آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 8340 1395/04/21  


اشتغال دغدغه جوان مازندرانی


ناصر سیفی *

ناصر سیفی *

اشتغال انجام دادن کاری در راستای برآورده کردن نیازهای زندگی.و باید اشتغال را اینگونه تعریف کرد جایی از درآمد مالی که در نتیجه ی آن بتوان ابتدایی ترین شکل زندگی در هر زمانی را متناسب با نیازمندی های آن فراهم نمود.

جوان بعد از تحصیلات در دانشگاه با هزاران امید و مدرک تحصیلی گرفتن در مازندران تازه به نقطه صفر میرسد و معنی اشتغال را باید بیابد و اشتغال هم یکی از دغدغه جوان می شود اشتغال یکی از دغدغه ازدواج می باشد که بعلت نداشن شغل آمار طلاق در استان مازندران بالا رفته است .

یکی از مهمترین مباحث در کشورهای در حال توسعه یافته و یا جوامع بشری جهان امروز مسئله مبادرت ورزیدن به کاری مفید و سازنده برای افراد آن جامعه است . شغل مرتبط با توانایی ها و استعداد های ذاتی هر فرد امری است که هر شخص لزوما با آن در زندگی روزمره اش مواجه خواهد شد .

اما مشکل زمانی به وجود می آید که فرد بعد از اتمام تحصیلات شغل دلخواه خود را پیدا نکند و به او لفظ بیکار تعلق گیرد. بدون شک در همه کشور ها مسئله اشتغال از مهمترین اهداف برنامه ریزیها توسعه به شمار می رود . بطوریکه می توان گفت هیچ برنامه ایی بدون توجه به مسئله اشتغال نمی تواند نتیجه مطمئنی را به همراه داشته باشد . اصولا ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری بهترین پشتوانه برای اجرا و پیشبرد دیگر اهداف برنامه ریزی ها به حساب می آید و معمولا دولتها و نظامهایی در برنامه های خود موفق تر خواهند بود که بتوانند مسئله اشتغال را به خوبی حل و فصل کنند چرا که افراد بدون داشتن شغل و درآمد فرصتی برای پرداختن به دیگر مسائل نخواهند داشت . امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییرات جمعیتی از جمله افزایش جمعیت تحصیل کرده ، مسئله اشتغال به یک مسئله کاملا تخصصی تبدیل شده و نظامهای سیاسی و اقتصادی را با چالشهای جدید و جدی روبرو ساخته است . عوامل متعددی روی مسئله اشتغال تاثیر گذار بوده و یا از آن تاثیر می پذیرند . داشتن فرصتهای شغلی مناسب نیازمند اقتصادی پویا و کارآمد ، زیر ساختهای مناسب ، سیستم آموزشی کارآمد، اشاعه فرهنگ کارو می باشد. ضمن آنکه نمی توان از عواملی همچون مسائل بین المللی ، جریان های سیاسی ، اعتقادات و مسائل فرهنگی بر روی آن چشم پوشی نمود همچنین نمی توان مسئله اشتغال را تنها به دولت محصور و محدود نمود بلکه حل معضل بیکاری و اشتغال جوانان نیازمند عزم ملی در ابعاد مختلف می باشد.

بدون تردید اشتغال باید یکی از دغدغه ها ی مسئولین مازندرانی خصوصا نمایندگان مردم در خانه ملت باشد .سهم جوانان مازندرانی از اشتغال در مازندران این نیست که مغز های متفکر مازندران در شهر و استانهای دیگر مشغول به کار باشند . نبود موقعیت اشتغال و افزایش آمار بیکاری برای جوانان استان ما غیر قابل قبول است مسئولان زمینه اشتغال را برای جوانان این منطقه که جزء مهمترین و اثرگذارترین قشر جامعه هستند فراهم کنند .

و اما نداشتن شغل فساد را به جامعه و فقر ، فحشا را در استان رواج می دهد مسئولین بالای استان بفکر جوانان و نخبگان تحصیل کرده استان مازندران باشید تا سرمایه های ما از شهر و استان مان دور نشوند .

* کارشناس ارشد مدیریت دولتی

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: