محمد سلطانی فر جمعه شب در آیین بزرگداشت اصحاب رسانه مازندران با بیان اینکه اگر رسانه ای انتقاد نکند به ظاهر رسانه نیست، اظهار داشت: انتقاد سازنده و آگاهانه یکی از وظایف رسانه ها و شرط لاینفک آنهاست.
وی با اشاره به اینکه موضوع انتقاد یکی از مباحث عدیده ای حوزه روزنامه نگاری است که نگاه ویژه ای به این امر شده است، گفت: به غیر از اطلاع رسانی، سرگرمی، هدایت، رهبری و آموزش، مهمترین وظیفه رسانه ها، نظارت بر محیط های سیاسی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه از هزار و ۳۰۰ نشریه عمومی در استان ها حدود ۶ نشریه روزانه است، تصریح کرد: امروز فروش نشریات بویژه نشریات محلی جایگاه و منزلت لازم را ندارد.
سلطانی فر با بیان اینکه روزنامه نگاری در حوزه های مختلف محلی، منطقه ای، شهری و روستایی را در بر می گیرد، افزود: برخی از نشریات از ادبیاتی استفاده می کنند که با فرهنگ منطقه همخوانی ندارد.
وی یکی از خصوصیات و جایگاه در حوزه رسانه را جنسیت مخاطب برشمرد و عنوان کرد این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
سلطانی فر، هفت سطح رسانه های محلی، مرکز فعالیت نشریه، جنسیت مخاطب، سطح اقوام، سطح ملی، مرکزی، بین المللی و جهانی و محتوا را مهم اعلام کرد و افزود: محتوا در نشریات محلی انعکاس دهنده فرهنگ و رکن اصلی است.
وی با اشاره به اینکه کپی کردن اخبار در نشان دادن فرهنگ غنی مردم و طبیعت آن اشکال ندارد، اذعان داشت: کپی کردن بویژه در فضای مجازی و در نشریات محلی صورت می گیرد.
وی شرط اصلی رسانه های محلی را تولید محتوا دانست که باید به آن توجه شود، عنوان و افزود: ارتباط بین مردم و حاکمیت از وظایف ذاتی رسانه هاست که باید به آن توجه و بازتاب دهنده خواسته های مردم نواحی و مناطق محتلف کشور باشند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت ارشاد بیان کرد: باید نگاه استانی خود را در زمینه های مختلف با استان های دیگر تقویت کنیم و مقایسه ای داشته باشیم.
سلطانی فر با توجه به به ارزش های خبری، گفت: یکی از مهمترین نکات مهم نشریات محلی ارزش مجاورت جغرافیایی خبرهاست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
سلطانی فر، چرایی و چگونگی را دو عنصر تولید محتوا در نشریات محلی عنوان کرد و گفت: ضعف مالی نشریات محلی و فقدان سازه کارها از چالش های نشریات است که می تواند موجب تعطیلی آنها شود.
سلطانی فر با بیان اینکه نشریات از لحاظ اقتصادی باید روی پای خود بیایستد، اظهارداشت: برای تقویت اقتصاد راهکارهای ارائه دهند که یکی از راهکارهای اقتصادی شکل گیری کمپانی مادر یا بزرگ است که پایلوت این امر در تبریز ایجاد شده است و این به استقلال نشریات کمک می کند.