آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 8547 1399/04/22  


فرسودگی ماشین‌آلات صنایع مانع بزرگ جهش تولید


یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که واحدهای تولیدی استان سمنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، فرسودگی ماشین آلات و تأسیسات واحدهای صنعتی است که نفس این واحدها را گرفته است.

فرسودگی ماشین‌آلات صنایع  مانع بزرگ جهش تولید

بهترین راهکار برای دمیدن نفسی تازه به صنعت استان سمنان رفع مشکل فرسودگی ماشین‌آلات و تاسیسات کارخانه‌ها است، میانبری برای کیفیت‌بخشی و رقابت‌پذیرکردن تولیدات در بازارهای داخلی و جهانی، کاهش ضایعات، بهره‌وری مناسب از انرژی و در نهایت، تحقق شعار جهش تولید.

یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که واحدهای تولیدی استان سمنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، فرسودگی ماشین آلات و تأسیسات واحدهای صنعتی است که نفس این واحدها را گرفته است.

بر هیچ کس پوشیده نیست که صنعت استان سمنان و البته کشور شرایط مطلوبی ندارد و واحدهای تولیدی از مشکلات بسیاری رنج می‌برند که برخی از این واحدها را مجاب کرده فعالیت‌های خود را تعلیق کنند و یا از میزان تولید بکاهند.

توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در بخش صنایع استان سمنان در گرو تامین زیرساخت‌های لازم و نوسازی ماشین آلات خط تولید برای پذیرش سرمایه گذاری و بهره‌گیری از سامانه های به روز خدمات رسانی برای جذب فعالان اقتصادی کشور است.

بر اساس آمار موجود، به غیر از واحدهایی که در پنج سال گذشته در استان سمنان به بهره برداری رسیده، دیگر واحدها با معضل فرسودگی ماشین آلات خط تولید مواجه هستند که برای تحقق شعار سال و تولید کالاهای باکیفیت نیازمند بازسازی است.

به پیش بینی کارشناسان، در چند سال آینده روند فرسودگی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی کشور به دلیل تحریم های اقتصادی در کشور افزایش یابد.

کیفیت پایین محصولات تولیدی و نبود بازار فروش و در مجموع افزایش آمار بیکاری و نبود توان رقابت در بازار داخلی و خارجی از عواقب فرسودگی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی است و برای این چالش جدی اتخاذ تصمیمات اصولی و زودهنگام نیاز است.

فعالان اقتصادی با وجود حمایت از عملکرد دولت تدبیر و امید در سال‌های گذشته در احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال با ارایه تسهیلات زودبازده و سرمایه در گردش، اما اتخاذ این رویکرد را برای رونق و جهش تولید در کشور کافی نمی‌دانند.

متاسفانه، بانک‌های عامل به ارایه تسهیلات دیربازده و سرمایه ثابت رغبت چندانی ندارند و این امر در سال‌های گذشته به فرسودگی ماشین آلات خط تولید دامن زده است. با وجود فشارهای خارجی به ویژه در ۲ سال اخیر، در دولت تدبیر و امید گام‌های مثبتی برای بازسازی ماشین آلات خط تولید بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی برداشته شد.

هزینه ۸۰۰ هزار میلیارد ریالی دولت برای نوسازی ماشین آلات خط  تولید در سال‌های گذشته و نیز اعطای معافیت‌های گمرکی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته برای واردات خطوط تولید و ماشین آلات به تولیدکنندگان، اقدامی به‌جا در راستای توسعه اقتصادی و رونق بخش صنعت بود اما به دلیل تعداد قابل توجه ماشین آلات فرسوده خط تولید، اجرای طرح نوسازی به صورت حداکثری نیازمند زمان است.

نوسازی ماشین آلات خط تولید، علاوه بر بهره‌وری در تولید کالا و هموارسازی مسیر ورود ایران به بازارهای جهانی با افزایش کیفیت و به‌روزرسانی محصولات، خیزی بلند در راستای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید است.

فرسودگی ماشین‌آلات صنایع سمنان مانع بزرگ جهش تولید

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: فرسودگی ماشین‌آلات خط تولید به عنوان چالشی در توسعه و رونق اقتصادی بخش صنعت استان با شعار سال یعنی جهش تولید هم‌ساز نیست.

علی اصغر جمعه‌ای با اشاره به اینکه فرسودگی تجهیزات تولید، بهره‌وری پایین در تولیدات واحدهای صنعتی را به دنبال دارد، افزود: ایجاد زمینه و زیرساخت‌های لازم جزو اساسی‌ترین ملزومات برای رونق و جهش تولید است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید کالا را با کیفیت تولید و سر موعد تحویل بازار دهد، تصریح کرد: تولید نیازمند مواد اولیه و به‌روزرسانی ماشین آلات است اما، تحریم‌های اقتصادی مانع اساسی در نوسازی ماشین آلات خط تولید بنگاه‌های اقتصادی استان سمنان در سال‌های اخیر بوده است.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان ادامه داد: اگر دولت به‌روزرسانی ماشین آلات خط تولید فرسوده واحدهای صنعتی استان را با ارائه بسته‌های تشویقی مورد توجه قرار ندهد، روز به روز به فرسودگی فرایندهای بخش تولید اضافه می‌شود.

فرسودگی نیمی از ماشین آلات صنایع سمنان

دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان گفت: نیمی از ماشین آلات خطوط تولید واحدهای صنعتی استان برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید و تولید کالاهای باکیفیت نیازمند بازسازی است.

به گفته عبدالحمید دربانیان، با وضع موجود ماشین آلات خط تولید استان سمنان، نمی‌توان برای رونق تولید در بخش صنعت گام‌های عملی برداشت.

وی خاطرنشان کرد: به غیر از واحدهایی که در پنج سال گذشته در استان سمنان به بهره برداری رسیده، دیگر واحدهای استان با معضل فرسودگی ماشین آلات خط تولید مواجه هستند که نیاز است دولت برای نوسازی ماشین‌آلات واحدهای صنعتی چاره کند.

وی ادامه داد: فرسودگی ماشین آلات خط تولید در سمنان یک چالش اساسی است که رفع این چالش نیازمند تخصیص اعتبار و عزم ملی است.

 

دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان تصریح کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی که دهه‌های گذشته برای تولید کالا در استان راه اندازی شد با مشکل جدی فرسودگی ماشین آلات خط تولید دست و پنجه نرم می کند و این امر نفس واحدهای صنعتی را گرفته است.

لزوم همکاری بانک‌ها در نوسازی ماشین‌آلات خط تولید صنایع سمنان

متاسفانه، بانک‌های عامل رغبتی به ارایه تسهیلات ثابت و اجرای طرح‌های اقتصادی دیربازده ندارند و در این خصوص رییس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات‌ خودرو استان سمنان اظهارداشت که بانک‌های عامل استان با ارایه تسهیلات سرمایه ثابت برای نوسازی ماشین‌آلات خط تولید صنایع استان اقدام کنند.

رستم سعداللهی در گفت و گو با ایرنا افزود: عمده واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان سمنان با مشکل فرسودگی ماشین آلات خط تولید دست و پنجه نرم می کنند اما به دلیل تحریم و افزایش نرخ دلار در کشور، توان نوسازی ابزارهای کار وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: فشارهای خارجی و تحریم‌ در سال‌های گذشته مانع واردات ماشین آلات خط تولید به کشور شده و از سوی دیگر تامین نشدن مواد اولیه عامل توقف تولید ماشین آلات خط تولید در کشور است.

رییس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات‌خودرو استان سمنان اضافه کرد: بخشی‌نگری در ارایه تسهیلات به واحدهای صنعتی نباید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و در کنار رفع چالش نقدینگی واحدهای صنعتی باید به فکر نوسازی ماشین آلات خط تولید هم بود.

سعداللهی اضافه کرد: ماشین آلات خط تولید بیشتر واحدهای صنعتی استان سمنان بعد از بهره‌برداری نوسازی نشدند که این امر به کاهش تولید و بهره‌وری منجر شده است.

رییس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات‌ خودرو استان سمنان گفت: حمایت دولت از بخش صنعت تنها معطوف به اعطای سرمایه در گردش نباشد و توسعه بخش صنعت نیازمند رفع مشکلات زیرساختی است.

نوسازی ماشینآلات یکی از مسیرهای رونق صادرات

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان به ضرورت تولید کالای باکیفیت با هدف زمینه‌سازی برای رقابت با کالاهای مشابه خارجی تاکید و تصریح کرد: نوسازی ماشین آلات خط تولید و به دنبال آن کیفی‌سازی تولید داخل، عرصه رقابت‌پذیری کالای ایرانی را با محصولات مشابه خارجی میسر می‌سازد.

 

وی تاکید کرد که علاوه بر این، به‌روزرسانی ماشین آلات خط تولید در کاهش هزینه تمام شده کالا تاثیرگذار است و نبود بازار فروش را به عنوان یکی از رنج‌های واحدهای صنعتی استان سمنان برطرف می‌کند.

جمعه‌ای با اشاره به کاهش قدرت مالی صنعتگران سمنان در به‌روزرسانی تجهیزات تولید واحدهای صنعتی بر اثر تحریم‌های اقتصادی، اضافه کرد:  بدون اهتمام برای به روزرسانی و کیفی‌سازی ماشین آلات خط تولید، جهش تولید در استان محقق نمی‌شود.

مدیرکل گمرک استان سمنان نیز در این رابطه گفت: توجه به بهره وری کالاهای تولیدی باید به عنوان یکی از راهبردهای اصولی برای افزایش صادرات کالا در سمنان مورد توجه قرار گیرد.

علی سعدالدین به افزایش میزان کالاهای صادراتی سمنان در بخش صنایع با وجود تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: تنوع بازارهای صادراتی تولیدکنندگان و صنعتگران استان، با وجود فشارهای خارجی و تحریم اقتصادی، از ۳۲ به ۴۸ کشور در پایان سال ۹۸ افزایش یافت.

وی با بیان اینکه توجه به کیفیت کالاهای تولیدی در افزایش صادرات تولیدات داخلی تأثیر گذاراست، تصریح کرد: نوسازی ماشین آلات خط تولید باید مدنظر بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد.

مدیرکل گمرک استان سمنان معتقد است که صنایع صادرات محور برای خنثی سازی فشارهای خارجی و ثبات اقتصادی در کشور نیازمند حمایت ویژه است.

یکی از پژوهشگران بخش صنعت در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش بهره‌وری در بخش تولید به عنوان شاه کلید تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، با نوسازی ماشین آلات واحدهای صنعتی محقق می‌شود که می‌تواند از هدررفت سالانه میلیاردها ریال هزینه در بخش انرژی کشور جلوگیری کند.

سپهر بیک‌نوری معتقد است که توجه به مساله بهره‌وری می‌تواند در کاهش بدهی‌های دولت و همچنین توانمندشدن واحدهای صنعتی کوچک و متوسط و حتی شرکت‌های دانش بنیان بسیار موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ماشین آلات جدید در واحدهای تولیدی همچنین موجب کاهش هزینه تمام شده محصول و بالارفتن سطح رقابت‌پذیری آن با محصولات مشابه خارجی می‌شود.

این کارشناس حوزه صنعت افزود: زمانی که تولید باکیفیت داخلی با قیمت کمتری در بازار عرضه شود، استقبال مردم برای خرید آن افزایش یافته و شرایط برای حضور موفق واحدهای تولیدی در فعالیت‌های اقتصادی بیش از گذشته فراهم می‌شود.

استان سمنان حدود یک هزار و ۸۴۰ پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی و صنعتی دارد، سهم اشتغال سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از ۳۴ درصد و سهم بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص استان حدود ۲۲ درصد است که بی شک، حل قصه‌ی پرغصه فرسودگی ماشین آلات خط تولید صنایع این خطه نیازمند حمایت‌های دولتی، توجه مسوولان استانی و مشارکت واحدها است.

 

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: