آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7640 1394/02/02  


یارانه هیچ‌ گروهی قطع نشده است


سخنگوی دولت ادامه داد: ما در چند ماه اول تخصیص طرح‌های عمرانی را نداشتیم، اما از همین ماه نخست موفق شدیم اعتبارات به طرح‌های عمرانی راتخصیص داده و خزانه نیز در حال توزیع مبلغ 1850 میلیارد تومان است.

 محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از تخصیص 1850 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی به خزانه در هفته جاری خبر داد و گفت: با این اقدام طرح‌های ناتمام و پرداخت مطالبات پیمانکاران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این اقدام اولین بار است که در دولت صورت می‌گیرد. هر سال با توجه به اینکه در روزهای پایانی اسفندماه درآمدهای خزانه واریز می‌شد و فرصت کمی برای تخصیص اعتبارات به طرح‌های عمرانی را در سازمان برنامه‌ریزی داشتیم و طبیعتا با این اقدام دقت کافی برای انتخاب طرح‌ها و اعتبارات آن صورت خواهد گرفت، پس با توجه به اصلاح قانون این فرصت برای دولت فراهم شد تا نسبت به معرفی طرح‌های ناتمام اقدام کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما در چند ماه اول تخصیص طرح‌های عمرانی را نداشتیم، اما از همین ماه نخست موفق شدیم اعتبارات به طرح‌های عمرانی راتخصیص داده و خزانه نیز در حال توزیع مبلغ 1850 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود در سال جاری از سه محل سرمایه‌گذاری لازم در اقتصاد ایران انجام می‌شود، گفت: طبق قانون 94، 160 میلیارد تومان از سوی دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های دولتی برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم 5 میلیارد دلار از طریق صندوق توسعه ملی در سال 94 سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

نوبخت تصریح کرد: باید 20 درصد از منابع ملی یعنی یک میلیارد دلار به صورت ریالی تسهیلات به بخش صنعت و کشاورزی داده شود که این عدد معادل 2 هزار و 850 میلیارد تومان است.

وی گفت: نرخ تسهیلاتی که از سوی صندوق توسعه ملی برای صنعت 21 درصد بود در آخرین جلسه تصویب شد که این عدد به رقم 12 ردصد برای 10 استان کمتر توسعه یافته و 16 درصد برای بقیه استان‌های کشور انجام شود، بنابر این نرخ تسهیلات اعطایی از سوی صندوق توسعه ملی از 21 ردصد در سال 94 به 12 درصد برای استان‌های کمتر توسعه یافته و 16 درصد برای بقیه استان‌ها در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت مصمم است تا هزینه استفاده از پول برای سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند از تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: نمایندگان دولت در شورای پول و اعتبار قطعا از کاهش نرخ سود بانکی حمایت می‌کند و آن را به اعضا پیشنهاد خواهد داد.

وی با بیان اینکه ما 300 هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها در سال جاری تسهیلات پرداخت می‌کنیم، گفت: 65 درصد در حد 20 میلیارد تومان سرمایه در گردش است که به صورت تسهیلات ارائه می‌شود.

به گزارش تسنیم، وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص جلسه اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور  با اعضای حزب کارگزاران و انتقادات صورت گرفته نسبت به این جلسه، اظهار داشت: ما متاسفانه حزب را به عنوان تشکلی که بتواند مجموعه اظهارات و اقدامات را شکل بدهد نمی‌دانیم و آن را در جامعه نامطلوب تلقی می‌کنیم و این افتخار برای هر کسی است که بگوید من عضو هیچ حزبی نیستم در حالی که روال دموکراسی این را نمی‌گوید و به احزاب بهای زیادی می‌دهد، اما چون ما در این فضاهای دیگری هستیم با احتیاط به موضوع حزب نگاه می‌کنیم

وی خاطرنشان کرد: آقای جهانگیری از مدت‌ها پیش عضو حزب کارگزاران بودند. حالا اینکه ایشان در سال جدید به دوستان هم حزبی خود سر زده‌اند مورد توجه قرار گرفته و این ایرادی ندارد. به هر حال هر یک از  اعضای دولت می‌تواند سلیقه‌ای داشته باشند و در بسط و توسعه آزادی‌های اجتماعی و مدنی تلاش کنند و در سازوکار احزاب قانونی خود فعالیت کنند.

نوبخت با بیان اینکه بخواهیم یک فرد دولتی ارتباط خود را با هم‌حزبی‌های خود قطع کند انتظار معقولی نیست، اظهار داشت: اما اگر منظور این است که از امکانات دولتی برای حزب استفاده شده است حرف بسیار نادرستی است. ممکن است که بعضی از اعضای همگرایی و عضویتی در حزبی داشته باشند، اما اینکه بخواهند از امکانات دولتی برای اهداف حزبی استفاده کنند مطمئن باشید که این‌گونه نیست، بنابراین حضور آقای جهانگیری و هر کدام از اعضای دولت در احزابی که در گذشته از اعضای آن بوده‌اند خلاف قانون نیست، خلاف موقعی است که از امکانات دولتی در احزاب استفاده شود که هیچ وقت آقای جهانگیری این کار را نخواهند کرد.

به گفته وی دولت در چارچوب وظایف و اختیاراتی که دارد سالم و قانونی انتخابات خود را برگزار خواهد کرد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حذف 5 گروه یارانه‌بگیر با بیان اینکه هنوز هیچ گروهی از دریافت یارانه حذف نشده‌اند، تصریح کرد: ما اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در چارچوب بودجه‌های سنواتی داریم، سال گذشته که سال نخست دولت در قانون بودجه بود در تبصره 21 چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را داشتیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته این قانون اجرایی شد منتها از آنجایی که شناخت خانوارها نیاز به دقت و مطالعه بیشتری داشت و اینکه تلاش کردیم بی‌جهت یارانه کسی قطع نشود با تانی و دقتی که داشتیم این کار صورت نگرفت و کارهایی که در این زمینه در سال 93 انجام دادیم به دفعات اطلاع‌رسانی شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امسال و در قانون بودجه چگونگی اجرایی کردن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در تبصره 20 تبیین شده تصریح کرد: این تبصره ضمن اینکه احکامی در جهت منابع و مصارف مورد توجه قرار داده تصریح کرده است که اجرای این تبصره مطابق یک آئین‌نامه اجرایی باشد که به تصویب هیئت دولت برسد.

نوبخت با بیان اینکه به دلیل طولانی شدن تصویب بودجه و ابلاغ تبصره 20 دولت هنوز موفق نشده آئین‌نامه اجرایی چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها را بررسی و تصویب کند، اظهار داشت: بنابر این زمانی که این آئین‌نامه اجرایی نشده است رسانه‌ها چگونه اعلام کردند که 5 گروه درآمدی از دریافت یارانه حذف شده‌اند آن هم بدون آنکه یک مقام دولتی آن را اعلام کرده باشد. زمانی که آئین‌نامه اجرایی تصویب شود مشخص خواهد شد که نسبت به سال گذشته در این زمینه چه کاری انجام خواهیم داد آیا 5 گروه حذف خواهند شد، آیا 3 گروه حذف خواهند شد، پس این زمانی اطلاع رسانی خواهد شد که آئین‌نامه مربوطه تصویب شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حل مشکل مسکن مهر گفت: ما برای حل مشکل مسکن مهر و بسته شدن پرونده آن مصمم هستیم و در این راستا هزار میلیارد تومان دولت تقبل کرد در راستای ایجاد شبکه‌های برق، آب و فاضلاب در جهت کاهش هزینه به متقاضیان مسکن مهر تخصیص دهد.

نوبخت ادامه داد:‌ ما همچنین در کنار آن مسکن امید را داریم که دولت موظف است طی 6 سال هرساله 300 هزار مسکن و جمعا یک میلیون و 800 هزار مسکن ارزان‌قیمت ایجاد کند، علاوه بر آن از محل درآمد یارانه‌ها 4 هزار میلیارد تومان در سال 94 به اشتغال جوانان اختصاص خواهیم داد.

وی افزود: تسهیلاتی که به تولید این مسکن‌ها داده خواهد شد ارزان قیمت است و قرار شد از محل هزار و 200 میلیارد تومان منابعی که در قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی کرده‌ایم، به عنوان پرداخت مابه‌التفاوت قائل شویم که دولت در این رابطه جلسات مستمری با وزرای راه و شهرسازی و تعاون برگزار می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حذف یارانه نان اضافه کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه نان ندارد بلکه به همان روشی که قبلا بود اجرا خواهد کرد. اما تعدادی در هر شهر در حدود 20 درصد نانواهای آزادپز داریم تا کیفیت و مطلوبیت نان را براساس خواسته‌های مشتریان افزایش دهند که آن نافی پرداخت یارانه به نان نیست و هرگونه سخنی درباره حذف یارانه نانواها غیرواقعی است.

سخنگوی دولت درباره وام مسکن 80 میلیون تومانی نیز اظهار داشت: مصوبه قبلی هیئت دولت در سال 93 سقف 50 میلیون تومانی بود که اگر این عدد تغییر کند اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

نوبخت با اشاره به سفر رئیس جمهور به اندونزی در خصوص دستاوردهای این سفر گفت: همواره سیاست دولت بر این است که نسبت به تعادل‌بخشی در بازار نفت و واقعی شدن آن اقدام کند. ما معتقدیم که بازار نفت به همان وضع گذشته برگردد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودروها به بهانه افزایش مالیات ارزش افزوده گفت: شورای رقابت یک نهاد غیردولتی است اما دولت هم در آن نمایندگانی دارد دولت تلاش می‌کند سیاست‌های خود را در آن شورا اعلام و تصویب کند ما مخالف افزایش نامطلوب قیمت خودروها هستیم و آن را به شورا منعکس کردیم.

وی گفت: دولت با افزایش قیمت هر نوع کالاها و خدمات در سال 94 مخالف است و همانطور که معاون اول دولت بخشنامه کردند نظر خود را بیان کردند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اعتراض معلمان به حقوق صنفی و درآمدی‌شان گفت: در سال 93 اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در حد 18 هزار و 500 میلیارد تومان بود که دولت در جهت توجه به نیازهای اعتباری این وزارتخانه 10 درصد دیگر نیز به اعتبارات آموزش و پرورش صددرصد پرداخت شده بود اضافه کرد و وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه‌ای بود که علاوه بر پرداخت صددرصدی اعتبارات 10 درصد دیگر اعتبارات تخصیص یافت.

وی گفت: معلمان فرهیخته جامعه بدانند که دولت با وجود تقلیل منابع ریالی از اعتبارات آنان کم نکرد بلکه 10 درصد هم به آنها اضافه کرده است.

نوبخت با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان از اول مهرماه با اعتبار 1350 میلیارد تومان آغاز می‌شود اظهار داشت: البته دولت تلاش می‌کند نظام حقوق و دستمزد را مورد بازبینی قرار دهد تا عدالت در آن رعایت شود.

وی با بیان اینکه تحریک کردن این قشر برای دریافت مطالبات با توجه به اینکه دولت در آن قرار دارد معقول نیست، گفت: وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت حق‌التدریس سرباز‌معلم و اضافه کار کارکنان درخواست 620 میلیارد تومان اعتبار کرده بود که ما این مبلغ را از محل افزایش 10 درصدی اعتبارات به وزارتخانه تامین کردیم و حدود 320 میلیارد تومان پرداخت شد. علاوه بر آن نیز متوجه شدیم که آموزش و پرورش در اسفندماه هم با مشکل پرداخت حقوق کارکنان خود مواجه است. لذا در این راستا نیز 1500 میلیارد تومان از بابت کسری حقوق در اختیار آموزش و پرورش قرار دادیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال 94 اعتبارات آموزش و پرورش نسبت به سال 90 که 12 هزار میلیارد بود به 24 هزارمیلیارد افزایش پیدا کرد و این در حالی بود که تعداد دانش‌آموزان و کارکنان این وزارتخانه افزایش نداشت، گفت: ما قدردان زحمات بی‌پاداش معلمان و استادان گرانقدر هستیم اما این عزیزان در جریان باشند که بیش از آنچه که دولت در توان دارد انتظار نداشته باشند البته در مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کنیم حقوق همه استیفا شود و قطعا نتیجه مذاکرات در این زمینه بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری حادثه فرودگاه جده نیز گفت: دولت در حال پیگیری است و تا نتیجه مطلوب حاصل نشود ما این اقدام تعلیق سفر عمره را ادامه خواهیم داد و از همه ابزارهای قانونی برای کرامت انسانها و ایرانی‌ها در همه عرصه‌ها استفاده خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص طرح‌های نیمه تمام عمرانی در سراسر کشور اظهار داشت: ما چیزی در حدود 2900 طرح ناتمام که هر طرح نیز شامل 5 و 6 پروژه می‌شود از گذشته به یادگار داریم. البته بخشی از این طرح‌ها توجیه اقتصادی ندارد و عده‌ای می‌گویند در همان آغاز هم توجیه اقتصادی نداشته اما ما که در آن دوران نبودیم و احتمالا دولتمردان آن زمان استدلالی نیز برای آن طرح‌ها داشتند لذا ما تلاش می‌کنیم پروژه‌های ناتمام را تمام کنیم.

وی افزود: در سفرهایی که رئیس جمهور به استانها دارند تلاش می‌شود پروژه‌های ناتمام با توجه به اولویتی که دارند تامین هزینه و به بهره‌بردرای برسند به هر حال این سفرهای استانی هم نکات مثبت و هم معایب داشته است.  نکته مطلوب این سفرها این است که رئیس جمهور در جریان مشکلات مردم قرار می‌گیرد و بر همین مبنا به جایی آنکه به تک تک شهرستانها سفر کند جلساتی با حضور مسئولان برگزار می‌کند. و نکته منفی آن طرح‌های ناتمامی است که از گذشبته مانده است اما ما در سال 93 بیش از 89 طرح ناتمام که رئیس جمهور مد نظر داشتند سازمان برنامه به تمام رساند و در حال بهره‌برداری است.

وی گفت:‌در سفرهای استانی که انجام می‌شود به جای اینکه پروژه‌های جدید روی میز آید تلاش می‌کنیم طرح‌های نیمه‌تمام پایان یابند و عده‌هایی نمی‌دهیم که در اجرای آ« به مشکل بخوریم بلکه دولت خود را متعهد می‌داند که این طرح‌ها را به پایان برساند.

نوبخت در خصوص آخرین وضعیت منابع مالی احزاب گفت: این لایحه هنوز به مجلس نرفته است و باید به مجلس برود تا برای انتخابات آینده مورد توجه قرار گیرد. تلاش ما این است که این لایحه به مجلس برود.

وی درباره سفر وزیر نفت به چین و دستاوردهای این سفر اظهار داشت: خوبشختانه در ادامه مراودات گذشته هفته گذشته وزیر نفت به چین سفر کرده و توافقات خوبی صورت گرفته است. ما می‌توانیم بخشی از منابعی که در چین داریم را در راستای تکمیل پروژه‌هایمان استفاده کنیم.

نوبخت از سفر رئیس جمهور چین و مقامات عالیرتبه این کشور به تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت:‌در این سفر توافقاتی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در خصوص توافقات صورت گرفته بین ایران و استرالیا در جریان سفر وزیر خارجه این کشور به تهران درباره مهاجرین ایرانی گفت: البته در این زمینه خانم افخم توضیحات لازم را خواهند داد اما در همین حد بگویم که قطعا آغوش ما برای مهاجرین هموطنمان به استرالیا باز است و هیچ کس هیچ نگرانی برای بازگشت به ایران نداشته باشد مگر اینکه جرمی مرتکب شده باشد که آن یک بحث قضایی است.

نوبخت درباره تجمع صنفی کارگران در روز کارگر نیز گفت: کارگران هر سال اجتماعاتی دارند و این اجتماعات قانونی است که در یک سالن و یا مکانی برگزار می‌شود. البته درباره تجمعات کارگران در سال جاری وزارت کشور هیچ گزارشی به دولت نداده و حتما از آقای رحمانی فضلی در این باره سوال خواهیم کرد اما ما مخالف اجتماعات کارگران نیستیم.

وی در باره جلسه اخیر نمایندگان دولت و مجلس درباره برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی نیز گفت: براساس کاهش نزولات جوی در سالهای اخیر که یک موضوع جدی در جهان و بخصوص در منطقه و ایران است دولت برخود وظیفه می‌داند که آبها را مهار کند و به نحو شایسته از آن استفاده کند.

سخنگوی دولت افزود: بر همین اساس از مقام معظم رهبری استجازه‌ای صورت گرفت هر سال 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آب استفاده کنیم یعنی 8 میلیارد طی 4 سال مبلغی است که به این کار اختصاص دادیم و در سال 93 طبق دستورالعمل ابلاغی مقام معظم رهبری 2 میلیارد دلار اجازه داشتیم دولت برای مهار آبهای مرزی از صندوق توسعه ملی برداشت کند اما این دو میلیارد دلار که ما داریم در کمدهای صندوق توسعه ملی نیست بلکه در حسابهای خارجی و بانکهای خارجی است و ما در استفاده از آن با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قانونی بودن این برداشت به تایید حاضرین در جلسه رسید البته عزیزان ما در آن جلسه معتقد بودند که کاش به نامه‌ای که نوشته شده بود پاسخ داده می‌شد که ما هم آن را قبول داریم و برگزاری این جلسات برای رد این ابهامات بسیار مفید است.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: