آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7692 1394/03/24  


شجونی: ما که نان‌ خور احمدی‌ نژاد نبودیم


دو سال از دولت تدبیر و امید می‌گذرد. بعد از دو سال منطق حکم می‌کند که بتوان عملکرد دولتی را مورد بررسی قرار داد. تا کنون افراد زیادی بوده‌اند که بر له یا علیه دولت به سخن پرداخته‌اند. شاید بهتر باشد برای بررسی مقوله‌ای مثل دولت سراغ افرادی برویم که منتقد آن هستند، چراکه آنها ممکن است ضعف‌هایی را ببینند که از چشم حامیان دولت مغفول مانده است.

روزنامه آرمان: دو سال از دولت تدبیر و امید می‌گذرد. بعد از دو سال منطق حکم می‌کند که بتوان عملکرد دولتی را مورد بررسی قرار داد. تا کنون افراد زیادی بوده‌اند که بر له یا علیه دولت به سخن پرداخته‌اند. شاید بهتر باشد برای بررسی مقوله‌ای مثل دولت سراغ افرادی برویم که منتقد آن هستند، چراکه آنها ممکن است ضعف‌هایی را ببینند که از چشم حامیان دولت مغفول مانده است.

شیخ جعفر شجونی، همان کسی که از دولت قبل بسیار حمایت می‌کرد، از پیر بودن کابینه روحانی می‌گوید و وقتی می‌پرسیم اگر دولت جوان بود متهم به بی‌تجربگی نمی‌شد، می‌گوید پیر و جوان فرقی نمی‌کند. اما در بین همین حرف‌های جالب او چند نکته‌ای مورد توجه است؛ او تاکیدش روی مساله گرانی است. اگرچه برای این گرانی‌ها دولت را نشانه می‌گیرد اما به قول خودش دغدغه دارد. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.
 
 دو سال از انتخابات 24 خرداد سال 92 و انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور می‌گذرد. می‌خواهیم عملکرد این دو سال او را بررسی کنیم. شما کارنامه او را مورد قبول می‌دانید؟


دولتی که به مردم سخت می‌گیرد، بی‌برنامه است. کابینه پیر و خسته کارش به جایی نمی‌رسد. این دولت اگر نبود چه اتفاقی در کشور می‌افتاد؟

 چه اتفاقی می‌افتاد؟

دولتی که نمایش اولیه‌اش نمایش کلید بود. کلید یعنی قفل‌های گرانی و گرانی را باز کردن. دولتی که منتقدان را مسخره می‌کند! درحالی که در مقابل منتقد باید مشکلات مردم را حل کرد. گران کردن نان، بنزین، گاز و... قفل روی قفل زدن است. با نشان دادن کلید هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

 دولت باید چه کار کند؟

این دولت از به‌به و چه‌چه خوشش می‌آید و از منتقدین بدش می آید. هرکس دیگری هم می‌توانست بیاید همه چیز را گران کند و ریاست کند. این افتخار نیست. نمی‌دانم چاره دست دولتمردان است. ما که در بیرون هستیم و روحانی هستیم، می‌گوییم مردم از دولت رضایت ندارند!!

 چرا؟

عرض کردم. دولتی که در صد روز می‌خواست هم به بیکاران کار بدهد و هم گرانی را تبدیل به ارزانی کند. شما خودتان بگویید این کار شد یا نه؟

اما دولت در صد روز اول خودش به مردم از اقداماتی که کرد گزارش داد؟

ایشان اگر اقداماتی کرده بود در استان‌ها از او استقبال فراوانی می‌شد.

شما فکر می‌کنید اگر آقای جلیلی به جای روحانی رای آورده بود همین اتفاق می‌افتاد؟

بنده از جلیلی و دیگران اسم نمی‌برم.

چون شما گفتید اگر این دولت نبود اتفاقی نمی‌افتاد این سوال را پرسیدم.

اگر دولت دیگری می‌آمد و همینگونه گرانی می‌کرد افتخاری نداشت. رئیس‌جمهورشدن افتخاری ندارد. هر زن و مرد و دانشجویی می‌توانست بیاید رئیس‌جمهور بشود و همه چیز را گران کند و خیال کند که خیلی هنر کرده است.

 آقای شجونی گرانی‌ها در دولت قبل بیشتر نبود؟

شما اصولی حرف نمی‌زنید. همیشه صحبت یکی دیگر را می‌کنید. من به احمدی‌نژاد چه کار دارم. هرکسی سر کار بیاید و گران کند مردم از او متنفرند و مردم می‌گویند دست ما بشکند اگر بار دیگر به این دولت رای بدهیم. تازه احمدی‌نژاد کی بود؟ این دولت عمامه بر سر دارد. این لباس روحانیت است و باید بیش از این دلسوز مردم می‌بود. شما می‌گویید احمدی‌نژاد معاون اولش فلان شد. از کجا معلوم که دیگران آن‌گونه نشود؟ به عقیده من اینها حرف بی‌خودی است. من می‌گویم کسی که می‌آید کلید را نشان مردم می‌دهد باید قفل‌های گرانی، بیکاری، ظلم، فامیل‌بازی و رشوه‌خواری را باز می‌کرد. در نهج‌البلاغه چهار چیز آفت شمرده شده؛ ظلم به مردم، بلندکردن بیت‌المال مسلمین، فامیل‌بازی و دیگری رشوه‌خواری. شما ببینید در کشور ما این مصیبت رخ داده یا نه. من غالبا با شخص کسی هم کاری ندارم.

من می‌خواهم بگویم زیر این آسمان یک کشور به این خوبی، یک رهبر به این خوبی، شهدای فداکار و امام بزرگوار وجود دارد. چرا ما ضربه می‌زنیم؟ من یک‌بار مصاحبه طنزی کردم و گفتم 30 سال است برخی می‌خواهند این کشور را واژگون کنند اما مردم نمی‌گذارند. یعنی مردم صاحبان اصلی این کشور هستند. ما یادمان است که شاه امام را تبعید کرد. پس چه کسی امام را آورد و شاه را فراری داد. این مردم بودند. چه کسی این شهدا را داد؟ امام مصاحبه‌ای داشت که اخیرا تلویزیون آن را بارها پخش کرد. انگار امام داشت از عالم برزخ حرف می‌زد. امام فرمود مسئولین بدانند مبادا مردم قیام کنند و 22 بهمن دیگری علیه مسئولین راه بیندازند. این را امام به چه کسی می‌گوید؟ معلوم است. به روسای بعضی از باندها می‌گوید که میلیاردی به بعضی دیگر وام دادند و در نتیجه آن زندان‌ها پر شد. اینها درد و مصیبت است.

ما از جوانی بر منبرها داد می‌زدیم، چند بار هم زندان رفتیم. خدا را هم شاکر می‌گیرم که من به اندازه پنج هزار تومان به این کشور تحمیل نشدم. من دلسوز نظام و انقلابم. یک عده جا خوش کرده‌اند اینها باید به خود بیایند. ما داریم از این کشور خرج می‌کنیم ولی باید به این کشور کمک کنیم. بارها گفته‌اند نگویید این مسئولان برای ما چه کرده‌اند. بگویید ما با این انقلاب چه کرده‌ایم. این گرانی‌ها صدای مردم را درمی‌آورد. اخیرا سه مرتبه قیمت گاز را گران کردند. این دانشگاه آزاد که شهریه‌هایش را گران می‌کند همان دانشگاهی است که روزهای اول شعار می‌داد؟

هم‌لباسی‌های ما در مجمع روحانیون که از جامعه روحانیت انشعاب کردند و گفتند ما می‌توانیم دانشجویان، جوانان و کشاورزان را جذب کنیم همان مجمع روحانیون سابق است؟ بنده خدا را شاهد می‌گیرم برای خودم و فرزندانم هیچ چیز نخواسته‌ام و نمی‌خواهم. برای کشور، خون شهدا و بسیجی‌های مخلص دل می‌سوزانم. شما روزنامه‌نگارها گاهی بی‌خود آبروی آدم را می‌برید و دروغ و راست را به هم می‌بافید و آدم دیگر رغبت ندارد که دیگر با شماها مصاحبه کند. به جای آنکه مردم بگویند فلانی راست گفت به ما فحش می‌دهند.

مثل چی؟

یکی از همین روزنامه‌ها یکبار از قول من نوشت اگر مرغ گران شده مردم بادمجان بخورند.

شما گفتید دولت بی‌برنامه است. این بی‌برنامه‌گی کجا خودش را نشان داده است؟

اگر دولت برنامه داشت که این همه گرانی نبود. این گرانی‌ها اشک مردم را درآورده است. آخر این اس‌ام‌اس هم چیزی است که به قیمت آن یک تومان اضافه شود؟ اگر برنامه داشتند در این کارخانه‌ها باز بود. دلت را خوش نکن که روزنامه‌نگار هستی. کسی که تولید ندارد و درآمد ندارد یعنی دولت برنامه ندارد.

اما آمارها می‌گوید اقتصاد از رکود خارج شده و دولت توانسته تورم را پایین بیاورد.

این آمارها همه غلط است!! اینها که می‌گویند 60 درصد یارانه‌بگیرها ثروتمندند. چرا این 60 درصد را حذف نمی‌کنند؟ اینها مشرکند و می‌خواهند آرای‌شان ریزش نکند. ما که هرجا می‌رویم، می‌بینیم وکلا دنبال مردم می‌روند و تملق می‌کنند. چرا این کارها را می‌کنند؟ این یعنی مردم مجلس به من خوش گذشته بیایید دوباره به من رای بدهید.

حاج آقا مجلس به دولت ربطی ندارد که؟

می‌دانم ربطی ندارد. من می‌خواهم از یک نوع مشکلی که در وجود ماست، بگویم. دولت هم یارانه پولدارها را حذف نمی‌کند که فردا دوباره رای بیاورد. بنده هم به دولت می‌گویم هم به مجلس. ما داریم کمر این انقلاب را می‌شکنیم و بعد خودمان را هم انقلابی نشان می‌دهیم و از امام دم می‌زنیم. تازه آنهایی هم که در حرم امام ولخرجی می‌کنند، درست نیست.

 بحث دیگری که وجود دارد این است که گفته می‌شود چرا منتقدان این دولت در دولت قبل سکوت کردند. این را قبول دارید؟

من می‌گویم سیگار نکش شما می‌گویی دیگری دارد تریاک می‌کشد. این جواب آن نیست. این جواب نقض درست نیست. جواب باید حلی باشد. احمدی‌نژاد کیست. ما از چهار سال اول احمدی‌نژاد حمایت کردیم و چهار سال بعد آن را انتقاد کردیم. وضع ما روشن است. الان هم اگر احمدی‌نژاد بخواهد بیاید به من و شما ربطی ندارد شورای نگهبان داور این کارهاست.

شما گفتید دولت روحانی پیر است. اگر دولتش جوان بود گفته نمی‌شد این دولت بی‌تجربه است؟

دولت جوان باشد یا پیر باشد باید برنامه داشته باشد. چه احمدی‌نژاد باشد چه ‌هاشمی و روحانی. شما آنقدر حاشیه می‌روی به جدول می‌زنی. آن آقا اگر مشایی داشت این یکی (روحانی) دو تا مشایی دارد؛ هم ... را دارد و هم ... . ما نمی‌خواهیم خودمان را قانع کنیم و جواب نقضی بدهیم ما دلمان برای انقلاب و خون شهدا می‌سوزد. فردا اگر شورای نگهبان صلاحیت احمدی‌نژاد را تائید کند، بیاید بالاخره یا رای می‌آورد یا نمی‌آورد. ما که نان‌خور احمدی‌نژاد نبودیم. این بحث‌ها بحث خوبی نیست آدم را دل‌آزرده می‌کند. ما موقع احمدی‌نژاد  هم تائید کردیم و هم انتقاد.

 شما گفتید دولت به منتقدان ارزش و بها نمی‌دهد. آنها که بدون لکنت حرف‌هایشان را می‌زنند. این‌طور نیست؟

حرف‌هایشان را بزنند یا نه چه تاثیری دارد. دولت آمده کلید نشان داده که ارزانی بیاورد اما گرانی ایجاد کرده، شما چرا اسم احمدی‌نژاد و دلواپسان را می‌آورید؟

 می‌خواهیم از نظر آزادی بیان دولت را نقد کنیم.

آزادی‌بیان چه فایده دارد؟ من می‌گویم مردم را از دست انقلاب گرفتید، می‌گویید آزادی بیان؟ سابق تلفن ما را کنترل می‌کردند و برای حرف‌های در گوشی می‌گرفتند. الان برو داخل مسجد و دانشگاه فریاد بزن هیچ‌کس با تو کاری ندارد. ولی این آزادی‌بیان درد کشور را حل نمی‌کند. درد کشور رشوه‌خواری و فامیل‌بازی است. این چیزها مملکت را آباد نمی‌کند. مملکت را برنامه و تولید آباد می‌کند.

سیاست خارجه دولت را هم قبول ندارید؟

چرا قبول نداریم. آقا فرمود اینها امین هستند. حرف ماو خط قرمزما رهبری است. رژیم غاصب اسرائیل در NPT نیست، تازه بمب اتم هم دارد و در دنیا عربده می‌کشد. آمریکای گردن‌کلفت در هیروشیما بمب اتم خالی کرد. دنیای ما که دنیای عادل و حرف حسابی نیست. ما همینجور مجبوریم مذاکره کنیم. در حدی هم باید باشد که مردم ایران را ذلیل نکند. رهبری هم گفتند حمایت کنید ما هم حمایت می‌کنیم. وقتی نتیجه داد، معلوم می‌شود که کشور زیر سوال رفته و خط قرمز ما زیر سوال رفته یا نه. آرمان امام و شهدا مهم است. آرمان امام این بود که ما در عزت زندگی کنیم اگر هست دولت تائید می‌شود. به هرحال مقام معظم رهبری هم در راس کشور نظارت می‌کند.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: