آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7228 1393/09/26  


ائتلاف غيررسمي اصلاح‌طلبان با اصولگرايان معتدل


احمد خرم، وزير كابينه سيد محمد خاتمي است كه يك بار براي انتخابات مجلس صلاحيتش تاييد نشد. او حالا چند سالي است كه به عنوان يك فعال سياسي اصلاح‌طلب به تحليل شرايط موجود مي‌پردازد.


روز گذشته نيز وي در گفت‌وگو با ايلنا پيش بيني كرد در انتخابات مجلس آتي نوعي ائتلاف غير رسمي ميان اصلاح‌طلبان با اصولگرايان معتدل شكل گيرد:

   بايد بر سر منافع ملي با اصولگرايان معتدل،تعامل و گفت‌وگو شود. ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرايان معتدل نه در قالبي رسمي بلكه به شكل هماهنگي براي جلوگيري از ريزش آرا به سبد راي افراطيون مي‌تواند شكل بگيرد.

   با عملكرد بد و بحران‌زاي هشت ساله دولت اصولگر،  شرايط براي اقبال مردم به اصلاحات بيش از پيش و حتي خرداد ۹۲ كه در آن انتخابات، آقاي روحاني با گفتمان اصلاحات پيروز شد، است. شرايط در بدنه اجتماعي براي اصلاح‌طلبان مساعد است هرچند برخي قول‌ها و وعده‌هاي دولت در مسير تحقق قرار دارد.

  اصلاح‌طلبان نسبت به گذشته عقلاني‌تر و واقع‌بينانه‌تر شده‌اند. برخي اصلاح‌طلبان هم كه قبلا تندروي‌هايي داشته‌اند، نيز معتدل شده‌اند و به نظرم اصلاحات از نظر ديدگاه و مشي حركت، منسجم‌تر و يكدست‌تر شده است.

   اگر گروهي در اصلاحات دچار رفتارهاي حذفي و راديكال شود، از بدنه اجتماعي اصلاحات نهيب مي‌خورد. محسوس است كه مشي اعتدال در اصلاحات كارساز است. معتقدم بايد در صحنه رقابت بود و از طريق سازوكار‌هاي نهادهاي مدني فعاليت كرد، زيرا اين سازوكار‌ها موجب همراهي مردم و تضمين پيروزي در انتخابات مي‌شود.

   اصلاح‌طلبان هم عقلاني‌تر و با تدبير بيشتر و ساماندهي بهينه‌تر عمل مي‌كنند. در دوم خرداد مواضع اصلاح‌طلبان در ابعاد مختلف روشن نبود ولي هم‌اينك مواضع اصلاح‌طلبي در ابعاد سياسي، ‌اقتصادي، ‌اجتماعي و فرهنگي روشن است و براي هر يك از اينها برنامه دارند.

   آنچه بيش از پيش ضروري به نظر مي‌رسد اين است كه لازم است اصلاح‌طلبان در حوزه‌هاي اجتماعي فعاليت بيشتري داشته باشند و بتوانند جنبش اجتماعي را با خود همراه كنند.
   اصلاح‌طلبان با بدنه و راس معتدل جريان اصولگرا تعامل دارند. فكر مي‌كنم از ابتداي دولت نهم و حتي قبل از آنكه احمدي‌نژاد شوراي هماهنگي اصولگرايان را از بين ببرد، زمينه تعامل اصلاح‌طلبان با اصولگرايان معتدل و منطقي براي تعامل و رقابت سالم و نه تقابل وجود داشت اما دولت احمدي‌نژاد موجب شد تا زمينه‌هاي گسست فراهم شود.

 چنانچه طيف تندروي اصولگرا مجهز به ميدان بيايد، شرايط براي همكاري و ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل فراهم‌تر مي‌شود. ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرايان معتدل نه در قالبي رسمي بلكه به شكل هماهنگي براي جلوگيري از ريزش آرا به سبد راي افراطيون مي‌تواند شكل بگيرد.
   معتقدم اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در صورت تعامل مي‌توانند با هم مملكت را اداره كنند كه نمونه آن را در دهه اول انقلاب ديديم. به ياد دارم زماني كه آقاي ناطق‌نوري، وزير كشور شدند، مي‌گفتند يكي از افتخاراتم اين است كه شهيد سليمي و شهيد آل‌اسحاق و بنده را جذب وزارت كشور كردند. ما بايد به شرايطي باز گرديم كه همديگر را تحمل كنيم و افراد معتدل و دلسوز انقلاب و ضد فساد با هم و يكي شوند.

   اصلاح‌طلبان براي جذب نخبگان مشكلي نداشته و ندارند. به نظرم اصلاح‌طلبان بايد براي اداره كشور يك برنامه عملياتي براي سه مقطع كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت و در همه ابعاد داشته باشند و بر اساس آن عمل كنند.

  لازم است اصلاح‌طلبان بيش از پيش به چهار دهك جامعه توجه داشته باشند و در جهت بهبود وضعيتي معيشتي آنان و ايجاد رفاه اجتماعي در جامعه تلاش كنند. متاسفانه يكي از نقاط ضعفي كه اصلاح‌طلبان در سال‌هاي گذشته از آن ضربه خوردند، عدم توجه كافي به اقشار ضعيف بود.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: