آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 7999 1394/08/24  


اصلاح‌طلبی عاشورایی از زاویه منظومه فکری


دکتر کریمی مله معاون سابق سیاسی امنیتی استانداری مازندران

دکتر کریمی مله معاون سابق سیاسی امنیتی استانداری مازندران پس از سکوت شش و هفت ساله با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید بار دیگر با حضور در مجالس و مراسم های مختلف و ارائه گفتگو ومصاحبه  از منظر تفکر اصلاح طلبی موضوعات خود را در راستای این حرکت جهت داده و اینبار در نشستی معرفت افزایی به نام عطر سیب سرخ که به همت یک روزنامه محلی اصلاح طلب تشکیل شد به مبحث اصلاح طلبی عاشورایی از زاویه دیگر پرداخت .

این استاد دانشگاه زر و زور و تزویر را  سه دنیای مهمی دانست که انسان را از صراط مستقیم، دور می‌کند وافزود : امام حسین (ع) در سخت‌ترین شرایط، صراحت در گفتار و شفافیت در بیان داشت و مسائل را منتقل می‌کرد،حضرت، حس کنشگری مسئولیت گرایانه را به افراد انتقال و امید می‌داد که وضع موجود، قابل اصلاح و بهبود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این مراسم با اشاره به اینکه حرکت امام حسین (ع) در عاشورا، حرکتی جمعی بود، اظهار کرد: بحث ما از زاویه جامعه‌شناسی احساسات است و این احساسات به معنای آن نیست که در مقابل عقل قرار گیرد.

کریمی‌مله با بیان اینکه در حوزه جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی احساسات در مقابل عقل‌گرایی قرار می‌گیرد، افزود: جامعه‌شناسان عقل‌گرایی معتقدند که افراد برای هر حرکتی، هزینه فایده را لحاظ می‌کنند و هر کنش جمعی، نیازمند به کارگیری منابعی است تا بتواند برای اعضای شرکت‌کننده را برانگیزاننده باشد. بنابراین کنشگران باید بر بعضی احساسات ضد بسیج‌گری، فائق آیند تا آنها را برای پیوستن به حرکت جمعی، وادارد.

وی با اشاره به اینکه کسانی که به این حرکت جمعی ملحق می‌شدند باید به لحاظ اساسی تکلیف خود را بدانند که چه کسانی باعث وضع رقت‌بار موجود هستند تا آمادگی پیوستن به این حرکت اعتراضی را پیدا کنند، گفت: رهبران جنبش باید کاری کنند تا افراد برای پیوستن به حرکت جمعی، مقصران اصلی وضع موجود را بشناسند. فرآیند معناسازی اینجا به وجود می‌آید.

این استاد رشته علوم سیاسی بیان کرد: شناخت مقصران اصلی، مهم است، تا جهت کنش به آن سمت معطوف شود.

وی با اشاره به این که وفاداری از سمت یزید باید به سمت امام حسین (ع) سوق پیدا می‌کرد، ابراز داشت: اسلام با حاکمیت فردی مانند یزید در تعارض قرار می‌گرفت.

کریمی‌مله با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبی عاشورایی در قالب منظومه فکری و معرفتی ارائه شد و در مرکز قیام قرار گرفت، ادامه داد: انحرافی که از اسلام اصیل صورت گرفت و سنت‌هایی که ابداع شد، هیچ نسبتی به اسلام اصیل نداشت. سنت‌های پیامبر، محو  شد و بدعت‌ها به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه سنت پاسخگویی و برابری همه در مقابل قانون که در زمان پیامبر در مقابل سنت جاهلی باب شده بود، بعد از رحلت حضرت رسول، با حاکمیت بنی‌امیه از بین رفت و محو و وارونه شد، خاطرنشان کرد:  حاکمان در مصونیت پرسش و پاسخگویی قرار گرفتند که درست در مقابل سنت نبوی بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نفی اراده‌گرایی را در دوران حکومت بنی‌امیه و به ویژه یزید شاهد هستیم، اظهار کرد: امام حسین (ع) بارها از یزید و خاندان بنی‌امیه به عنوان سلطان ظالم، اعتبارزدایی و وفاداری شهروندان از او را سلب کرد و به دنبال ترویج وفاداری عاقلانه بود.

وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) در سخت‌ترین شرایط، صراحت در گفتار و شفافیت در بیان داشت و مسائل را منتقل می‌کرد، افزود: حضرت، حس کنشگری مسئولیت گرایانه را به افراد انتقال و امید می‌داد که وضع موجود، قابل اصلاح و بهبود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه امام برای اینکه حس کارگزاری را بیان کند به پیامبر (ص) ارجاع می‌داد، گفت: امام از طریق پیام‌هایی که حاکی از ظلم زمامداران بود حس عاملیت و کارگزاری را  تزریق می‌کرد.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) فرصت واکاوی پیدا کرد که چگونه بعد از رحلت پیامبر (ص)، منجلاب ظلم‌پذیری به وجود آمد و گسترش یافت، تصریح کرد: حضرت خود را موظف می‌دانست برای احیای جامعه، اقدام کند.

این استاد دانشگاه با یادآوری این که علت اینکه جامعه اسلامی به چنین سرنوشتی گرفتار شد در این نکته است که مردم، بنده دنیا شدند، تصریح کرد: زر و زور و تزویر سه دنیای مهمی است که انسان را از صراط مستقیم، دور می‌کند.

کریمی‌مله با اشاره به اینکه در این جامعه مظاهر دین به عیان به چشم می‌آید اما این دین، لسانی است، گفت: در این جامعه تا زمانی که دین ابزار رفاه و معیشت آنها باشد حامی دین هستند اما اگر رفاه و آرامش آنها را مخاطره قرار گیرد تعداد دینداران بسیار کم می‌شود و این مسئله فقط ویژه زمان امام حسین (ع) نیست و قائله‌اش جاری و ساری است.

گفتنی است در:ششمین جلسه معرفت‌افزایی عطر سیب سرخ با سخنرانی دکتر علی کریمی‌مله برگزار شد؛ عبوری شهردار ساری، روزبهی و عشوری از چهره‌های حاضر در این نشست بودند.

 

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: