آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7401 1393/11/11  


دغدغه‌ تحزب و پيام هاشمي


پنجشنبه گذشته سيزدهمين كنگره حزب مردمسالاري برگزار شد؛ كنگره‌اي كه فارغ از همه جزييات و اخبار پيرامونش صحنه‌اي بود براي قرائت پیام آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني

يدا... طاهرن‍ژاد*

 

پنجشنبه گذشته سيزدهمين كنگره حزب مردمسالاري برگزار شد؛ كنگره‌اي كه فارغ از همه جزييات و اخبار پيرامونش صحنه‌اي بود براي قرائت پیام آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني. پيامي كه به اين كنگره صادر شد حاوي نكات بسيار تامل برانگيزي بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اين پيام به نقش و تاثير احزاب در جامعه اشاره کرده و تعدد احزاب را راهی براي پيشبرد مردمسالاري ديني دانسته‌اند. از اين حيث اين پيام قابل تحليل و بررسی بیشتر است؛ چرا كه به نظر مي‌رسد در حال حاضر احزاب عمده‌ترين چالش فرا روي خود را افكار عمومي مي‌بينند.

افكار عمومي به دليل تبليغات سوء رسانه‌هاي جمعي و عدم پذيرش نقش احزاب در حاكميت و دولت تا حدي ديدي منفي نسبت به فعاليتهاي حزبي پیدا کرده است.

رسانه‌ها نیز بيشتر همسو با اين خواست يا تبليغ منفي مي‌كنند يا در خصوص نقش احزاب سكوت می‌نمایند. لذا احزاب به دليل عدم پذيرش يا عدم استقبال افكار عمومي دچار چالش هستند بخصوص با توجه به اين نكته كه هنوز عضويت، فعاليت و كار حزبي به دليل اشاعه‌ آن تبليغات منفي چندان مورد اقبال عمومي نيست و این مسئله از سويي باعث شده احزاب نتوانند آنگونه كه لازم است گستره پوشش خود را افزايش دهند و در سطح ملي فعاليت كنند و از سویی دیگر اين چالش‌ها موجب شده برخی محدوديتها و موانع بر سر راه فعالیت آنها رقم بخورد.

 البته بايد گفت با روي كار آمدن دولت يازدهم و با توجه به رويكرد كلي آن و شعارهای دكتر روحاني در مقام رئيس دولت همانگونه كه در تبليغات انتخاباتي خود نيز بدان اشاره کرده بودند اين محدوديت‌ها كمتر شده‌اند اما هنوز كاملا فضا آماده نيست براي اين كه بحث‌ها و سخنرانان متعدد بتوانند بسط و حضور پيدا كنند و تحلیلگران به بحث و تبادل نظر بپردازند.

اما به هر حال و با توجه به رصد همه‌ جوانب، به نظر مي‌رسد كه فضا به سمت بهتر شدن در حال حركت است. به هر حال نمي‌توان انكار كرد كه تا رسيدن به وضعيت مطلوب هنوز فاصله‌ بسياري وجود دارد. همچنين در خصوص بخش ديگري از اين پيام كه وقتي احزاب تعدد داشته باشند مي‌توانند بخش بيشتري از اقشار و مردم اجتماع را نمايندگي كنند بايد اشاره داشت با وجود اين كه آمار دقيقي در خصوص اينكه چند درصد از افكار عمومي توسط احزاب نمايندگي مي‌شوند وجود ندارد اما به هر حال بايد پذيرفت در حال حاضر و با توجه به عمري كه از اين دولت مي‌گذرد شرايط و محيط فراهم‌تر و مهياتر شده است.

 اين بدان معناست كه هم گستره‌ شمول افكار حزبي، هم تعداد افرادي كه به عنوان بدنه‌ اجتماعي و مردمي احزاب علاقه‌مند به حضور در فعاليت‌هاي حزبي و تشكيلاتي شده‌اند افزايش يافته است اما به هر حال كماكان رسيدن به وضعيت مطلوب مستلزم گذشت زمان است.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: