آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7337 1393/10/28  


دعوت از شکارچی خارجی برای شکار پلنگ ایرانی!


بر اساس اطلاعات رسیده، یک شرکت تورهای شکار ایرانی متهم به شرکت در شکار یک پلنگ ایرانی به دست یک شکارچی اسپانیایی است، این در حالی‌است که مجوز شکار به گفته رئیس سازمان محیط زیست متوقف و پلنگ جزو گونه‌های ممنوعه شکار است.

 از زمان مدیریت جدید سازمان محیط زیست هیچ مجوز قانونی شکاری در کشور صادر نشده است اما این دلیل نمی‌شود که چند شرکت برگزاری تورهای شکار ایرانی، در فرودگاه تهران فرش قرمز را جلوی شکارچیان خارجی پهن نکنند. حتی اگر هدف شکارچی نه قوچ و میش که پلنگ، گوشتخوار در آستانه انقراض در ایران، باشد.

البته اطلاعات درباره شکار یک پلنگ ایرانی به خاطر ابهام زیاد ماجرا پر از اشتباه بود. در خبری که در اینباره منتشر شد، محل این شکار منطقه «بمو» در استان فارس اعلام شد اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این پلنگ شکار شده در استان خراسان شمالی شکار شده است، جایی که یکی از زیستگاه‌های اصلی این جانور است.

این شکار چند ماه پیش انجام شده است. شکارچی خارجی هم که به فتح جان این پلنگ و عبور موفق از سد قانون منع شکار ایران افتخار می‌کرد، عکس شکار خود را در فیسبوک در اینترنت منتشر کرد. کاری که یکی از سرنخ‌های پیگیری این موضوع را به دست جستجو گران و حافظان طبیعت در ایران داد.

احمد نبوی، مدیرکل بازرسی سازمان محیط زیست، در باره این ماجرا به می‌گوید: «یک شرکت متخلف که تورهای شکار برگزار می‌کند این امکان را متقلبانه انجام داده است و سرویس شکار را در اختیار یک شکارچی خارجی قرار داده است و حالا ما آنها را تحت پیگرد قرار داده‌ایم.»

براساس اطلاعات منبع موثقی که نخواست نامش فاش شود، این شرکت متخلف، شرکت «سیاحان طبیعت ایران» است. شرکتی که مدیر آن ۳۲ سال در سازمان محیط زیست و به خصوص در دفتر صید و شکار این سازمان فعالیت کرده است.

این شرکت در سایت اینترنتی خود به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی به صراحت بیان کرده است که با دفتر صید و شکار در سازمان محیط زیست «بهترین» آشنایی را دارد.

مدیرکل بازرسی این سازمان این مساله را این‌گونه توضیح می‌دهد: «مجموعه شرکت‌های تور شکار در ایران چهار پنج شرکت هستند که ارتباط سازمان محیط زیست با همه آنها قطع شده است.»

در وب سایت این شرکت توضیح داده شده است که ایران «بهشت شکارچیان چهارپایان علف‌خوار» است. اگر عبارات نوشته شده در توضیحات گوناگون نوشته شده در سایت این شرکت را در اینترنت دوباره جستجو کنید به یک وب‌سایت خارجی تورهای شکار برمی‌خورید که ظاهرا برای شرکت سیاحان طبیعت هم مشتری پیدا می‌کند.

اتفاقا محتوای آن وب سایت خارجی هم مانند وب سایت سیاحان طبیعت تنها به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی منتشر می‌شود و بازهم اتفاقا با وجود عدم تائید نهایی مسوولان محیط زیست، این شکارچی پلنگ هم ملیت اسپانیایی دارد.

اما نجم‌الدین، مدیر شرکت سیاحان طبیعت، با تهدید به شکایت، اجرای این تور شکار پلنگ را تکذیب می‌کند: «همه بی‌گناه هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.»

وقتی از او می‌خواهیم سندی دال بر بی‌گناهی این شرکت ارائه دهد می‌گوید: «شما باید بروید استعلام کنید. ما در چند وقت گذشته مسافر شکارچی ورودی نداشته‌ایم.»

به گفته منبع خبری، شرکت‌های تور شکار، مخفی‌کاری جدی را برای لو نرفتن کارهای خویش انجام می‌دهند و پس از افشای مورد اخیر هم این تلاش‌ها تشدید شده است.

نجم‌الدین می‌گوید: «ما تاکنون شکار پلنگ نداشته‌ایم.» البته در وب‌سایت این شرکت هم پلنگ به عنوان شکار معرفی نشده است اما اگر سابقه این صفحه را جستجو کنید، به صفحه‌ای می‌رسید که در توضیح آن نوشته شده «پلنگ آسیایی، خرس قهوه‌ای، گرگ و مرال هم در صورت درخواست شکار توسط مشتری و کسب مجوز از دفتر صید و شکار سازمان محیط زیست برای شکار عرضه می‌شود.»

در جستجوی سابقه سایت سیاحان گشت، به صفحه‌ای برمی‌خوریم که حالا از روی سایت این شرکت حذف شده است. در این صفحه شکار پلنگ و خرس قهوه‌ای هم پیشنهاد شده است.

شهرام امیری شریفی، از دیده‌بان حقوق حیوانات، می‌گوید: «اینکه شکار پلنگ پیشنهاد شده نشان‌دهنده این است که این کار انجام شده است. البته شاید این کار در گذشته انجام شده باشد اما توانایی این کار توسط این شرکت به نمایش گذاشته شده است.»

بنا بر این گزارش، این شرکت محل اقامت شکارچیان را محیط‌بانی‌ها و کلبه‌های سازمان محیط زیست در مناطق حفاظت شده اعلام کرده و به مسافران خود قول داده است که در این مکان‌ها حتما آب داغ و دوش آب گرم، وجود خواهد داشت. این شرکت همچنین از امکان استفاده از برق ۲۲۰ ولت و آنتن‌دهی موبایل در این اقامت‌گاه‌ها صحبت کرده است.

یکی از نکات اصلی توضیح داده شده در این وب‌سایت‌ها این است که «برای این شکار به توانایی بدنی ویژه نیاز نیست» و اینکه این شکارها معمولا از فاصله ۱۵۰ تا ۲۵۰ متری انجام می‌شود و با توجه به اینکه راهنماهای شکار بسیار با تجربه هستند این کار همیشه با موفقیت انجام می‌شود.

این یعنی شکارچیان همراه شکارچی خارجی با ماشین دو دیفرانسل مهیا شده توسط شرکت بدون هیچ زحمتی به نزدیکی هدف می‌روند و مانند ناصر‌الدین شاه، شاه سلسله قاجار در ایران، شکار خود را بدون زحمت و نیاز به هدف‌گیری خاصی هدف قرار می‌دهند.

این شرکت هزینه شکارهای گوناگون خود را ارائه نداده است. به طور معمول وب سایت‌های شکار پس از پر کردن فرم سفارش شکار حیوانی خاص، قیمت‌های اصلی را به مشتری اعلام می‌کنند.

وب‌سایت خارجی مرتبط با شرکت ایرانی، مدت حضور در مناطق حفاظت شده را پنج روز اعلام کرده و توضیح داده است که بابت اقامت اضافی در منطقه به شرط هماهنگی با مسوولان، روزانه ۸۰۰ دلار از هر نفر دریافت می‌کند. همچنین هزینه محیط‌بان همراه گروه شکار نیز روزانه ۳۵۰ دلار است.

این وب‌سایت توضیح داده که برای گروه‌‌های شکار بیش از دو نفر تخفیف‌های ویژه وجود دارد. یعنی اگر شکارچیان گروهی بیایند از نظر اقتصادی برای آنها به صرفه است.

در مورد شکار اخیر، صحبت از رشوه ۵۰۰ میلیون تومانی به میان آمده است. احمد نبوی، مدیرکل بازرسی سازمان محیط زیست، در این‌باره می‌گوید: «بحث رشوه مطرح نیست بلکه این شکارچی برای شکار این پلنگ ۵۰۰ میلیون تومان به متخلفین پول داده است.»

وب سیات خارجی شکار در ایران توضیح داده که شکار انجام شده بلافاصله نمک سود و بسته ‌بندی و برای انجام تاکسی درمی و خروج از ایران به همراه شکارچی ارسال می‌شود. این کار هزینه ۵۰۰ دلاری را به همراه خواهد داشت.

احمد نبوی با اعلام اینکه پلنگ شکار شده پیدا نشده است، می‌گوید: «ما در حال مذاکره با ستاد قاچاق کالا و ارز و تعزیرات حکومتی هستیم تا جرایم سنگین‌تری برای انتقال تاکسی‌درمی‌ها و اجزای بدن حیوانات شکار شده به عنوان قاچاق وضع کنیم.»

با وجود اینکه بیش از دو سال از آغاز ممنوعیت صدور پروانه شکار در ایران می‌گذرد اما وب سایت سیاحان طبیعت هنوز روی ارتباطات قوی خود برای انجام شکار خارجی‌ها در ایران تاکید دارد. در یکی از نوشته‌های قسمت نظر مشتریان وب سایت سیاحان طبیعت شکارچی به نام «فرناندو سیاز» اهل کشور اسپانیا نوشته است: «من حتما برای شکار بیشتر، بازهم توسط این شرکت به ایران خواهم آمد.»

شهرام امیری شریفی، از دیده‌بان حقوق حیوانات، درباره شکار پلنگ می‌گوید: «پلنگ گونه در معرض خطری است که سمبل قدرت در زیستگاه‌های طبیعی است و آدم‌های نادان دوست دارند آن را بکشند تا احساس قدرت و موفقیت کنند.»

او درباره سابقه شکار پلنگ و نتیجه آن می‌گوید: «در گذشته برای سال‌ها مجوز شکار این حیوان صادر می‌شد. الان می‌گویند تعداد آن‌ها فقط به حدود ۵۰۰ عدد رسیده است که این آمار هم به خاطر غیرعلمی بودن غیرقابل اتکا و احتمالا خوشبینانه است. با این روند پلنگ هم در ایران به وضعیت یوزپلنگ دچار می‌شود.»

اگر عبارت افراد «نادان» را از زبان این فعال حقوق حیوانات قرض بگیریم و به آن آدم‌های باهوش دیگری را اضافه کنیم که با دور زدن قانون و رشوه از شکار حیوانات ایران به شکل غیر قانونی سودهای کلان می‌برند، با این روند نمی‌توان به حفظ گونه‌های جانوری ایران که به شدت هم در معرض خطر و انقراض هستند، چندان امیدوار بود. 

منبع : آنا

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: