آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7509 1394/01/16  


ظریف:‌ امنیت همسایگان را معامله نمی‌کنیم


وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: دنبال چیزی فراتر از حقوقمان نبودیم و امنیت همسایگان را با کسی معامله نمی‌کنیم و هیچگاه مشکلاتمان را به هزینه همسایگان حل نخواهیم کرد.

خبرگزاری فارس: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح آنچه در 9 روز رایزنی هسته‌ای در لوزان گذشت و بیانیه لوزان، پرداخت.

وی فرا رسیدن نورزو و میلاد حضرت فاطمه زهرا را تبریک گفت و نسبت به سالی پر برکت ابراز امیدواری کرد.

ظریف از رسانه‌ ملی و سایر دستگاه‌های خبر رسانی داخلی تشکر و بیش از همه از مردم تشکر کرد و گفت: اگر امروز می‌‌توانیم در مقابل 6 قدرت بزرگ جهانی با صلابت به یاری خدا بایستیم و از حقوق ملت دفاع کنیم به این دلیل است که مردم امید کسانی که می‌خواستند از طریق فشار و تحریم مردم را به تسلیم وادراند، ناامید کردند.

وی با بیان اینکه ما همواره آماده بودیم پای میز مذاکره باشیم، اظهار داشت: اینکه ما توانستیم در حد بسیار کوچکی اهداف کشور را پیش ببریم بیش از هر چیز مرهون حضور مردم بود و اینکه نشان دادند این مردم را نمی‌شود از نظام، دولت و کشورشان جدا کرد و هیچ راهی نیست، جز اینکه با این مردم با زبان تکریم صحبت کرد نه تحریم و فشار.

ظریف از دلواپسان نیز قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با دیدگا‌هی واقع گرایانه بتوانیم با سر افراخته و افراشته در جهان امروز حضوری مقتدر داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره خستگی در مذاکرات گفت: من عادت دارم شب‌ها زود بخوابم، ولی تمام عمرم را در دیپلماسی چندجانبه به سر بردم و اکثر جلسات دیپلماسی چندجانبه در شب‌هاست. مذاکره در 12 فروردین ماه ساعت 9 شب شروع و 10 دقیقه به 6 صبح تمام شد. رکورد خواب من و دوستان سه ساعت بود.

وی ادامه داد: مذاکرات مفهومی، محتوایی، کلمات و عبارات و مذاکرات سنگینی بود. این 9 ساعت من از اتاق بیرون نرفتم. شام و نمازمان را خوانده بودیم ولی آمریکایی‌ها شامشان را در مذاکرات خوردند. مذاکرات خیلی پیچیده و سخت و تکراری است. اگر بخواهید روی مواضعتان استقامت کرده و مانع از پایمال شدن حقوق مردم شوید، ممکن است مجبور شوید یک موضوع را صدها بار تکرار کنید. از زمانی که توافق ژنو در آذر ماه 1392 تصویب شد، چندین دور مذاکره نفس گیر داشت و از آن زمان به بعد 16 ماه است مذاکره می‌کنیم. مواضع آنها تا قبل از توافق ژنو می‌خواستند اراک را با بولدوزر خراب کنند، در فردو را گل بگیرند و محدودیت‌های 20 ساله و ... باشد، اما این مواضع تغییر کرد.

وی گفت: آنها فهمیدند که نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کنند.

ظریف اضافه کرد: ما قبل از تحریم هم پای میز مذاکره بودیم. زمانی که در دولت هشتم آقای روحانی مسئول مذاکره بودند و من هم سرپرستی تیم مذاکره را داشتم پای میز مذاکره بودیم، تحریمی هم نبود. سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد. نه برای اینکه ایران را پای میز مذاکره بکشانند چون ایران پای میز مذاکره بود، آنها می‌خواستند ایران را تسلیم کنند.

وزیر خارجه به اظهارات کری بعد از بیانیه لوزان مبنی بر اینکه نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو در آوردیم، اشاره کرد و افزود: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه در مرحله نگارش زیاده خواهی کنند، مقاومت خواهیم کرد.

وی درباره زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل عنوان کرد: ما بیشتر از حقوقمان چیزی نمی‌خواهیم. ما هیچگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم. دنبال هژمونی در منطقه هم نیستیم. دنبال روابط خوب با همسایگان در منطقه هستیم و امنیت و آسایش همسایگان را امنیت و آسایش خود می‌دانیم. ما رنج می‌بریم از تروریسم و افراط در منطقه.

ظریف افزود: ما منافع مشترک زیادی با همسایگان در منطقه داریم. هیچ چیز فراتر از حقوقمان نمی‌خواهیم. این بحران ساختگی نگرانی برای منطقه ایجاد کرده بود. ما هیچگاه مشکلاتمان را به هزینه همسایگان حل نخواهیم کرد. امنیت همسایگان را با کسی معامله نمی‌کنیم

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: