آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 8498 1399/02/19  


بیماری‌های قلب و عروق




دسته بندی انواع بیماری های قلبی و عروقی را بشناسید

بیماری‌های قلب و عروق

هرگاه عوامل بیماری زا, ساختار و عملکرد قلب انسان را تحت تاثیر قرار دهند بیماری های قلبی و عروقی  بروز پیدا می کند. طبقه بندی کلی بیماری های قلبی و عروقی عبارتنداز:

مسدود شدن سرخرگ تغذیه کننده قلب (انسداد سرخرگ کرونر) به عنوان شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی

سرخرگ اصلی تغذیه کننده قلب, سرخرگ کرونر نام دارد که عضلات قلب را خونرسانی می کند. هرگاه به علت تجمع لایه های چربی (پدیده آترواسکلروزیس), انسدادی نسبی یا کامل ایجاد شود که مانع از عبور جریان خون در این سرخرگ شوند, بیماری انسداد سرخرگ کرونری رخ می دهد. درد ناگهانی قفسه سینه و بروز سکته قلبی از جمله عوارض جدی بیماری های قلبی و عروقی  بحساب می آیند.

اختلال ریتم و سیستم هدایتی-عصبی قلب

آیا می دانید که قلب یک عضو شگفتی ساز در بدن شماست؟ قلب انسان در هر دقیقه بین 60 تا 100 بار می تپد و خون را در سراسر بدن پخش می کند و این معادل 100000 بار تپیدن در طول شبانه روز است. گاهی قلب از ریتم طبیعی خارج می شود که اصطلاحا به آن آریتمی یا اختلال ریتم قلب می گویند. کاهش و افزایش تپش قلب, عدم هماهنگی در تپش های متوالی از جمله شایع ترین انواع این دسته از بیماری های قلبی و عروقی  است.

نارسایی قلب

وقتی قلب شما نتواند خون و اکسیژن موجود در خون را به درستی و در حد کفایت در سراسر بدن پخش و توزیع کند, گفته می شود که قلب دچار نارسایی شده است. در این شرایط مقداری از حجم خون در هر بار پمپاژ, در قلب باقی می ماند و بعد از مدتی قلب آرام آرام بزرگ و بزرگتر می شود. بیماران با نارسایی قلب از ورم کردن صورت, دور چشم و پاها و همچنین تنگی نفس در هنگام استراحت و فعالیت شکایت می کنند.

بیماری های دریچه ای قلب

در قلب انسان, چندین دریچه وجود دارند که وظیفه آنها این است که خون را در یک مسیر مشخص هدایت کنند. اگر این دریچه ها دچار نارسایی در عملکرد و یا تنگی و انسداد بشوند, هدایت خون در قلب را بطور قابل توجهی مختل می کنند. گشادی دریچه میترال, انسداد و تنگی دریچه آئورت, عدم کارایی دریچه میترال, انسداد و تنگی دریچه پولمونری از جمله انواع بیشنر شایع از بیماری های دریچه ای قلب است.

بیماری های عضلات قلبی (کاردیومیوپاتی)

گاهی عضله قلب به طور غیرعادی دچار بزرگ شدگی, سفتی و عدم انعطاف پذیری می شود که نهایتا توانایی پمپاژ کردن خون به طور بهینه از دست می رود. در صورتیکه این بیماری تشخیص داده نشود می تواند زمینه ساز نارسایی قلب باشد. عواملی از جمله ژنتیک, فشار خون بالا و کنترل نشده برای مدت طولانی, دیابت کنترل نشده, چاقی و عفونت ها ممکن است زمینه ساز این بیماری باشند.

بیماری های مادرزادی قلب

خوشبختانه بیماری های مادرزادی قلب در دهه های اخیر روند رو به کاهشی داشته است. این بیماری به علت نقص های موجود در ساختار قلب و عروق است که قبل از تولد و در دوران جنینی ایجاد می شوند. بیماری های مادرزادی قلب, خود را در اوایل دوران تولد, کودکی و گاهی حتی تا دوران بزرگسالی نشان می دهند. دانشمندان معتقدند که علاوه بر ژنتیک, تحت تاثیر قرار گرفتن جنین با عفونت های ویروسی, الکل و بعضی از داروها عامل بیماری های مادرزادی قلب هستند.

 

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: