمانی راد، بیان کرد: افزایش سن جمعیت، ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه را تغییر و موجب ایجاد مشکلاتی نظیر: تغییر شکل بیماری ها به سمت بیماری های مزمن و ناتوان کننده می شود.

وی افزود: مشکلات اجتماعی نظیر بازنشستگی و مستمری، بیکاری و عدم اشتغال، افزایش نیازمندی، کاهش رشد اقتصادی، مسکن مناسب، تغییر شکل خانواده‌ها، تنهایی افراد سالمند، مشکلات رسیدگی به سالمندان، تامین مراکز خاص  نگهداری سالمندان  از دیگر مشکلاتی است که با پیری جمعیت در کشور ایجاد می شود.

مدیر گروه سلامت خانواده مازندران، تاکید کرد: برای پیشگیری و مقابله با چالش های جمعیتی باید از هم اکنون با کارشناسی، برنامه ریزی مطلوب و اتحاد نهادهای مربوط در جهت بهبود شرایط جمعیتی جامعه و سالمندان تلاش شود.

سلیمانی راد با بیان اینکه آنچه ما دنبال آن هستیم کمیت و کیفیت جمعیت است، افزود: با اشاره به بیانات رهبر اگر مشکلات فرهنگی و اقتصادی برطرف شود بسیاری از مشکلات جمعیتی کشور برطرف می‌شود.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: