آخرین عناوین

١١٠ هزار مسافر در دور نخست تعطیلات نوروزی در استان سمنان اسکان یافتند
۹ هزار مسافر نوروزی از اسکله‌های تفریحی گلستان استفاده کردند
نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری تحویل انتقال خون گلستان شد
قلعه عقاب‌ها در انتظار جام قهرمانی بسکتبال آسیا
دومین اردوی تیم ملی هندبال جوانان دختر کشور در شاهرود
کاستی‌های ورزشگاه وحدت آستارا برطرف می‌شود
تلاش کم نظیر وزنه‌برداران گیلانی با کسب ۲۹ مدال در سال گذشته
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور گیلان پرداخت شد
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
فروش نوروزی صنایع دستی گیلان ۷۰ درصد افزایش یافت
حوادث رانندگی در جاده های گیلان ۹ کشته برجای گذاشت
۲۸ هزار و ۵۲۳ نفر در مدارس گیلان اسکان یافتند
گام مهم تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی نور برداشته شد
مشکلات ۶۵ واحد تولیدی دردادگستری مازندران گره گشایی شد
عرضه بنزین ۱۴ درصد افزایش داشت
زخم کندوان ؛ چالش سقوط سنگ و کمبود امکانات پلیس راهی
حرکت تُند مازندران بر روی ریل بیماری کووید ۱۹
متوسط نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است
بازدیدچهار میلیون و و ۳۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری مازندران
فیلم داستانی « نابرده گنج» در ساری به پایان رسید
کد خبر: 8594 1400/09/27  


پیدا و پنهان جنجالی‌ترین حکم کمیته انضباطی




به گزارش "ورزش سه"، پرونده شکایت 3 باشگاه استقلال،‌پیکان و سپاهان از باشگاه گل‌گهر سیرجان به خاطر استفاده از بازیکن گابنی طی روزها و هفته‌های گذشته بسیار سر و صدا کرده بود؛‌پنجشنبه شب که حکم کمیته انضباطی در این خصوص صادر شد هم مساله ابعاد بزرگ‌تری پیدا کرده و 3 بر صفر شدن بازی های گل‌گهر مقابل 3 تیم مذکور به سود حریفان به داغ‌ترین سوژه فوتبالی تبدیل شده است.


این پرونده اما با وجود حکم کمیته انضباطی هنوز مسائل مبهمی در خود دارد که طرفداران فوتبال به دنبال روشن شدنش هستند؛ اگرچه کمیته انضباطی سعی کرده در حکم خود بسیاری از مسائل را به طور واضح بیان کند اما همچنان خیلی از مسائل در این پرونده روشن نشده که در ادامه سعی کرده‌ایم

یکی از مسائل مهمی که در پرونده مورد بحث وجود داشت و نمی‌شود در صدور حکم کمیته انضباطی آن را نادیده گرفت، پیگیری های متوالی برنامه فوتبال برتر و محمدحسین میثاقی بود. چند روز قبل از دیدار استقلال و گل‌گهر و پیش از آنکه اریک بایناما مقابل استقلال اولین بازی اش را در ترکیب گل‌گهر انجام بدهد، برنامه فوتبال برتر به موضوع غیرقانونی بودن حضور این بازیکن در لیگ برتر پرداخت. در آن برنامه حیدر افسری مدیر تیم فوتبال گل‌گهر پشت خط برنامه فوتبال برتر آمد و با وجود توضیحاتی که خیلی‌ها را قانع نکرد، با هشدار محمدحسین میثاقی مواجه شد. میثاقی خطاب به مدیر تیم گل‌گهر اعلام کرد که عواقب این موضوع برعهده باشگاه است و بدون اخذ استعلام‌های لازم این بازیکن را در ترکیب قرار ندهند. این هشدارها جدی گرفته نشد و کار به جایی رسید که این بازیکن مقابل استقلال، پیکان و سپاهان به میدان رفت. مهم اینکه میثاقی وفوتبال برتر در همه برنامه های قبلی خود از زوایای مختلف به پیگیری این موضوع پرداختند و شاید این پیگیری ها بود که باعث شد اهالی فوتبال بسیار حساس‌تر مساله را دنبال کنند.

 

استقلال جنگید، پیکان و سپاهان سود بردند!

 

اولین شکایت از اریک بایناما مهاجم گابنی گل گهر توسط باشگاه استقلال و تنها ساعتی بعد از دیدار دو تیم در هفته ششم لیگ برتر رخ داد. بعد از آن دو باشگاه پیکان و سپاهان نیز بلافاصله بعد از شکست مقابل گل‌گهر شکایت خود را در کمیته انضباطی به ثبت رساندند. مساله مهم اما این بود که اصلی ترین کار را در جلو بردن این پرونده و در بحث ارائه مستندات لازم به کمیته انضباطی باشگاه استقلال انجام داد. استقلالی‌ها سفت و سخت این موضوع را پیگیری کردند. در نهایت هر حکمی برای استقلال صادر می‌شد، به پیکان و سپاهان هم می‌رسید. از این رو مقامات پیکان و سپاهان با وجود تلاش های پشت پرده اما در بحث رسانه‌ای اقدام خاصی نکردند و در نهایت به حکم مطلوب شان رسیدند.

 

وکیل مشترک دو باشگاه کنار رفت

 

یکی دیگر از مسائلی که در این پرونده باعث ابهام شد، وکیل مشترک دو باشگاه پیکان و گل‌گهر سیرجان بود! ناصر ارضی وکیل شناخته شده در بین فوتبالی‌ها است که هم برای باشگاه پیکان کار می‌کرد و هم برای گل‌گهر! در این پرونده اما تضادهایی پیش آمد که باعث شد گل‌گهری ها اقدام به تغییر وکیل خود کنند و پورشرفشاد پرونده را در سمت گل‌گهری ها در دست گرفت.

 

حمله به مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال

 

اولین مسئولی که از فدراسیون فوتبال اعلام کرد گل‌گهر در این پرونده تخلف کرده غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی فدراسیون بود. او دریک گفت و گوی تلویزیونی صراحتا اعلام کرد که گل‌گهر تخلف کرده و باید مجازات بشود. حالا بعد از صدور حکم نهایی در فضای مجازی تصاویری از حضور رفیعی در مراسم های پیشکسوتان و بازیکنان استقلال منتشر می‌شود. حتی تصویری از حضور رفیعی در جمع اعضای تیم استقلال در لیگ قهرمانان آسیا سال گذشته نیز دیده می‌شود و همین موضوع اسبابی برای حمله به رفیعی شده است. اینکه رفیعی متهم به استقلالی بودن و کمک به این باشگاه در پرونده شکایت از بازیکن گابنی گل‌گهر شده است.

 

امور بین‌الملل فدراسیون مقصر بود؟


باشگاه گل‌گهر سیرجان در همه دفاعیات خود روی یک مساله تاکید داشت و در نهایت هم کسی متوجه نشد که آنها حق دارند یا خیر. مساله اینجا است که باشگاه‌ها به طور مستقیم نمی‌توانند با فدراسیون‌ها مکاتبه انجام بدهند و فدراسیون هرکشور و امور بین‌الملل فدراسیون باید نامه نگاری های لازم برای گرفتن استعلام را انجام بدهد. از اینرو حمیرا اسدی مسئول امور بین‌الملل فدراسیون باید قبل از هر موضوعی استعلام های لازم را از فدراسیون گابن می‌گرفت. او اما بنا به یک ماده قانون در آیین نامه فقط روی نامه ای که گل‌گهری ها ادعا داشتند از فدراسیون گابن رسیده و حضور بایناما در 4 بازی ملی را تایید کرده تاییدیه دستی نوشت و به سازمان لیگ فوتبال ارسال کرد! سازمان لیگ نیز به همین خاطر کارت بازی بایناما را با این شرط که مسئولیت بر عهده باشگاه صادر کرد و این بازیکن گابنی توانست برای تیمش به میدان برود!

 

ماده قانونی که گل‌گهر هم به آن استناد کرد

 

بعد از صدور حکم 3 بر صفر برای 3 بازی گل‌گهر این باشگاه سیرجانی نسبت به حکم اعتراض دارد و قرار است به طور رسمی در استیناف خواهان تجدید نظر شود. نکته جالب این است که گل‌گهری ها روی ماده قانونی تاکید دارند که فدراسیون معتقد است طبق آن مسئولیت در این خصوص به عهده باشگاه می‌افتد واز سازمان لیگ وفدراسیون سلب می‌شود.
اما قانون مشخص در این خصوص چیست؟ بند 8 ماده 32 آیین‌نامه انضباطی فدراسیون در این خصوص می‌گوید:‌«فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال استعلام مدارک فوق که توسط باشگاه‌ها صورت می‌گیرد نخواهد داشت و در صورت اثبات عدم طی تشریفات قانونی توسط باشگاه در جذب بازیکن خارجی، تامین کلیه خسارات احتمالی به عهده باشگاه گیرنده بوده ولی بکارگیری این بازیکن در مسابقات تا زمان اثبات تخلف مصداق بازیکن غیرمجاز نبوده اما بعد از اثبات عدم طی تشریقات دیگر بکارگیری بازیکن مجاز نمی‌باشد
گل‌گهری ها به سطر آخر همین بند اشاره دارند و معتقدند که با توجه به آن نباید بازی‌ها 3 بر صفر شود و  نهایتا جلوی بازی بایناما از این پس گرفته شود. البته که فدراسیون این مساله را تایید نمی‌کند.

 

مساله مهم؛ چه کسی جعل کرد؟

 

در حکمی که فدراسیون فوتبال در این باره صادر کرده چندین بار به جعل ایمیل اشاره شده است. فدراسیون نشینان اعتقاد دارند طی استعلامی که از پلیس فتا گرفته‌اند از 9 ایمیل دریافتی از فدراسیون گابن، فقط دو فقره از گابن ارسال شده و مابقی ایمیل‌ها از یک گوشی در تهران فرستاده شده است. به همین خاطر است که در حکم صادر شده چند بار واژه «جعل» به کار رفته است. فدراسیون البته هیچ توضیح دیگری در این خصوص ارائه نکرده اما در سطر آخر حکم آورده است: « ضمناً پرونده در خصوص شناسایی و اتخاذ تصمیم نسبت به جاعل و سایر اشخاص مرتبط مفتوح خواهد بود
به عبارت بهتر به نظر می‌رسد موضوع وارد فاز تازه‌تری شده که شاید ارکان قضایی بالاتراز فدراسیون فوتبال را نیز درگیر کند تا مشخص شود چه کسی در این پرونده جعل سند انجام داده است.

 

سرنوشت بایناما چه می‌شود؟

 

مساله دیگری که کسی به آن توجه نکرده سرنوشت این بازیکن گابنی است. او با حکم کمیته انضباطی 3 ماه از فعالیت فوتبالی محروم شده، اما مشخص نیست این محرومیت برای چیست! طبق قانون او دیگر نمی‌تواند برای تیم گل گهر به میدان برود، مگر اینکه از این پس به تیم ملی گابن دعوت شود و 4 بار برای این تیم به میدان برود. این در شرایطی است که عملا اگر بایناما در 4 بازی آینده تیم ملی گابن هم حضور پیدا کند، او قراردادش با گل‌گهر با توجه به فیفادی های موجود به پایان می‌رسد و دیگر نمی‌تواند برای این تیم بازی کند.
از طرف دیگر این بازیکن با گل‌گهر قرارداد دارد و طبق قانون تا پایان فصل باشگاه باید هزینه های مربوط به او را پرداخت کند و تا زمانی که 4 بازی ملی را پشت سر نگذارد نمی‌تواند برای تیمش به میدان برود! این در شرایطی که باشگاه گل‌گهر نیز 700 میلیون در این پرونده جریمه شده و بایداین پول را نیز در صورت عدم تغییر حکم در استیناف بپردازد!

 

همه در انتظار حکم استیناف

 

با توجه به اینکه حکم جنجالی کمیته انضباطی پنجشنبه شب صادر شد، طبیعتا هنوز باشگاه گل‌گهر و خیلی از باشگاه‌هایی که در این موضوع ذینفع هستند و 3 بر صفر شدن بازی‌ها به ضررشان خواهد شد اعتراض خاصی به حکم نداشتند و احتمالا شاهد آن خواهیم بود که طی روزهای آینده واکنش های بیشتری مطرح شود. با این حال تنها باشگاهی که می‌تواند به طور رسمی خواهان تجدید نظر و شکایت به استیناف شود، گل گهر سیرجان است. گل گهری ها نیز احتمالا طی روزهای آینده با تکمیل مستندات شکایت خود را به استیناف می‌برند تا اعضای این کمیته با بررسی دقیق موضوع حکم خود را صادر کنند. حال اینکه چقدر احتمال دارد حکم کمیته انضباطی در استیناف شکسته شود، موضوعی است که باید درباره اش در آینده نظر داد.


این پرونده فعلا بسته نمی‌شود

 

با توجه به مطالب و ابهام هایی که وجود دارد، به نظر می‌رسد ماجرای استفاده گل گهر از بازیکن خارجی غیرمجاز فعلا ادامه داشته باشد. اکنون دو بحث مطرح می‌شود؛ یکی شکایت گل گهر به استیناف و بازشدن دوباره پرونده در این کمیته است که به صدور حکم آنها در هفته های آینده می‌انجامد. مساله دیگر پیگیری های کمیته انضباطی و پلیس فتا درماجرای جعل ایمیل است. همانطور که کمیته انضباطی اعلام کرده پرونده در بعد پیدا کردن جاعل مفتوح است و باید دید چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.

 

 

ایمیل مستقیم

info@shomaleemrooz.ir

نظرات خوانندگان

شماره پیامک:

 


ارسال نظر:

نام: پست الکترونیکی:

متن پیام: