آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 8145 1394/11/03  
احتمال افزایش ۱۵ درصدی تاییدصلاحیت‌ها؛

بررسي ها ادامه دارد...


در عمل متاسفانه به این مساله کم توجهی شد؛ در هیات های اجرایی هشتصد نفر رد صلاحیت شده انددر حالی که بنا بر قاعده احراز صلاحیت باید آمار بیش از این می بود.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تاکید بر این که مساله صلاحیت ها قطعی نشده و بررسی ها در شورای نگهبان همچنان ادامه دارد، ملاک این شورا را عمل به قانون عنوان کرد و تاکید کرد که هیچ رایزنی رسمی با شورای نگهبان درباره موضوع رد صلاحیت ها انجام نشده است.

 سیامک ره پیک در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره مساله بررسی صلاحیت های داوطللبان خبرگان و مجلس دهم از سوی هیات های نظارت و شورای نگهبان توضیحات کاملی ارائه کرد.وی تاکید کرد که مساله صلاحیت ها قطعی نشده و بررسی ها همچنان ادامه دارد.ره پیک با بیان این که الان در مرحله هیات های نظارت هستیم، گفت: بعد از این مرحله نیز افراد اعتراض و شکایت می کنند و شورای نگهبان به مدت بیست روز در حال بررسی خواهد بود.وی افزود: بر اساس قانون بعد از ۲۶ دی که اعلام نتایج هیات مرکزی نظارت صورت گرفت، بیست روز برای اعتراض و رسیدگی فرصت بود که هیات نظارت سه روز را اعلام کرد و این فرصت امروز خاتمه یافت.

ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها قانون است

ره پیک با بیان این که شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می کند، گفت: اگر در قانون گفته این شرایط برای احراز صلاحیت وجود دارد شورای نگهبان موظف است بر اساس آن عمل کند.

وی تاکید کرد: طبق قانون تشخیص این شرایط و فقدان و وجود موانع با شورای نگهبان است، شورای نگهبان همچون ادوار گذشته در این دوره نیز به قانون عمل می کند.

احتمال افزایش آمار تایید صلاحیت شدگان

وی با اشاره به آمار بررسی صلاحیت های داوطلبان مجلس خاطرنشان کرد: الان در مرحله هیات های نظارت استانی و مرکزی حدود ۴۰ درصد تایید صلاحیت شدند؛ حدود ۲۶ درصد رد صلاحیت شدند و حدود ۲۹ درصد نیز عدم احراز شدند، البته تعدادی هم انصرافی داشتیم.

ره پیک اضافه کرد: در دوره قبل یعنی مجلس نهم در این مرحله که هیات مرکزی نظارت باشد، درصد تایید شده ها ۴۶ درصد بوده است، در دوره هشتم، حدود چهل درصد بود، البته بعد از این که مراحل بعدی طی شد و افراد مدارکی را ارائه می کنند در ادوار گذشته این رقم شاید ده یا پانزده درصد افزایش یافته باشد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان بیان کرد: این احتمال در این دوره نیز وجود دارد که بعد از بررسی ها بویژه در مورد کسانی که عدم احراز خورده اند این آمار افزایش یابد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان داشت: از تعداد ۱۲ هزار شرکت کننده داوطلب برای انتخابات مجلس دهم، سه هزار و خورده ای افرادی بودند که سابقه شرکت در انتخابات مجلس را داشتند و بیش از هشت هزار نفر برای اولین بار در این مسیر قرار گرفتند.

شورای نگهبان به گرایشات سیاسی داوطلبان کاری ندارد

ره پیک در پاسخ به سؤالی درباره متهم کردن شورای نگهبان به برخورد جناحی در بررسی صلاحیت ها، تصریح کرد: شورای نگهبان به شرایطی که در قانون آمده توجه می کند، ما در بندهایی که در قانون آمده چیزی به نام جناح سیاسی نداریم.

وی افزود: معیار ما قانون است و این ربطی به مسائل سیاسی ندارد، شورای نگهبان در حوزه وظایف و اختیاراتش نیست که وارد این نوع مسائل شوند، اگر کسی تحقیق بکند با توجه به لیست تایید و احراز و عدم احراز در همین دوره ملاحظه خواهد کرد که واقعا این گونه نیست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: در لیست تاییدی ها هر دو گروه سیاسی کشور هستند، در رد صلاحیت ها هم هستند، در عدم احراز نیز از گروه های مختلف هستند، بخش عمده ای نیز افراد جدیدالورود هستند که بسیاری از آنها سابقه سیاسی آنچنانی ندارند.

هیچ رایزنی رسمی با شورای نگهبان درباره موضوع صلاحیت ها نشده است

ره پیک درباره امکان مداخله و رایزنی برخی مقامات از جمله رییس جمهور یا رییس مجلس و انتشار اخباری مبنی بر احتمال تشکیل کارگروهی در این باره در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ما اطلاع رسمی نداریم از این که گروهی تشکیل شده باشد، رایزنی رسمی نیز صورت نگرفته است.

رییس ستاد نظارت شورای نگهبان اضافه کرد: در همه دوره ها اشخاص بعد از موضوع صلاحیت ها تماس می گیرند، توصیه می کنند، الان هم هست، اما این که گروهی تشکیل شده باشد چنین گروهی را نداریم.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر رایزنی رییس مجلس با شورای نگهبان، گفت: هر کسی ممکن است با یک عضو و یا دبیر شورای نگهبان صحبت کند، اما با شورای نگهبان کسی رایزنی به این معنا نکرده است.

وی افزود: اساسا رایزنی به آن معنا که بنشینیم تفاهم کنیم موضوعیت ندارد، ممکن است کسی بگوید من کمک می کنم که اسنادی روشن تر شود این ممکن است، اما چانه زنی برای این موضوع معنا ندارد.

ره پیک خاطرنشان کرد: ممکن است ایشان(رییس مجلس) و یا هر فرد دیگر صحبت بکند اما ما در شورای نگهبان جلسه ای در این باره نداشته ایم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره عدم تایید صلاحیت برخی نمایندگان مجلس فعلی، اظهار داشت: در فاصله رد و تایید دوره گذشته تاکنون ممکن است اتفاقاتی افتاده باشد، به عنوان مثال در دوره گذشته فردی تایید شده و در این فاصله، محکومیت های کیفری اتفاق افتاده باشد. در اینجا شورای نگهبان استعلام می کند و موضوع روشن می شود.

نمایندگان کنونی مجلس از جهت بررسی صلاحیت تفاوتی با دیگر داوطلبان ندارند

وی با تاکید بر این که نمایندگان فعلی مجلس از جهت بررسی صلاحیت با دیگران تفاوتی ندارند، گفت: پرونده ها باید از جهت استعلامات قضایی، امنیتی بررسی شود و بررسی کننده اگر مجموعا به این نتیجه رسید که نباید تایید شود، طبیعتا تایید نخواهد شد.

روند آزمون شفاهی خبرگان در مراحل پایانی است

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان نیز اظهار داشت: درباره نمایندگان خبرگان، فقهای شورای نگهبان نسبت به تشخیص صلاحیت داوطلبان خبرگان تصمیم گیری می کنند، در این دوره یکی از شرایطی که ذکر شده برای صلاحیت علمی از طریق آزمون صورت گرفت.

وی بیان داشت: بخش عمده ای از آزمون کتبی تکلیف آن روشن شده، کسانی که پذیرفته شده بودند در آزمون شفاهی شرکت کردند، هنوز نیز تمام نشده و در اواخر کار هستند.

ره پیک گفت: در طول سی روز که تا ششم بهمن باید اسامی اعلام شود، هم بحث بررسی صلاحیت علمی و هم دیگر صلاحیت ها و شرایط انجام اعلام خواهد شد.

ره پیک خاطرنشان کرد: تشخیص اجتهاد و این که چه کسی شرط علمی را دارد، طبق قانون بر عهده فقهای شورای نگهبان است، اگر تشخیص دادند که فردی نیاز به آزمون ندارد به آنها اعلام کرده اند و افرادی هم که می بایست در امتحان شرکت می کردند نیز به آنان اعلام شده بود.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است تصمیم دیگری گرفته شود، بیان کرد: اصل بر شرکت در آزمون بوده است، اگر قرار است که خارج از این تصمیم بگیرند فقها باید اعلام کنند، آزمون به عنوان اصل و قاعده مطرح شده است.

قانون انتخابات و بویژه آیین نامه نام نویسی داوطلبان به اصلاح نیاز دارد

ره پیک درباره نقص قانونی که امکان ورود هر فردی را با هر شرایطی به انتخابات می دهد و هزینه هایی را برای نظام به دنبال دارد، این نقص را وارد دانست و گفت: مرجع تصویب قانون مجلس شورای اسلامی است، منتهی مسیر آن ممکن است طرح یا لایحه باشد و این کار به نظر ما لازم است چراکه هزینه های زیادی دارد و فضای روانی ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: این توصیه از سوی شورای نگهبان به دستگاه های ذیربط برای اصلاح قانون صورت گرفته است، دیگران نیز توصیه هایی کرده اند، اصلاح قانون انتخابات از جمله نام نویسی یک ضرورت است و باید کار کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.

با وزارت کشور تعامل کردیم که در موضوع احراز صلاحیت ها اصل بر احراز است

ره پیک درباره تعامل وزارت کشور و شورای نگهبان درباره موضوع بررسی صلاحیت ها، گفت: جلساتی در این باره برگزار شد، اما بخشی از اینها شاید اجرایی نشد، یک بخشی از آن نحوه احراز و عدم احراز بود، از نظر مبنای علمی و حقوقی بایستی این شرایط احراز شود، اگر شرایط مندرج در قانون احراز نشود اصل بر عدم احراز است.

وی یادآورشد: در عمل متاسفانه به این مساله کم توجهی شد؛ در هیات های اجرایی هشتصد نفر رد صلاحیت شده انددر حالی که بنا بر قاعده احراز صلاحیت باید آمار بیش از این می بود.

احتمال برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک کم است

معاون اجرایی شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیکی و امکان برگزاری آن در ۹ کلانشهر، گفت: در انتخابات الکترونیک سه اشکال فنی، خلاءهای قانونی و مشکلات اجرایی وجود داشت؛ در مورد مباحث فنی تلاش هایی صورت گرفت. هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است، در هر سه بخش اشکال داریم، امیدواریم در روزهای آینده این وضعیت مشخص شود و البته شاید احتمال برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک کم باشد.

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: