آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 8209 1395/02/08  
بغض نامهربانی جاده گهرباران

مرثیه‌ای برای جاده مرگبار گهرباران + تصاویر


مردم مازندران هنوز کشته شدن 6 نفر و قطع پای 2 کشاورز در فاصله یک هفته را در ذهن‌های خود دارند و شاید برای بسیاری از مردم باورپذیر نباشد اما این حقیقتی تلخ است.

به گزارش شمال امروز به نقل از  فارس از شهرستان میاندورود، براساس آمار و بررسی میزان عوامل تأثیرگذار در تصادف‌های کشور 52 درصد انسان، 30 درصد مشکلات جاده‌ای و 13 درصد نقص فنی خودروها در سوانح رانندگی نقش دارند اما این آمارها در جاده مرگبار گهرباران صدق نمی‌کند و طبق شواهد و مشاهدات عینی هر مخاطبی به این نتیجه می‌رسد که مشکلات جاده‌ای در این محور بیشترین عامل را در ایجاد حوادث رانندگی دارد.

شهرستان میاندورود با بیش از 55 هزار نفر و بخش گهرباران با بیش از 18 هزار نفر جمعیت و داشتن مناظر بکر و زیبای طبیعی، زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی و مشارکت 87.80 درصدی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از داشتن یک جاده استاندارد محروم است.

جاده گهرباران با وجود رفت و آمد روزانه حدود 300 تریلر نفت‌کش و یدک‌کش بندر امیرآباد و شرکت‌های فرااستانی حاشیه دریای مازندران به مکان ناامنی برای مردم شهرستان میاندورود و کشاورزان بخش گهرباران تبدیل شده است و مردم این دیار که 225 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند، همه‌روزه با گذر از این محور مرگ را جلوی چشمان خود می‌بینند.

تصادفات بیشمار و مرگ هم‌وطنان‌مان در جاده مرگبار گهرباران شهرستان میاندورود در خاطر خبرنگاران و کسانی که رسانه‌های استان را دنبال می‌کنند باقی مانده است و همه آن را به‌نوعی فاجعه انسانی می‌دانند.

بارها و بارها گزارش‌ها و یادداشت‌های متعددی درباره ناامنی و تصادف‌های بیشمار جاده مرگبار گهرباران به بیان تحریر درآمد اما نتیجه آن‌همه سروصدا و انتقادات به اجرای ناقص پروژه تعریض این محور ختم شد اما خبرنگاران و اصحاب رسانه بر اساس رسالت حرفه‌ای خود دست از بیان مشکلات و چالش‌های پیش‌روی محور گهرباران نمی‌کشند بلکه به بررسی کارشناسی و روند شناسایی معایب آن سرعت و شدت می‌دهند.

اما آنچه ما را بر آن داشت تا این یادداشت را برای عموم مردم و مسئولان به رشته تحریر درآوریم، موضوع «اجرای ناقص تعریض جاده گهرباران، افزایش خطرپذیری آن و در نهایت افزایش تصادفات احتمالی و بلاتکلیفی چندساله» است که چند صباحی به اصلی‌ترین نگرانی رسانه‌ها و مردم مازندران بدل شده است.

اگر سری به آرشیو رسانه‌ها و گذشته نزدیک جاده مرگبار گهرباران بزنیم بر یک نتیجه واحد می‌رسیم که این محور تاکنون جان ده‌ها کشاورز و مسافر را گرفته و یا بسیاری از سوانح منجر به نقص عضو حادثه‌دیدگان شده است.

*بغض نامهربانی جاده گهرباران در دل کشاورزان میاندورودی

مردم مازندران هنوز کشته شدن 6 نفر و قطع پای دو کشاورز و ناپدید شدن یک پای کشاورز میاندورودی در فاصله یک هفته را در ذهن‌های خود دارند اما این مسئله که از آن به‌عنوان فاجعه انسانی یاد می‌شود شاید برای بسیاری از مردم باورپذیر نباشد اما باید بگوییم این حقیقتی تلخ است و مردم شهرستان میاندورود زخمی کهنه با عمقی وصف‌ناپذیر در دل‌های خود دارند.

مردم بخش گهرباران هنوز حادثه تلخ از دست دادن سه عضو یک خانواده، دختر پنج‌ساله و مادر سه فرزند خردسال را در ذهن‌های خود دارند و خانواده‌های حادثه‌دیده با هر بار شنیدن نام محور گهرباران آهی از ته دل می‌کشند و بغض نامهربانی جاده گهرباران را در درون فرو می‌برند.

اواخر سال گذشته کلنگ اجرای فاز دوم تعریض جاده گهرباران از سوی محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود بر زمین زده شد که بیشتر شائبه سیاسی و جنبه انتخاباتی به‌خود گرفته بود که در همان روز اول با حواشی بسیاری روبه‌رو شد و کار نیز به کلانتری و حراست شرکت‌های دشت‌ناز کشید اما این آخر ماجرا نبود و وقتی که کار خاک‌برداری آن آغاز شد نقص این پروژه سردرآورد و فصل جدیدی از مشکلات ظهور و بروز پیدا کرد.

* نگذارید مردم میاندورود بیش‌ از این مورد بی‌مهری قرار گیرند

تلاش‌های محمد دامادی در جذب 3 میلیارد اعتبار برای تعریض فاز دوم قابل قدردانی است و مردم میاندورود پاسخ این عمل را در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دادند و اما از او و علی‌اصغر یوسف‌نژاد منتخب مردم ساری و میاندورود در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که رأی قاطع از مردم این شهرستان دریافت کرد انتظار می‌رود این پروژه به‌شکل صحیح اجرا شود و نگذارند بیش‌ از این مردم میاندورود مورد بی‌مهری برخی سازمان‌ها قرار گیرند.

باید بگوییم هدف از اجرای تعریض محور گهرباران کاهش خطرپذیری و جلوگیری از سوانح احتمالی است نه افزایش خطرپذیری تصادفات و مرگ هم‌وطنان‌مان در این جاده که شواهد خاکبرداری در طرفین جاده حکایت از ناقص بودن طرح دارد.

فقدان شانه خاکی و افزایش خطر سوانح رانندگی ما را به شک و تردید می‌اندازد که کدام عقل سلیمی به چنین نتیجه‌ای برای اجرای ناقص تعریض جاده گهرباران می‌رسد و با فشارها سعی بر اجرای آن دارد.

بهتر است این فشارها و چانه‌زنی‌ها درباره جذب اعتبارات بیشتر و دریافت زمین از اراضی زراعی شرکت دشت‌ناز وابسته به بنیاد مستضعفان هزینه شود نه اجرای ناقص پروژه که به‌نوعی نمک بر زخم آن پاشیده می‌شود.

* خطر مسدود شدن جاده؛ بیخ گوش مسئولان

واژگونی تریلرهای نفتکش نیروگاه شهید سلیمی، تریلرهای یدک‌کش شرکت‌های حاشیه خزر و بندر امیرآباد، واژگونی خودروهای سواری و مواردی از این دست باید حکم تجربه‌ای گران‌بها را داشته باشد تا بهترین تصمیم و عاقلانه درباره تعریض این محور گرفته شود و از تصمیمات شتاب‎زده پرهیز کنند.

فارق از تعریض فاز اول از خروجی شهر سورک تا چهارراه ورکلا که آسفالت آن به قوز بالاقوز تبدیل شده و نشان از سهل‌انگاری اداره‌کل راه و شهرسازی در نظارت آن دارد، در مرحله دوم پروژه انتظار می‌رود مسئولان از اجرای ناقص آن جلوگیری کنند.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی، شرکت دشت‌ناز و دیگر مسئولانی که در این پروژه دخیل هستند باید بدانند تصمیمات شتابزده، نادرست و سطحی درباره تعریض جاده گهرباران آنها را در برابر مردم قرار می‌دهد و چه بسا خاطره مسدود شدن جاده به‌دست روستائیان و ممنوع شدن تردد تریلرها در آن تکرار شود.

* نارضایتی مردم و خانواده‌های شهدا از شرکت دشت‌ناز

اما آن‌چیزی که این روزها به‌گوش می‌رسد و مهم‌ترین دلیل در اجرای ناقص پروژه به‌شمار می‌رود، عدم همکاری شرکت دشت‌ناز وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است که مسئولان تهرانی آن از اهدای زمین برای تعریض طرفین جاده خودداری می‌کنند و همین مسئله موجب نارضایتی گسترده مردم و حتی خانواده‌های شهدا از این سازمان شده است.

مسئولان استانی و کشوری و مهم‌تر از آن مسئولان شرکت زراعی دشت‌ناز باید این نکته مهم و اساسی را درنظر داشته باشند که مردم و کشاورزان بخش گهرباران شهرستان میاندورود از وعده‌های عاریتی و پوچ خسته شده و عرصه تحمل را برای آنها تنگ کرده است که باید چاره‌ای اساسی برای آن اتخاذ کرد تا از خطرات احتمالی مانند مسدود شدن جاده جلوگیری شود.

* حیثیتی برای میاندورود باقی نمانده است

با توجه به وعده‌های بی‌سرانجام و مرگ تعداد زیادی از هم‎وطنان‎مان در جاده گهرباران، باید این مسئله را به مسئولان استانی گوشزد کنیم که دیگر حیثیتی برای شهرستان میاندورود در کشور بر جای نمانده است و تا بیش از این دیر نشده در این ماجرا انگشت‌نمای این و آن نشویم.

پرداختن به نواقص پروژه تعریض جاده گهرباران از حوصله یک گزارش خارج است و اگر نیاز باشد صدها یادداشت و گزارش در این‌باره برای تلنگر به مسئولان به بیان تحریر در می‌آید تا گره‌ای از مشکلات این محور برطرف شود.

خبرگزاری فارس بر اساس رسالت حرفه‌ای و رسالت حقوقی وظیفه دارد از حیثیت و اعتبار شهرستان میاندورود دفاع کرده و افکار عمومی، مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط استانی و ملی را نسبت به این موضوع هشدار دهد تا از عواقب ناگوار و فجایع انسانی بیشتر جلوگیری کند.

* منتظر تلفات بعدی هستید؟

به‌راستی عیب کار در چیست؟ آیا هنوز خطرناک بودن و ترانزیتی بودن محور گهرباران برای مسئولان وزارت راه به‌اثبات نرسیده است یا منتظر تلفات بعدی هستند؟

مردم و کشاورزان بخش گهرباران تا چه زمانی باید مورد بی‌مهری مسئولان وزارت راه و شهرسازی قرار گیرند؟

آیا قرار نیست قصه پرغصه تعریض جاده گهرباران به قسمت آخر برسد و آب خوش از گلوی مردم این دیار پایین رود؟

------------------------------

یادداشت از: صاحب نجفی

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: