آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7474 1393/11/25  


چرم بافی مازندران غزل خداحافظی می خواند


چرم بافی از هنرهای سنتی دیرپای مازندران و شمال ایران است که این روزها غزل خداحافظی را می سراید و کارخانجات آن نیز با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند.

مهر: هزینه های بالای تولید از یکسو و حمایت نشدن از هنرمندان از سوی دیگر و همچنین ورود اجناس بدلی و تقلبی، حال و روز صنعت چرم را در شمال ایران ناخوش کرده است و در حال حاضر صنعت چرم کشور با نیمی از ظرفیت روزگار می گذراند.

افتتاح فروشگاه عرضه مستقیم تولیدات چرم در غرب مازندران، روزنه ای فراروی این صنعت گشوده تا بار دیگر هنرمندان بی و نام نشان این حرفه را برای تولید دور هم جمع کند.

عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان چرم ایران در حاشیه آغاز بکار دو فروشگاه عرضه مستقیم شرکت تولیدی مارال چرم در شهرهای سلمانشهر و تنکابن به خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه تولید در کشورمان معضل دارد و هم اکنون ۵۰ درصد تولیدکنندگان چرم در کشور به علت وجود مشکلات عدیده با کمتر از ۴۰ تولید در ایران گران است و با توجه به ورود بدون ضابطه اجناس خارجی بی‌کیفیت از مجاری غیر‌قانونی بر این معضلات افزوده استدرصد از ظرفیت خود فعال هستند.

علی‌اصغر رستم پور عضو هیئت مدیره تولید کنندگان چرم کشور گفت:  با توجه به وجود معضلات فراوان درعرصه تولیدی هم‌اکنون ۵۰ درصد کارخانجات چرم کشور فقط با بهره گیری از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کنند.

وی تصریح‌کرد: تولید در ایران گران است و با توجه به ورود بدون ضابطه اجناس خارجی بی‌کیفیت از مجاری غیر‌قانونی بر این معضلات افزوده است.

رستم پور در ادامه افزود: متاسفانه در دولت قبلی مسئولانی در راس امور بودند که کمتر آگاهی یا تخصص داشتند و پس از مدت کوتاه تصدی مسئولیت خود زمانی که به محور امور آشنایی می‌یافتند و یا احیانا قصد انجام اقدام موثری را داشتند با یک جابجایی، مشکلات بطور مجددا به نقطه نخست می رسید و نتیجه همان در جا‌زدن بود که البته در این دولت خوشبختانه این معضل وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد محور توسعه و برنامه ریزی است، خاطر نشان کرد: یک برند شاخصه هایی دارد، یا باید با سابقه باشد، یا به یک برند بین المللی می پیوند و یا با تلاش و کوشش مدیریت و مجموعه عواملش می تواند بدرخشد. مارال چرم با توجه به تلاش های فراوان مدیران خلاق خود در حوزه فعالیت و رشدی که کرده توانسته با اتکا به خود برای ایران بعنوان یک برند در عرصه صادرات به توفیقاتی رسد.

 رستم‌پور گفت: ما تولیدکنندگان چرم خام با عرضه این محصولات خود و شرکت هایی مانند مارال چرم با تلفیق هنر و صنعت و نیز توجه به کیفیت و تنوع در محصولات تولیدی خود، در یک میدان برای پیشبرد اقتصاد کشور فعالیت می‌کنیم و مارال چرم یکی از کارآفرینان موفق و خود اتکا در صنعت تکمیلی چرم کشور است.

در بخش پایانی این مراسم پس از رونمایی محصولات جدید مارال چرم که مورد استقبال حضار قرار گرفت، مدیرعامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سابقه دو دهه ای  فعالیت این مجموعه در صنعت چرم گفت: این شرکت در سایه تخصص، تعهد بالای کادر مدیریتی و نیروی کار تولیدی خود هم اکنون ۴۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم کرده است و با طرح توسعه ای که برای سال ۹۴ دارد، تا قبل از پایان این سال و افتتاح کارخانه جدید آن در استان البرز هزار نفر دیگر اشتغال‌زایی خواهد کرد که حجم بسیار خوبی در اشتغال زایی برای یک شرکت خصوصی محسوب می شود.

سید جلال حسینی‌خواه در ادامه اظهار کرد: شرکت ما در گذشته کفش تولید نمی‌کرد و کفش مورد نیاز خود را از کشور ترکیه وارد می نمود و اینک با برنامه ریزی‌هایی که از گذشته داشتیم، ۸۰ درصد کفش‌های مورد نیاز این شرکت در داخل کشور تولید می‌شود و تلاش می‌کنیم در طرح توسعه‌ای این کارخانه، ۲۰ درصد باقی‌مانده کفش مورد نیاز خود را که هم‌اکنون از ترکیه وارد می کنیم، در داخل تولید شود.

در عین حال دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از شناسایی ۶۸ رشته صنایع دستی در استان خبر داد و گفت: جرم دوزی و چرم بافی نیز از رشته های دیرینه استان است که نیاز به حمایت دارد.

وی با بیان اینکه از هر گونه سرمایه گذاری در رشته چرم بافی حمایت می کنیم اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار نفر بصورت مستقیم و بیش از یک میلیون نفر بصورت غیرمستقیم در رشته های مختلف صنایع دستی امرار معاش می کنند.

وی تصریح کرد:شناسایی رشته های صنایع دستی قدیمی و به روز رسانی آن از جمله برنامه های میراث فرهنگی است و اکنون تعداد ۱۹ مجتمع آموزشی ۲۰ رشته را بصورت رایگان آموزش می دهند.

بزرگ یا با عنوان اینکه بطور تقریبی ۱۰۰ هزار نفر در استان در مقوله صنایع دستی فعالیت دارند که از این تعداد ۲۰ هزار نفر شناخته شده هستند، گفت: سرمایه گذاری روی رشته چرم بافی می تواند در رونق اشتغال در این بخش تاثیر بسزایی داشته باشد.

به تاکید فعالان صنعت چرم ایران، حمایت از تولید کنندگان،  جلوگیری از واردات کالاهای بی هویت و خارجی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و تهیه ملزومات صنعت چرم را برای پویایی صنعت چرم ضروی می دانند.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: